• 0

Freelance student

Over enkele dagen begin ik met een freelance opdracht van 100 uur (ongeveer) waar ik ongeveer 73 euro per uur voor krijg. Nu zal dit het enige freelance opdracht zijn wat ik dit jaar ga doen. Ik heb het tot nu toe altijd voor elkaar gekregen om in loondienst te treden maar bij mijn huidige werkgever is het anders.

 

Nu wil ik weten hoe ik als student, die slecht 100 uur met een opdrachtgever dit jaar ga werken en waarschijnlijk niet meer dan 7300 ga verdienen moet regelen? Ik ga als adviserend programmeur aan de slag om een deel van de website af te bouwen.

 

Ik wil ongeveer weten hoeveel belasting ik moet afdragen (dus wat hou ik over van die 7300 euro). Moet ik 19% afdragen? en komt daar ook nog inkomsten belasting overheen? En wat moet ik regelen? of kan ik beter een intermediair hiervoor inschakelen? Ik snap echt niet dat freelance werk (t.o.v. de belastingdienst) zo complex in elkaar zit :) Ik heb al gekeken op de site van de belastingdienst en kvk en wat op google gekeken maar die hebben het alleen over mensen die werken naast freelance of onderneming hebben (en ik ben een student).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek zelf even op freelance/freelancer en op var verklaring.

 

Dat heb ik gedaan, maar het gaat vooral over mensen die fulltime/parttime of als onderdeel van hun onderneming willen freelancen. Kan weinig vinden voor studenten die willen freelancen (en dus hopelijk recht hebben op heffingskortingen).

 

Overigens, een var overeenkomst heb ik toch niet nodig als mijn opdrachtgever hier niet om vraagt?

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik weten hoe ik als student, die slecht 100 uur met een opdrachtgever dit jaar ga werken en waarschijnlijk niet meer dan 7300 ga verdienen moet regelen?

 

Als je geen zelfstandig ondernemer kan of wil worden, dan moet je de winst van deze klus (winst = omzet - kosten) voor de inkomstenbelasting opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden".

 

Ik wil ongeveer weten hoeveel belasting ik moet afdragen

 

Zie de site van de belastingdienst, onderstaande site en andere informatiebronnen over inkomstenbelasting.

 

En wat moet ik regelen?

 

Hoe bedoel je?

 

Ik snap echt niet dat freelance werk (t.o.v. de belastingdienst) zo complex in elkaar zit

 

Bij een dienstverband neemt de werkgever die complexiteit op zich. Als je zelfstandig werkt dan heb je die narigheid zelf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.