• 0

Nieuw hip vervoersmiddel. Wordt het wat?

Aanbevolen berichten

  • 0

Helaas niet.

 

Er zijn al teveel mensen die dromen van dit soort apparaten en het wordt nooit wat. Wel een gaaf concept trouwens.

 

Alleen:

Geen baggageruimte

Voldoet vast niet aan de Europese veiligheidsnormen voor wegverkeer.

Je kunt nergens starten en landen (behalve als de burgemeester elke keer toestemming geeft).

Slurpt benzine

etc. etc.

Link naar reactie
  • 0

Zuipen? ;)

 

Ok, iets te snel doorgebladerd.

Valt inderdaad mee en ziet er goed uit. Toch verwacht ik niet dat over 5 jaar er meer dan 100 mensen in Nederland gebruik van maken voor woon-werk verkeer.

 

Het is nieuw, het is eng en dat dan vooral voor de overheid.

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder apparaat zo lijkt me... zo te zien wordt zelfs in de lucht bijna 1/30 gehaald (als je dit site erom moet geloven iig). Vergeleken met een gebruikelijke helicopter is dat in ieder geval behoorlijk zuinig, maar het is ook maar een klein dingetje.

 

Het is nieuw, het is eng en dat dan vooral voor de overheid.

 

Regelgeving zal deze dingen meer in de weg zitten dan belangstelling. Geen idee wat het precies gaat kosten natuurlijk, maar wellicht valt het best mee vgl met bijv een sportwagen - en dan heeft het toch wat extra ;)

Link naar reactie
  • 0

In het drukbevolkte Nederland wordt het niks. In de autralische outback of in Texas, waar helikopterbouwpakketten populair zijn kan het nog wat worden. Maar wie wil daar nou een helikopter die ook kan rijden als je overal kunt vliegen en overal kunt landen waar geen boom of kangaroe staat. Het is natuurlijk wel een leuk speeltje voor de rich & famous die geld teveel hebben en zich vervelen. Zoals deze

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dit zal ik alleen interessant vinden als het zou werken op mensenkracht, dus geen milieuschadelijke stoffen.

 

Het apparaat is trouwens niet praktisch en zal hier en daar mischien door een rijke stinkerd opgekocht worden.

 

BUTT!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zag gisteren een stukje op het journaal over een soort van electrische step dat met name handig is voor mensen/kinderen met een handicap om zich toch vlot te kunnen verplaatsen.

Momenteel is het ding nog verboden, de tweede kamer gaat het nu onderzoeken en dat gaat minimaal een half jaar duren.

 

Hoe lang zal 't dan wel niet gaan duren voordat dit mobiel toegestaan wordt :o

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hier krijg ik een warm gevoel van, altijd goed/inspirerend om zulke initiatieven te zien.

 

Alleen denk ik dat de pal-v m.n. in de VS kans van slagen heeft. MBT de regelgeving, in sommige staten mag je wel in je eigen auto, op je eigen motor rondrijden.

 

Ook voor de Saoedis lijkt het me een leuke gadget

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik al een stuk meer vertrouwen in:

 

A San Francisco-based company, Hornblower Yachts, is working with Solar Sailor of Sydney, Australia, to construct two 600-passenger trimarans for Alcatraz (at a cost of between $6 million and $8 million apiece) that will run on as much on sun and wind power as they do diesel fuel—and will emit half the pollutants of a similar sized conventional ferry. Service is scheduled to start in 2008, and a second vessel is on order for 2011.

 

The slickest feature? The triple-hulled vessel will have a 45-foot high retractable wing covered in solar panels that can generate 20 kilowatts of electricity to help take the load off the two diesel engines. 600pax_tri_side_lr The wing also generates some 170 hp on its own as a sail. When conditions get hairy and the wind hits 30+ knots (that's when many sailboats start to de-mast), the wings fold up, all beetle-like, and the ferry operates like one of its older counterparts All this is based on a similar ferry that's already been in operation in Sydney for a couple years

 

Terug naar het aloude zeilschip en vooruit naar zonaangedreven schepen.

