• 0

Nieuw hip vervoersmiddel. Wordt het wat?

Aanbevolen berichten

  • 0

Doe ik zo moeilijk met mijn Fhef, ik kan natuurlijk ook in Wikipedia kijken:

 

Een autogyro, autogiro (letterlijk: vanzelfdraaiend) of molenvliegtuig is een vliegtuig dat een motorloze rotor heeft. Een andere naam is gyrocopter, al was gyropter (letterlijk: draaivleugel) eigenlijk beter geweest. Het woord wordt ook wel gebruikt als generische uitdrukking voor alles wat deze eigenschap bezit, zoals de zaden van sommige bomen (zoals de Esdoorn).

 

In een helikopter wordt de rotor aangedreven, waardoor het de mogelijkheid bezit te stijgen en te dalen, omdat lucht actief verplaatst wordt. In een autogyro wordt de rotor uitsluitend in beweging gebracht door de langsstromende lucht. Deze creëert daardoor de hefkracht. De voorwaartse beweging wordt ontleend aan aan een propeller- of straalmotor.

 

Helikopters voorkomen dat het toestel om zijn eigen as gaat draaien door middel van een eveneens aangedreven staartpropeller. De Autogyro heeft dit probleem niet.

 

Helikopters hebben een ingenieuze overbrenging waardoor de stand van de rotorbladen individueel gewijzigd kan worden, wat gebruikt wordt voor de voortstuwig en sturing. Omdat de autogyro zijn rotor niet voor voortstuwing gebruikt, is zo'n complexe, kostbare en potentieel kwetsbare constructie onnodig.

 

Veel van de bestuurbaarheid ontleent de gemiddelde autogyro aan de beweegbare staartvin; dit werkt echter alleen bij voldoende voorwaartse snelheid.
Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit wat ?

 

The XR-3 Hybrid is a super-fuel-efficient two-passenger plug-in hybrid that achieves 125 mpg on diesel power alone, 225 mpg on combined diesel and electric power, and performance like a conventional automobile. The design of the XR-3 Hybrid focuses on existing technologies and a vehicle “personality” that makes conserving energy a fun driving experience.

 

225 mpg is ongeveer 1ltr op 80 km

125 mpg is ongeveer 1ltr op 44 km

 

Zie voor meer de XR-3 website

 

Plaatje is aanklikbaar voor een grotere versie.

xr3mj5.jpg

 

 

Dit lijkt verrekt veel een prijswinnend ontwerp van de Peugeot design contest vorig jaar. Maar dan niet van dezelfde ontwerper. Peugeot laat met die prijsvraag altijd de meest geweldige ontwerpen maken, maar je ziet er weinig van terug in hn innovaties. Tsja, dan is een ander je op een gegeven moment voor.

Link naar reactie
  • 0

Omdat de rotor niet aangedreven is ontstaat er geen "koppel" dat gecompenteerd moet worden, dus een staartschroef is niet nodig. Ik geloof dat alleen de weerstand van de lagers in de rotorkop gekompenseerd moeten worden. Het is ook geen helicopter maar een gyrocopter of autogyro.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Die PALV heeft zo te zien inderdaad geen staartrotor zoals een helicopter. Als je het verhaal leest zie je ook duidelijk terug dat het een autogyro is, en er een stukje runway nodig is om het ding van/op de grond te kunnen krijgen. Ook hoveren kan niet echt, maar je kunt natuurlijk rondjes vliegen als je op 1 plaats moet wachten.

 

Naar mijn idee is dat toch een fors nadeel voor gebruik in een gebied als nederland, het is bijv niet mogelijk zoiets op een dak te landen. Gevolg is natuurlijk dat je telkens naar een airstrip moet rijden, en dat schiet in de meeste steden in de spits ook voor geen meter op.

 

Waarom het ding in het donker niet zou kunnen vliegen blijft me overigens wel een raadsel.

