• 0

Betalingsverplichting voor kennismakingsgesprek

Ik heb vorig jaar voor een aandelenoverdracht kennis gemaakt met een een aantal partijen die mij daarbij konden begeleiden. Uiteindelijk met 1 partij verder gegaan.

 

Nu krijg ik van één van de andere partijen een emailtje dat ik nog een bedrag moet overmaken omdat ik een betalingsverplichting ben aangegaan bij het maken van een afspraak.

 

Dat een kennismaking geld kost is mij bij het maken van de afspraak niet verteld. Er is wel iets genoemd tijdens het gesprek maar in een vrijblijvende vorm, naar mijn herinnering een vrijwillige bijdrage in reiskosten.

 

Ik heb er geen moeite mee om dat bedrag te betalen, want het is een organisatie die goed werk verricht, maar het voelt niet lekker. En ik heb er ook niet eens een factuur voor gekregen.

 

Wat vinden jullie dat ik moet doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als hierover bij het maken van de afspraak geen afspraken cq. mededelingen zijn gedaan of voorwaarden ter hand zijn gesteld heb jij geen betalingsverplichting. Daarover kunnen we kort zijn.

 

Als je verder wilt met dit bedrijf en de kosten redelijk zijn zou ik deze echter gewoon betalen, anders betekent het direct al een slecht begin van de relatie en daar zit niemand op de wachten. Bedenk echter wel: als het bedrijf zich van dit soort declaratiegedrag bedient en je je hier nu al aan stoort is het wellicht beter om nog even verder te kijken naar een andere adviseur - grote kans dat je dan ook in de nabije toekomst nog te maken krijgt met dit soort merkwaardige declaraties.

Link naar reactie
  • 0

Er is niet gezegd dat een kennismakingsgesprek geld kost. Via de wayback machine opgesnord wat er destijds op de website stond:

 

Wat kost het?

Consulenten van xxxxxxxx zetten zich belangeloos in voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Ter dekking van reis- en administratiekosten vragen wij u in het kennismakingsgesprek een donatie aan de stichting van tenminste € 75.

 

Dat lees ik toch anders dan een betalingsverplichting. Het gaat mij niet om het geld, maar wel om de wat opdringerige werkwijze. Dit is de email die ik gisteren kreeg:

 

Geachte Heer Mars,

Via xxxxxxxx vernam ik dat u nog niet voldaan heft aan de betalingsverplichting die u heeft aangegaan bij het maken van een afspraak met xxxxxxxx.

Ik verzoek u vriendelijk doch dringend de verschuldigde

€ 75,- te stoten op de rekening van xxxxxxxx

nr. 123456789.

Met vriendelijke groet,

xxxxx

 

Ik ga met een andere partij verder, dus de relatie op dit moment speelt niet mee. Maar misschien kom ik ze in de toekomst wel weer tegen want ik zit wel in hetzelfde marktsegment (MKB).

Link naar reactie
  • 0

Waarom stuur je ze niet gewoon een mail om ze op deze "foute" handelswijze te attenderen. Zet in deze mail dat het ze het op de site hadden over een vrijwillige bijdrage en niet over een standaard tarief per gesprek. En dat je op zich niet negatief tegen betalen staat maar dat deze opdringerige handelswijze jou tegen de borst stuit, en dat je het zo wel erg moeilijk gemaakt wordt vrijwillig bij te dragen.

 

Ik denk dat je misschien wel zou betalen als ze meer op het gevoel van de mens inspelen, bijvoorbeeld iets van

Uit inze administratie is gebleken dat u de vrijwillige bijdrage voor een ...gesprek niet hebt betaald. Mogelijk is het door u door drukte of andere reden aan de aandacht ontsnapt. Maar misschien bent u niet tevreden over onze organisatie of het gesprek dat heeft plaatsgevonden. In het laaste geval horen wij graag van u op welke wijze wij onze service aan onze cliënten kunnen verbeteren.

 

Maar goed, ik ben nu hun huiswerk aan het doen en straks genoodzaakt vrijwillige bijdrages te sturen.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij een goed plan, maar de eerste boodschap is dan wel dat ik een betalingsverplichting of verschuldigd bedrag ontken?

 

Ja dat is wel de hoofdboodschap, en dat deze handelswijze nou niet bepaalt uitnodigend is om alsnog de vrijwillige bijdrage over te maken.

Waarschijnlijk waren er maar weing mensen bereid die vrijwillige bijdrage te voldoen, vandaar dat ze het "opgelost" hebben door deze boodschap van de site af te halen. En dat is een extra dempeltje erbij nu.

Als elke "wanbetaler" bovenstaand bericht kreeg zal dat bij veel mensen kwaad bloed gezet hebben. Jammer want ik denk toch dat het een leuke manier is om klanten aan te trekken, door een goed product/dienst te leveren moet je ze dan toch vast kunnen houden.

En met dit soort benaderingen werkt het averechts.

Link naar reactie
  • 0

Okee, email is er uit.

 

Beste heer xxxxxxx,

 

Er is geen sprake van een betalingsverplichting of een verschuldigd bedrag. Toen ik de afspraak voor een kennismakingsgesprek maakte was er op uw website sprake van een éénmalige, vrijwillige bijdrage en niet van een standaardtarief per gesprek:

 

Wat kost het?

Consulenten van xxxxxxxx zetten zich belangeloos in voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Ter dekking van reis- en administratiekosten vragen wij u in het kennismakingsgesprek een donatie aan de stichting van ten minste € xxxxxxxx.

 

Ik sta op zich niet negatief tegen een vrijwillige bijdrage gezien het goede werk dat u en uw stichting doet voor collega-ondernemers, maar deze opdringerige handelswijze stuit mij tegen de borst en maakt het voor mij moeilijk om vrijwillig bij te dragen.

 

Vriendelijke groeten,

Etc...

 

[frustratie]Wat kost dit soort onzin toch een hoop onnodige tijd![/frustratie]

Link naar reactie
  • 0

Welke organisatie is dit? Er zijn meer belangenloze organisaties die een gift vragen. Zo vreemd vind ik dit niet. Ondernemersklankbord is een geweldige club waar je veel aan kunt hebben. Je betaalt eenmalig een donatie van minimaal €75,- en daarna kun je een jaar lang zonder extra kosten tegen de consulenten aanlullen. Staat ook op hun website vermeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik laat maar even in het midden welke organisatie het is want ik wil geen verkeerde indruk wekken; de club op zich is prima en doet goed werk, maar ik heb voor een andere partij gekozen.

 

Het is niet zo zeer het bedrag of de vrijwillige bijdrage wat mijn probleem is, maar wel dat het voor slechts een kennismakingsgesprek wordt verwacht en dat er eenzijdig een betalingsverplichting wordt bedacht.

 

Ik zou snel zonder werk zitten als ik het zo zou doen, de helft van mijn tijd zit in kennismakingsgesprekken en demo's maken, dus misschien ben ik gewoon wel oldskool jaloers.. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.