600pax_tri_hero_lr_1.thumb.jpg.f0e67789b83943bc872ccfd6bcbc194c.jpg

Link naar reactie
  • 0

Van Bllikopnieuws

 

Vliegende auto wordt werkelijkheid

 

Geloof het of niet, maar binnen vier jaar zullen wij, als het aan ondernemer John Bakker uit ’s Gravenmoer ligt, over de files heen kunnen vliegen. Hij ontwikkelde een De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) een hybride voertuig dat kan rijden-en vliegen.

 

De PAL-V is een slank en aërodynamisch voertuig geschikt voor vervoer van deur tot deur, brandstof efficiënt op de weg, reistijd efficiënt in de lucht. Met de PALV zijn snelheden van 200 km/h op de weg maar ook in de lucht haalbaar.

 

Voorzien van een gepatenteerd kantelsysteem, stuurt het als een auto en kantelt het als een motorfiets. Het is comfortabel en flexibel. Rij van huis naar het dichtstbijzijnde vliegveld of helisite. Transformeer naar een autogiromodus en je bent ineens een piloot.

 

Vliegen met autogirotechniek is relatief gemakkelijk te leren, veilig en betrouwbaar aldus John Bakker. De hoofdrotor wordt niet aangedreven door een motor maar deze roteert door de voorwaartse snelheid, die gegenereerd wordt door de inklapbare push-propeller aan de achterkant.

 

Met zijn VSTOVL (Very Short Take Off Vertical Landing) mogelijkheid kan de PALV bijna overal landen.

De PALV maakt gebruik van de lagere luchtlagen (onder de 1500 meter), beneden de drukke commerciële routes. Hierdoor is de PALV ook te gebruiken in landen met een slechte weginfrastructuur.

 

De PALV heeft geen nieuwe infrastructuur nodig en is ideaal te koppelen aan het huidige wegennet. Het maakt gebruik van de bestaande wegen, vliegvelden, helisites en benzinepompen. Als de snelwegen verstopt zijn vlieg je, als het weer te slecht is en na zonsondergang rij je. De Pal-V is volgens uitvinder John Bakker het vervoermiddel van de toekomst. John Bakker is al 6 jaar bezig met het ontwerp dat zowel kan vliegen als kan rijden.

 

De reacties vanuit de wereld zijn enorm. Elke dag ontvangt zijn bedrijf, Dutch Aerospace Laboratory, tientallen mailtjes van mensen die een PAL-V willen bestellen. Inmiddels heeft John de tekentafel achter zich gelaten en zal waarschijnlijk in België de bouw gaat realiseren.

 

Binnen 4 jaar zal de PAL-V op de markt komen. De kosten voor dit futuristische voertuig zullen net zo hoog zijn als een middenklasser. De basisinvestering zijn rond om een goede start te kunnen maken. Toch hoopt de ondernemer dat er ook nog Nederlandse bedrijven zijn die durven te investeren in de toekomst.

 

John Bakker uit ‘s Gravenmoer werkt samen met Spark design engineering uit Ridderkerk en andere partners aan de bouw van de PALV.

 

De Carver is een project van de familie Van den Brink in Dordrecht, waar al sinds 1997 aan wordt gewerkt. Je mag erin rijden met een autorijbewijs. De Carver I zal in ons land 39.950 euro gaan kosten. De Carver II, die dus in 2007 wordt verwacht, moet onder de 20.000 euro blijven.

 

Ach ja, allemaal verwachte verkoopprijzen, ik denk dat de PALV wel eens veel duurder uit zou kunnen vallen dan de prijs van een middenklasser. Het is net allemaal iets teveel wishfull thinking als je kijkt naar de prijs van de PALV die technologie van de Carver gebruikt. En dan komt daar nog een complete rotor met aandrijving bij. Als techneut zou het mij niet verbazen dat die rotoraandrijving 30 tot 50% van de totaalorijs uitmaakt.