Link naar reactie
  • 0

Om te landen heb toch wel wat ruimte nodig. In den Haag heb je het malieveld, Daar kunnen wellicht 10 stuks tegelijkertijd landen, die vervolgens 1 minuut krijgen om als de @#$@%#$ aan de kant te gaan voor de volgende 10.

Ergo: 10 per minuut, voor half Den Haag. Ik geloof dat de gemiddelde file wel wat sneller gaat...

 

En bij mijn huis staan er toch wel veel lantaarnpalen en bomen in de weg. En o ja, bij drukte wel netjes in de aanvliegroute inritsen hè? Dus even stil blijven hangen als het nodig is.... , toch maar een hulpmotortje op die Gyro? :P

 

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Helaas niet.

 

Er zijn al teveel mensen die dromen van dit soort apparaten en het wordt nooit wat. Wel een gaaf concept trouwens.

 

Alleen:

Geen baggageruimte

Voldoet vast niet aan de Europese veiligheidsnormen voor wegverkeer.

Je kunt nergens starten en landen (behalve als de burgemeester elke keer toestemming geeft).

Slurpt benzine

etc. etc.

 

Ik zou zeggen zoek eens op http://video.google.nl met "gyrocopter"

Je zal versteld staan van hoe ver de vorderingen al zijn.

 

Ik stel voor naast de spitsstrook nog een rijbaan voor het landen

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Dit wordt zeker wat.

 

Het hele idee van autorijden met een vliegtuig mag velen dan onzinnig overkomen, weinig beseffen dat vliegen wezenlijk efficiënter is dan rijden. In geval van vliegen is er zelfs geen hard verband tussen snelheid en brandstofverbruik zoals bij rijden. Tel daarbij de zegening van onafhankelijkheid van infrastructuur en vliegen is naast de emotionele bevrediging de meest praktische vorm van verplaatsen.

Het idee dat vliegen gevaarlijk is maakt het op dit moment erg lastig om een vliegtuig te verkopen voor dagelijks gebruik. Zeker in een dichtbevolkt gebied zoals hier. Onafhankelijkheid van infrastructuur is hier dus een utopie maar een infrastructuur voor persoonlijke vliegtuigen kan alleen worden gebouwd als er ook daadwerkelijk mensen met hun eigen kleine vliegtuigjes willen gaan vliegen.

Ing. Moller, ontwerper van de SkyCar, heeft dit probleem gedecimeerd tot een ontwerpcriterium waarbij de piloot ondergeschikt is aan een compleet geautomatiseerd vluchtleidingssysteem.

Mocht dit idee mogelijk nog utopischer overkomen, bedenk dan wel dat wel dat volautomatische voertuigbesturing in de luchtvaart reeds op grote schaal wordt toegepast, dat veel luchtvaartongelukken direct gevolg zijn van het negeren van automatische waarschuwingen en dat ook op ons wegennet de enige hoop op substantieel veiliger vervoer afhangt van compleet geautomatiseerde besturing.

 

The Sky Is The Limit. Als de lucht vol is stopt het. Maar er is veel meer lucht dan er snelwegen liggen. Het leven op de grond wordt bovendien een stuk aangenamer als het wegennet helemaal is afgestemd op verplaatsingen van minder dan twintig kilometer.

 

Eén en ander is alleen te rijmen als er goede vliegtuigen bestaan die ook nog eens goed kunnen rijden. — niets rijdt zo goed als een Carver — In elke andere optie is er sprake van openbaar vervoer. En dat willen we liever niet. Echt niet. We willen allemaal heel erg graag een eigen cabine bezitten die ons overal kan brengen. Vraag niet waarom. Dat is gewoon zo.

Overal op de wereld blijkt dat iedereen die dat kan betalen tot soms meer dan de helft van zijn inkomen daar voor over heeft. Iets met vrijheid. Onafhankelijkheid.

