• 0

reclameborden bovenop taxi's

Ik ben bezig met het uitwerken van een businessplan om reclamezuilen op het dak van taxi's te plaatsen (zgn. rooftops). Dit concept bestaat in alle wereldsteden (New York, Singapore, Melbourne), maar in Nederland zie je het niet of nauwelijks. Ik ben nu in gesprek met een leverancier van deze borden, iemand die de taxi markt goed kent en de branche-organisiatie.

 

Is er iemand die kan verklaren waarom dit in Nederland nog niet bestaat en of dit idee al eerder is geprobeerd? Ik weet dat fastermedia.nl iets dergelijks in de markt heeft gezet, maar ik vind dit er eerlijk gezegd niet zo mooi uitzien (zie bijlage).

 

Hebben mensen nog tips met organisaties / taxibedrijven die me hierbij kunnen helpen of kunnen meedenken?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Pbijtel,

 

Ik weet dat er een jaar of 2/3 geleden een organisatie actief was op het gebied van taxi-bedrukking. Het ging ook om reclame teksten. Ze stonden toen in een vakblad/tijdschrift, waarvan ik de naam even niet weet.

 

In ieder geval draaiden ze positief. Via google heb ik even niks kunnen vinden, maar misschien moet je even via hun proberen?

 

SUC6 JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is er een technische of fiscale belemmering.

Taxi's betalen bijvoorbeeld geen wegenbelasting, ook zijn ze vrijgesteld van BPM, er zijn vast nog meer regeltjes. Misschien dat er een regeltje is die een reclamebord in de weg staat.

Bedenk ook dat een bord een auto aanmerkelijk hoger maakt.

Veel parkeergarages laten geen auto's toe hoger dan 180 cm.

Dit kan ook bij hotels of een beursgebouw een luifel zijn die te laag is.

Keuring technisch is er misschien een belemmering omdat er permanent een constructie op de auto zit.

Bij een aanrijding kan deze mogelijkerwijs extra letsel en/of schade veroorzaken.

 

Dat zijn wat invalshoeken waar ik aan zit te denken.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb via de link van google zelf ook inderdaad al een aantal initiatieven gevonden. Dit gaat alleen telkens alleen om sticker reclame op de taxi, ik wil juist een lichtbak bovenop de taxi.

 

Ik heb een bedrijf gevonden in de US die echt iets waanzinnigs heeft, daar ben ik nu meer ingesprek: www.vert.net. Ga maar eens kijken...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb overleg gepleegd met de KNV (branche organisatie) en die voorzien weinig problemen als het inderdaad de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengt. Dit is een grijs gebied en zal ik inderdaad verder moeten onderzoeken.

 

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Keuring technisch is er misschien een belemmering omdat er permanent een constructie op de auto zit

 

Dan bevestig je zoiets via de imperiaal, kan er zo af voor de APK (als het al niet zou mogen).

 

Een belangrijk probleem kan trouwens het brandstofverbruik zijn, zo'n plank op je dak geeft flink wat extra luchtweerstand.

 

Dat het verboden zou zijn lijkt me trouwens sterk, ik zie hier wel eens een autootje rijden met een enorm redbull-blik erop.

Link naar reactie
  • 0

Waanzinnig goed idee, helemaal nu ik de website heb gezien en de mogelijkheden van www.vert.net, echt helemaal top!!!

 

Je zou volgens mij de reclame uiting ook nog kunnen laten verlopen naar waar een taxi zich bevind (via gps), bijvoorbeeld langs de bijenkorf, even de laatste aanbieding op het scherm, en vervolgens met de after billing methode werken.

 

Ja goed idee!

Houd ons op de hoogte

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Beste PBijtel,

 

ik werk zelf al meer dan 4 jaar (als bijbaantje) bij een taxi-onderneming en ik kan zo al een aantal redenen bedenken waarom dit in NL nog niet gebeurd.