 

Ik vind het niet verstandig om verwachtingen te wekken terwijl niemand nog een werkend prototype heeft gezien. Zoiets "simpels"als de Segway heeft heel wat technologische barrieres moeten nemen, met dit complexe apparaat zullen dat er alleen maar meer zijn.

Volgens mij hadden ze er beter even mee kunnen wachten tot er een protype is dat de werking kan bewijzen, of is dit een promotieactie om fincierders aan te trekken ?

 

Leuk onderwerp in 2050 over hoe men in 2010 de toekomst zag.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zag hem gisteren ook op TV. Hij schijnt zoveel te kosten als een middenklasse auto (ergens tussen 30 en 40 K?).

 

Wat me opvalt is dat ze op de site van dit coole ding vooral proberen te benadrukken hoe nuttig het is als je 's morgens eerst naar Brussel moet (via Charleroi) om een deal te closen, vervolgens rond de middag op je kantoor de e-mail wilt checken (waarom zou je dat op kantoor willen doen?), vervolgens in Amsterdam Hilton gaat lunchen, daarna weer naar je kantoor in Rotterdam gaat om 'office work' te doen en weer je e-mail te checken, daarna drink je een borrel in de office bar (alcoholvrij natuurlijk, want we zijn braaf) waarna je naar Leverkusen vliegt om daar een wedstrijd in de Champions League bij te wonen (valt me nog mee dat je dan zelf niet hoeft te spelen) om tenslotte over de weg terug te keren (want vliegen in het donker, dat doen we niet)... Ik wordt al moe als ik het lees. Iedereen die zo'n leven heeft moet zich na laten kijken.

 

Ik denk dat het een hartstikke leuk speledingetje is. Gewoon voor de fun. Maar als de Segway (die electrisch aangedreven tweewieler voor mensen met aambeien) in Nederland al een stoepverbod krijgt, vrees ik het ergste voor de PAL-V.

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
  • 0

De Carver is natuurlijk vreselijk innovatief...maareh, wat is nu precies de meerwaarde van dat ding (functioneel gezien) ten opzichte van een Smart bijvoorbeeld? Het is natuurlijk ubercool, maar volgens mij kun je er niet veel meer mee dan de Smart en is die wel een tikkie goedkoper. Toyota heeft inmiddels ook zo'n zeer compacte auto en is daarmee ook een concurrent. Met welk argument willen ze die Carver aan de man brengen?

Link naar reactie
  • 0

@ nonex.nl

 

De Carver gaat natuurlijk niet over funtionele meerwaarde. Dat is gewoon retecool. Zoiets overweeg je niet in het rijtje Smart, Hyundai Atos, Daewoo (sorry Chevrolet, haha) Matiz.

 

De Carver zit in het rijtje 'zal ik zo'n getunede klassieke Spitfire kopen', 'zo'n Porsche Carrera GT is toch wel een must have hoewel ik ook al een 911 turbo S heb', 'zal ik al mijn vrienden zo'n Carver geven, dan gaan we lekker met zijn allen over de dijk scheuren'. Ik vermoed dat de PAL-V net als de Carver in deze laatste rij voorkomt en niet - zoals ze op de PAL-V site proberen te benadrukken - in het rijtje van verstandige aankopen.

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
  • 0

Met welk argument willen ze die Carver aan de man brengen?

 

Wat ik me er van herinner is het bijzondere aan de carver het bochtengevoel dat het voertuig aan zijn inzittenden meegeeft. De Carver kantelt namelijk net als een motorfiets tijdens het ronden van een bocht.

Omdat je laag bij de grondzit krijg je dus ook een beetje het mini/kart effect. Het is dus een soort overdekt motorrijden met een sensationeel gevoel.