 

De impact van de automobiel was ten tijde van introductie niet voorzien. De impact van een vliegende auto zal ook nu menigeen ontgaan maar zal daardoor niet minder zijn. Acceptatie en regelgeving staan in de weg maar wie lacht er nu niet om de toen geldende wettelijke bepaling dat een automobiel moest worden voorgeleid door een wandelaar met opgeheven rode vlag om het overige verkeer te waarschuwen voor dit levensgevaarlijke voertuig?

 

 

 

 

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie
  • 0

In het drukbevolkte Nederland wordt het niks.

 

Ik zou er gelijk een kopen. Rijden van huis naar een plek waar je veilig kan opstijgen, vliegen tot bij kan toor, de laatste halve kilometer rijden. maar de stad in, dat doe je rijdend, niet vliegend. Of wellicht dat je alleen gaat vliegen als er file is.

 

Ik zou aankoop ook serieus overwegen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In het drukbevolkte Nederland wordt het niks.

 

Ik zou er gelijk een kopen. Rijden van huis naar een plek waar je veilig kan opstijgen, vliegen tot bij kan toor, de laatste halve kilometer rijden. maar de stad in, dat doe je rijdend, niet vliegend. Of wellicht dat je alleen gaat vliegen als er file is.

 

Ik zou aankoop ook serieus overwegen.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Tsja, In Aa en Hunze zijn ook niet zoveel vliegtuigen als hier onder de rook van Schiphol. Jij zou misschien het risico lopen op een sperwer tussen je wieken, ik zou het risico lopen op een 747 op mijn dak.

 

Volgens mij is 'vliegen voor iedereen' in de randstad gewoon neit mogelijk: verkeerstechnisch zou het onbestuurbaar zijn. Daarbuiten zou ik me het voor kunnen stellen, net als ze met ultralights vliegen in de Australische outback.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is 'vliegen voor iedereen' in de randstad gewoon neit mogelijk: verkeerstechnisch zou het onbestuurbaar zijn.

 

Momenteel geldt rijden-voor-iedereen in de randstad, al lijkt dat om sommige momenten minstens zo "verkeerstechnisch onbestuurbaar" - getuige de fileinformatie althans.

 

Voornaamste probleem is dat de je met vliegmachines (ware helicopters en luchtbalonnen uitgezonderd) voorwaarts moet blijven vliegen om hoogte te houden, dus in een rij/file aansluiten is geen mogelijkheid. Voordeel is natuurlijk wel dat je niet gebonden bent aan een vast traject, en elkaar zowel zijdelings als op verschillende hoogtes gemakkelijk kunt passeren.

 

Waarschijnlijk kan zoiets voor massagebruik alleen goed gaan met een heel degelijk, centraal, controlesysteem... een kwestie van je bestemming (a la tom tom) invoeren, en automatisch een voorberekend traject afleggen waarbij je niemand raakt.

 

747's zul je overigens nooit raken, zulke personal vehicles hebben normaliter echt geen afdoende drukcabine om een beetje hoogte te kunnen bereiken... en de start- en landingstrajecten van luchthavens kunnen zonder problemen off limits zijn... het stuk waarin een verkeersvliegtuig onder 1000 voet vliegt is een korte, relatief smalle strook in het verlengde van de startbaan.

Link naar reactie
  • 0

In het drukbevolkte Nederland wordt het niks.

 

Ik zou er gelijk een kopen. Rijden van huis naar een plek waar je veilig kan opstijgen, vliegen tot bij kantoor, de laatste halve kilometer rijden. maar de stad in, dat doe je rijdend, niet vliegend. Of wellicht dat je alleen gaat vliegen als er file is.

 

Ik zou aankoop ook serieus overwegen.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Tsja, In Aa en Hunze zijn ook niet zoveel vliegtuigen als hier onder de rook van Schiphol. Jij zou misschien het risico lopen op een sperwer tussen je wieken, ik zou het risico lopen op een 747 op mijn dak.