 

Zo is er om te beginnen idd de verkeersveiligheid: Zo'n enorme lichtbak bovenop je taxi vangt een heleboel wind (vooral erg prettig (en ook veilig) met windkracht 8 van opzij op de Afsluitdijk bijvoorbeeld). Het lijkt me dan ook waarschijnlijk dat dit soort praktijken d.m.v. allerlei wetgeving en regeltjes ook nooit goedgekeurd zal worden, omdat het een te groot gevaar vormt.

 

Daarnaast zijn er bij vele toegangswegen/-hekken van die dwarsliggers geplaatst die een maximale hoogte aangeven. Ditzelfde geldt voor een flink aantal viaducten in Amsterdam en omgeving en waarschijnlijk in nog grotere mate in de kleinere dorpen. Ergens niet onderdoorkunnen, betekent dat je dus OF om moet gaan rijden (wat de resitijd en kosten verhoogt) OF dus gewoon simpelweg niet bij je klanten voor de deur kunt komen.

 

Een ander risico is dus dat chauffeurs, die 'even vergeten' dat er zo'n lichtbak op hun dak staat, flink wat schades kunnen veroorzaken door te lage doorgangen in te rijden.

 

Dat brengt mij dus op het verzekeringsaspect. Gezien bovenstaande feiten, zal de verzekering wel een premieverhoging doorvoeren (en de premies voor taxi's zijn al niet mis) of simpelweg niet uitkeren als zo'n lichtbak (mede) de oorzaak van het ongeval is.

 

Verder zou ik als taxibedrijf en als klant niet zo'n lichtbak op mijn taxi willen hebben. De uitstraling van de voertuigen en het taxibedrijf zelf worden hierdoor namelijk niet bepaald vergroot/versterkt. Het kan je dus nog flink wat klanten kosten ook, want een groot aantal (en vooral zakelijke) klanten zullen zo'n lichtbak op 'hun' taxi simpelweg niet accepteren. Die willen namelijk in een mooie, nette auto vervoerd worden, zonder reclame en tierelantijnen. Er zijn er ook genoeg die zelfs het daklicht eraf willen hebben, omdat ze niet willen dat een klant ziet dat ze met een taxi komen.

 

Daarbij wordt dus ook nog eens het brandstofverbruik verhoogt. De vergoedingen die je tegenover het plaatsen van zo'n lichtbak stelt, zal dus minimaal tegen het verhoogde brandstofverbruik, eventuele premieverhoging, en mogelijk verlies van klanten op moeten wegen.

 

En die RedBull-Mini's die rondrijden, hebben een aantal van deze problemen niet. Zo zijn ze niet hoger dan een bestelbusje, heeft dat blikje een ronde vorm, waardoor de luchtweerstand verwaarloosbaar is, en hoeven hier geen klanten in vervoerd te worden.

 

Vergeet niet dat er in Amerika een heel andere cultuur heerst dan hier in Nederland. Amerikanen zijn eraan gewend om 'doodgegooid' te worden met reclame-uitingen. Nederlanders zijn daar niet van gediend. Niet voor niets begint het overgrote deel van de Nederlanders te zappen, koffie te zetten, of te toiletteren, zodra de reclames beginnen op TV. Houd daar ook rekening mee.

 

Desalniettemin wens ik je veel succes en hoop ik dat je in je idee slaagt.

Zelf zie ik je kansen in de Nederlandse taximarkt echter somber in.

 

 

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

In Groningen rijden al wel taxi's rond die leven op de reclame uittingen.

 

Een ritje van de 'studenten' taxi kost vrijwel niets. Dit kan doordat in, op en om de taxi allemaal sponsoren staan. Denk hierbij aan schermpjes met reclamefilmpjes in de taxi etc.

 

Of het concept echt rendabel is weet ik niet. Maar er is blijkbaar wel iemand die er in geloofd. Dan kan zo'n lichtbak ook nog wel op die auto's.

 

Over uitstraling van de taxi wil ik eigenlijk niet beginnen. Maar ik zag gister weer een item over de situatie in A'dam. Dan zie je van die lui met gouden kettingen, tatoos in de nek en een 'slang' accent waar je niet blij van wordt. Dan maakt een lichtje op de auto een passagier echt niet meer uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In Groningen rijden al wel taxi's rond die leven op de reclame uittingen.