Link naar reactie
  • 0

Yep, maar functioneel voegt het dus niets toe. Je zit achter elkaar, en kan dus niet eens elkaar aankijken tijdens het praten. Ik hou van coole dingen, maar of dit nu een prijsverschil van 10.000 tot 15.000 euro rechtvaardigd? Het doet me denken aan een opmerking van Tendris bij de bijeenkomst 'Duurzaam = Business'. Tendris ontwikkeld en investeert in producten vanuit de filosofie: 'milieubewust moet niet duurder zijn, maar juist goedkoper', oftwel meer voor minder. Als de Carver qua prijs en veiligheid kan concurreren met de Smart hebben ze een gouden businessmodel. Anders plaats ik het in het rijtje 'Donkervoort, Spijker en Lotus' .

Link naar reactie
  • 0

Anders plaats ik het in het rijtje 'Donkervoort, Spijker en Lotus' .

 

Dit is inderdaad het rijtje waar de Carver in thuishoort.

Ik weet niet wat het brandstofverbruik is, theorethisch is het frontaal oppperval kleiner als dat van een Smart en door de stroomlijn ook beter als van een motorfiets, maar het is niet bedoeld als 3 liter project.

 

 

Kan die pal-v eigenlijk wel rechtuit vliegen ? De enkele propellor aan de achterkant staat toch niet in de goed "hoek" om de rotor te compenseren ?

 

NDIEVVH (Niet dat ik er verstand van heb)

 

Er bestaan al soortgelijke "vliegtuigjes", ze lijken een beetje op een ultralight waarbij in dit geval de rotor voor de draagkracht zorgt, dus het is een prven technology.

Als je de "duwrotor" een beetje richt tegen de draairichting van de hoofdrotor dan komt het allemaal goed volgens mij, zo extreem zijn die krachten ook weer niet.

En ander oplossing is een dubbele rotor die elkaar in draairichting compenseren, iets van 5 procent van de helikopters werkt volgens dat pincipe en hebben geen staartrotor nodig.

Link naar reactie
  • 0

Kan die pal-v eigenlijk wel rechtuit vliegen ? De enkele propellor aan de achterkant staat toch niet in de goed "hoek" om de rotor te compenseren ?

 

 

De truc zit 'm er volgens mij in dat het een autogyro is: de wieken gaan draaien door de voorwaarste snelheid. Hierdoor is er op de kooiconstructie geen moment werkzaam. Actie = - Reactie. Op het moment dat de wieken aangedreven zouden worden (F1 en M1) ), zou er op de kooi een tegenkracht en tegenmoment (F2 en M2) werkzaam zijn. Nu wordt op de kooi een voorwaartse kracht (Fvoorw) uitgeoefend, en als gevolg daarvaan gaan de wieken draaien. De kracht Fvoorw veroorzaakt tegenkracht Fachterw die wordt ontbonden in wrijving Fwrijf, weerstand (waardoor de wieken gaan draaien) en hefkracht (Fhef). Op de schroefbladen wordt geen moment Mdraai uitgeoefend omdat de ontbonden kracht Fvoorw door Fwrijf en Fhef[/sub} in evenwicht is.

 

Totzover mijn natuurkunde Havo5. Kan iemand het volgen?

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit wat ?

 

The XR-3 Hybrid is a super-fuel-efficient two-passenger plug-in hybrid that achieves 125 mpg on diesel power alone, 225 mpg on combined diesel and electric power, and performance like a conventional automobile. The design of the XR-3 Hybrid focuses on existing technologies and a vehicle “personality” that makes conserving energy a fun driving experience.

 

225 mpg is ongeveer 1ltr op 80 km

125 mpg is ongeveer 1ltr op 44 km

 

Zie voor meer de XR-3 website

 

Plaatje is aanklikbaar voor een grotere versie.

xr3mj5.jpg

 

 

 

 

De truc zit 'm er volgens mij in dat het een autogyro is: de wieken gaan draaien door de voorwaarste snelheid.

 

Uhm, daar zou je wel ens gelijk in kunnen hebben, het apparaat heeft inderdaad een aanloopje nodig als ik het goed begrijp.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.