• 0

IB ondernemers: wijziging in voorraden vs inkoopprijs van verkopen

Dag allemaal,

 

Ik ben nieuw hier, en heb al door diverse forums gezocht en gelezen, maar kan geen antwoorden vinden op mijn vraag.

 

Ik heb een simpel eenmansbedrijfje, als hobby. Ik koop CDtjes in van diverse artiesten en die verkoop ik weer.

 

Uiteraard zou ik een belastingconsulent in de arm kunnen nemen, maar mijn zaakje is heel simpel en mijn omzet heel laag, dus ik zou het graag zelf doen, ook om te leren.

 

Mijn vraag:

 

Bij het invullen van de Winst- en Verliesrekening voor IB2006 wordt er gevraagd naar de "wijziging in voorraden gereed product" bij de "opbrengsten", en bij de "inkoopprijs van de verkopen" bij de inkoopkosten en dergelijke. Zo dus:

 

KOSTEN OPBRENGSTEN

- ... - ...

- ... - Netto omzet

- inkoopprijs van de verkopen - Wijziging in voorraden

- ... - ...

 

Het programma trekt uiteraard de kosten van de opbrengsten af om de winst te berekeken.

 

Mijn vraag: wat is het verschil tussen "inkoopprijs van verkopen" (bij de kosten) en "wijziging van voorraden" (bij opbrengsten)?

 

Stel, ik koop 10 CDs voor 6€ en verkoop er drie voor 10€, dan is mijn omzet 30€, mijn wijziging in voorraden -18€ en dus mijn winst 12€.

 

Maar als ik die 18€ ook invoer bij de "inkoopprijs van verkopen" (dat is het toch???) dan wordt die 18€ twee keer afgetrokken. Dat kan niet kloppen.

 

Het enige wat ik kan verzinnen is dat je onder "wijziging in voorraden" moet invullen wat je in totaal heb BIJgekocht aan voorraden, en dan de inkoopsprijs van je verkopen (18€ in bovenstaand voorbeeld) moet invullen bij "inkoopprijs van verkopen" onder de kosten. Maar als ik cash omruil voor voorraden zijn dat toch geen opbrengsten?

 

Bedankt alvast voor jullie hulp!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Aha, ik geloof dat ik het al begrijp.

 

"Wijziging in voorraden gereed product" is geloof ik alleen van toepassing op wijzigingen in de intrinsieke waarde van hetgeen in voorraad is, niet van het aantal. Bijvoorbeeld, als ik computergeheugenchips in voorraad zou houden, zou de waarde daarvan dalen, ook als ik er geen enkele van zou verkopen.

 

Klopt dit?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.