 

Een ritje van de 'studenten' taxi kost vrijwel niets. Dit kan doordat in, op en om de taxi allemaal sponsoren staan. Denk hierbij aan schermpjes met reclamefilmpjes in de taxi etc.

 

Of het concept echt rendabel is weet ik niet. Maar er is blijkbaar wel iemand die er in geloofd. Dan kan zo'n lichtbak ook nog wel op die auto's.

 

Over uitstraling van de taxi wil ik eigenlijk niet beginnen. Maar ik zag gister weer een item over de situatie in A'dam. Dan zie je van die lui met gouden kettingen, tatoos in de nek en een 'slang' accent waar je niet blij van wordt. Dan maakt een lichtje op de auto een passagier echt niet meer uit.

 

 

 

Reclame is in de taxiwereld inderdaad al aardig ingeburgerd inmiddels. Bovenal is dit natuurlijk een strategische keuze als bedrijf, maar het helpt zeker in de financiëen in de toch wel aardig ingestorte markt (bij ons in de regio gaat het ene na het andere taxibedrijf failliet).

Maar ik denk dat het voor die 'studenten-taxi' vooral een strategische keuze is geweest om op die manier de markt te kunnen penetreren. In de toekomst zullen er ongetwijfeld stelselmatig prijsverhogingen komen.

 

Maar ook wij hebben ons wel eens schuldig gemaakt aan reclameuitingen op taxi's. Bij ons was dit echter altijd in de vorm van bestickering, en nooit op alle auto's tegelijkertijd. Daarbij heb je als taxibedrijf natuurlijk zelf in de hand welke reclame-uitingen je al dan niet op je wagenpark tolereert.

Als je enkel de uitgaande student als doelgroep hebt, is uitstraling en dergelijke allemaal van ondergeschikt belang. Zolang ze in een betrouwbaar ogende auto zo goedkoop mogelijk thuiskomen, vinden ze het allang best.

Wij zijn echter een 24-uurs bedrijf en hebben overdag dus heel veel zakenmensen als klant. Ook doen wij veel vervoer vanaf Schiphol-Oost, waar alle privé-jest landen. Dit soort mensen zit echt niet te wachten op een 'kermis-auto' die voor komt rijden.

 

Wat betreft de uitstraling van een hoop Amsterdamse chauffeurs ben ik het met je eens. Vooral toeristen zullen met dit soort chauffeurs in aanraking komen. Het type chauffeur dat jij beschrijft, staat namelijk vooral op de meest toeristische plaatsen. Toeristen zijn immers het makkelijkste slachtoffer/prooi en ik hoor dan ook regelmatig dat klanten voor een ritje van 25-35 EURO, dus gewoon het dubbele hebben moeten betalen bij zo'n Amsterdamse chauffeur. Er rijden ook verbazend veel 'tulbanden' (zoals wij ze noemen) en dergelijke die amper 3 woorden Nederlands of Engels spreken en het eind van de straat nog niet eens kunnen vinden, laat staan dat ze je via de kortste of snelste route bij je hotel of kroeg kunnen krijgen.

Gelukkig zijn er ook nog wel goede chauffeurs. De echte oude TCA-chauffeurs en bijvoorbeeld de jongens die bij ons werken, zien er allemaal wel representatief uit. Maar deze lopen dan ook allemaal in een overhemd en pantalon of in 2- of 3-delig pak. Ze bestaan dus nog wel! ;)

 

Gelukkig is de overheid, zowel nationaal als regionaal, bezig om met allerlei wetgeving en reglementen weer wat orde in de taxiwereld te scheppen en het type taxichauffeur dat jij beschrijft uit de stad (of eigenlijk: out of business) te helpen. Het meest recente voorbeeld hiervan is deze actie van de Gemeente Amsterdam.

 

Hopelijk komen dit soort verhalen :o , hoe leuk ze ook zijn voor een ander om te lezen, in de toekomst dan niet meer voor...

 

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Hebben mensen nog tips met organisaties / taxibedrijven die me hierbij kunnen helpen of kunnen meedenken?