 

Volgens mij is 'vliegen voor iedereen' in de randstad gewoon neit mogelijk: verkeerstechnisch zou het onbestuurbaar zijn. Daarbuiten zou ik me het voor kunnen stellen, net als ze met ultralights vliegen in de Australische outback.

 

Nou, ik woon hier pas twee jaar, ik ben afkomstig uit het Westen en heb jaren op Schiphol gewerkt en nog langer in de militaire luchtvaart. En ook als ik in die omgeving nog zou wonen, dan nog zou ik die overweging maken. Ik denk dat je niet wordt geacht hoger dan 300 voet te vliegen met zo'n kistje als dit, dus je hoeft de andere luchtvaart niet te hinderen. Of je moet bewust op en rond Schiphol gaan cirkelen of zo. Maar dat is hier niet de intentie van, toch?

 

Succès en groet, Hans

 

(het is overigens Borger-Odoorn, Aa en Hunze is de buurgemeente)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

wow .. die wil ik ook wel ..

 

Ik denk niet dat dit voertuig onze auto gaat vervangen. Ik zie wel een enorme markt in (semi) overheid gerelateerde diensten.

 

Ik zie ze al staan op de parkeerplaats van de huisartspraktijk of in gebruik bij de politie ..

 

Ook voor de thuiszorg, het vervoer van kostbaarheden of voor express post zou het voertuig ideaal zijn.

Link naar reactie
  • 0

Goed punt hierboven. Neem de trauma heli eens als voorbeeld, die is er ook niet voor niets gekomen. Het vervoersprobleem is in essentie een bereikbaarheids- en verkrijgbaarheidsprobleem.

 

Ik vind dit een zeer goed staaltje oplossingsgericht, creatief denken. En dat er misschien nog heel veel hobbels en beren op de (luchtvaart)weg te bedenken zijn, tja, ook dat moet je oplossingsgericht benaderen.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Edit: Even nog wat taalfoutjes verwijderd

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat dit vehikel erg geschikt is voor politie of ambulancediensten... daarbij is verticaal kunnen landen op een beperkte ruimte toch wel essentieel.

 

Maar voor koeriersdiensten of iets dergelijks is het wellicht juist wel een heel handige optie, voor het tijdstip dat er zaken van de ene naar de andere stad moeten terwijl de snelweg verstopt is.

Link naar reactie
  • 0
Eerste proefvlucht vliegende auto

 

SOESTERBERG - De vliegende auto bestaat. Minister Eurlings (Verkeer) bekijkt maandag in Soesterberg hoe het nieuwe voertuig zijn weg in het luchtruim vindt.

 

 

Producent Pal-V denkt het vehikel in 2012 beschikbaar te hebben, maar dat betekent nog niet dat Nederland massaal het luchtruim kan kiezen als de wegen vastlopen.

 

''De eerste toepassing zal zijn voorbehouden aan hulpdiensten'', zegt een woordvoerster van de Dienst Verkeer en Scheepvaart.

 

 

m1bzra0a0uay.jpg

 

Lees, kijk verder op Nu.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou.. de proefvlucht is er, dat is alvast een begin :)

 

Maarja...

 

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bovendien het nodige werk te verzetten voor de kruising tussen een gyrocopter (eenmanshelikopter) en carver (kantelende driewieler) de weg op en de lucht in mag.

 

''De Rijksdienst voor het Wegverkeer bepaalt waar een voertuig aan moet voldoen voor het de weg op mag. De Luchtvaartinspectie doet dat voor de lucht. De diensten gaan nu nadenken over regels voor de vliegende auto'', aldus de woordvoerster.

 

Geen idee waar ze mee komen natuurlijk, maar als straks blijkt dat je er een vol vliegbrevet voor nodig hebt (PPL plus heli add-on oid) dan wordt het toch een duur en bewerkelijk geintje voordat je er de lucht mee in kunt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.