1. het zijn vaak de taxicentrale's die de dienst uitmaken en die de aangesloten individuele taxibedrijven beperkingen opleggen met betrekking tot het voeren van reclame;

2. wees je bewust van het slechte imago van taxichauffeurs:

zo is een reclamecampagne voor een automatiseringsbedrijf op taxi's in Amsterdam (7 taxi's) voortijdig afgebroken door de adverteerder, omdat een vrouw tegenover wie 1 van de taxichauffeurs zich handtastelijk gedroeg, zich met haar klachten over de taxichauffeur gewend heeft tot het automatiseringsbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook eens kunnen denken aan interviews. Van die enquete lijstjes. Nog leuker als je in de taxi een sms belt en je vult een vragenlijst in, krijg je bijvoorbeeld 5 euro korting of is de rit misschien zelfs gratis..

 

Marktonderzoek bureaus willen die informatie wellicht wel weer kopen of sponsoren.

 

Idee verder te analyseren met plus, min en interessante punten.

 

Of mensen het gaat doen...als je ziet wat ze allemaal al tegen een chaufeur vertellen....In een taxi of bus is het geen verkeerd moment om eens rustig na te denken over wat levens vraagstukken, als je hier ook nog wat geld mee kunt besparen, waarom niet?

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Qua reclame en taxi's denk ik dat er nog wel eens wat zou kunnen veranderen.

 

Uiteraard heb je een set klanten die in een zeer nette auto zonder poespas (zakelijk) rondgereden wil worden, en daar ook best voor wil betalen.

 

Er zijn echter veel klanten die best reclame en dergelijke zullen accepteren als dat prijsvoordeel oplevert. Neem de terugweg van het stappen... iemand die me voor de helft van het normale tarief thuis brengt in een 5 jaar oude opel volgeplakt met reclame heeft er zo een klant bij ;)

 

Helaas is het goedkope-taxi concept, op een paar hele kleine uitzonderingen na, in nederland volstrekt onbekend.

Link naar reactie
  • 0

Even heel iets anders wat wel inhaakt op het onderwerp.

 

Waarom geen sigaretten verkoop in taxi's? Ideetje?

 

JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Daarbij komt ook bij sigarettenverkoop weer een hele lading wetten en regelgeving om de hoek kijken... Daarbij ontbreekt het simpelweg aan opslagruimte in een taxi. Wat natuurlijk niet betekent dat een chauffeur niet zelf een slof sigaretten kan halen en deze doorverkopen aan klanten... Je hebt alleen kans dat hij dan maar 1 of 2 merken heeft en dat je meer dan het normale tarief betaalt voor je sigaretten...

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Las ik vandaag op de website van adformatie.

 

McDonald’s zet taxi’s in

Onder het motto Lekker afkoelen doe je bij McDonald’s laat de hamburgerketen taxi’s rondrijden met een groot McFlurry-ijsje op het dak.

De als spectacular uitgevoerde auto’s zijn onderdeel van een landelijke taxicampagne. Behalve een beperkt aantal Flurrytaxi’s in de grote steden rijden er nog 200 taxi’s met alleen deurbestickering in deze campagne. Vorige week heeft taxireclame-exploitant Faster Media deze taxi’s voor zes weken met reclame uitgerust.

McDonald’s zet, naast abri’s en bussen, deze zomer voor het eerst taxireclame in.

 

Zie voor het artikel: http://www.adformatie.nl/nieuws/index.html#Item39724

 

JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Kortom, als de marketingmensen van macDonalds het zien zitten om reclame te maken op taxi's dan is het misschien toch heel geen slecht idee. Daarbij kun je het goed als voorbeeld gebruiken naar potentiele klanten toe en ook naar taxi-bedrijven.

Sigaretten verkopen lijkt mij inderdaad absoluut geen goed idee.....

 

Succes met je plannen, in mijn oren klinkt het helemaal niet als een verkeerd idee. Het moeilijkste voor mensen is nog altijd 'verandering'. Dus is het niet zo gek dat taxi-chauffeurs en taxi-bedrijven bij voorbaat al nee zeggen tegen een nieuw idee!

 

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.