Jump to content
Damir
Verberg

Kosten monstercollectie

vraag

Beste dames en heren,

 

Ik ben bezig met mijn afstudeerrapport en dat gaat over een agentschap in Tsjechië. Ik wil daar vooruitstrevende merkkleding gaan verkopen aan detaillisten.

 

Ik zit alleen in de knoei met de kosten van de monstercollectie. Nergens op internet is te vinden hoeveel een monstercollectie ongeveer kost. En merken geven hun prijzen ook niet zomaar aan studenten.

 

Ik wil detaillisten uitnodigen in een showroom en die moet volhangen met kleding.

 

Heeft iemand een idee hoeveel een monstercollectie kost?

 

Tussen de 10.000 en 15.000 euro?

Tussen de 15.000 en 20.000 euro?

Tussen de 20.000 en 25.000 euro?

 

Of wellicht meer.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Damir

Link to post
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Okay mijn excuses.

 

Ik zit in het segment van merken als Diesel, Gsus, Meltin'Pot, G-Star.

 

De verkoop prijzen voor jeans liggen daarvan al tussen de 90 en 150 euro toch? Maar inkoop is daar ongeveer de helft van.

 

Is het verstandig om ongeveer de kosten te berekenen van een monstercollectie.

 

Want dan zat ik te denken aan:

 

Shirts & Blouses   € 20,00    80   € 1.600,00

Jeans   € 40,00    115   € 4.600,00

Jackets   € 35,00    50   € 1.750,00

Sweaters   € 25,00    75   € 1.875,00

Totale kosten collectie         € 9.825,00

 

Maar dat is slechts een schatting.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

wil je gaan leveren aan kleine winkels / grote winkels?

gaat het om alleen een heren lijn, misschien ook dames en misschien zelfs kids?

 


Ondernemen, mijn passie!!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heren en dames kleding.

Mijn doelgroep bestaat uit de leeftijd tussen de 17 - 40 ongeveer.

De winkels zullen bestaan uit grote in Brno (stad met 400.000 inwoners) en Ostrava (300.000) en uit wat kleinere in omliggende steden als Olomouc (100.000) en Pardubice (100.000).

 

Ik wil 4 merken in eerste instantie gaan vertegenwoordigen. En die wil ik niet allemaal in dezelfde winkel hebben liggen.

 

De merken verzorgen na mijn verkoop de levering van de gekochte artikelen.

 

Het gaat in deze dus om de monstercollectie die in mijn showroom komt te hangen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ik zou er wel wat boven gaan zitten. je hebt ook klanten die willen wat meenemen om te laten zien aan het personeel enzo!

Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden!

Ik kan het evt. wel voor je navragen, ken wat mensen in het afc


Ondernemen, mijn passie!!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Okay dan weet ik in ieder geval dat ik op de juiste weg ben qua inschatting.

 

Is de verdeling trouwens een beetje in richting? Of is dit specifiek per merk en legt het ene merk meer haar accenten op jeans en het andere merk meer op T-shirts of blouses.

 

Dat zou ik heel erg op prijs stellen Elmer. Sowieso al bedankt voor je vragen en antwoorden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ieder merk heeft natuurlijk zijn eigen styl en standing..

G-sus vind shirts weer belangrijker dan bijv. Nudie

werken ze niet met accesoires?

Riemen etc.


Ondernemen, mijn passie!!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dacht dat dat soort accesoires meer als promotiemateriaal diende en dat die dus min of meer kosteloos er bij kwamen.

 

Dat is dus een verkeerde conclusie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb zelf een tijd in de modebranche gewerkt voor een importeur / agent. Je kan niet zomaar deze merken distribueren heb je daar al over na gedacht? Dit komt omdat deze merken misschien exclusieve overeenkomsten hebben met agents / importeurs bijvoorbeeld.

 

De marges die jij als importeur maakt verschillen sterk per merk en hebben te maken met de verantwoordelijkheden / marketing / financiering / etc.

 

Ik vind dat je de prijzen wel sterk ongedefinieerd weergeeft en doe daar eerst eens beter onderzoek naar.

 

Het belangrijkste punt is natuurlijk heb jij contact gehad met deze producenten van kleding en wat waren hun reacties? (niet vertellen dat je een student bent want dat geven ze je geen informatie) De meeste bedrijven leveren meestal wel een aantal samples onder de inkoopprijs als ze nieuwe collecties krijgen etc.

 

Jij wilt je op de grotere detaillisten in de markt richten, mijn ervaringen hiermee zijn dat die vaak hun goederen inkopen doormiddel van inkoopverengingen. Het is natuurlijk wel mogelijk doormiddel van de pull / push strategie deze inkoopverengingen te beïnvloeden om jouw producten aan te schaffen, maar dat zijn waarschijnlijk vragen die jij je allemaal al gesteld hebt in je scriptie :)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De exclusiviteit van een merk is mij al bekend. Ik heb in Tsjechië de markt al bekeken wat betreft de aanwezige merken. Ik denk zelf na over een 4 tal merken die daar nog niet aanwezig zijn.

 

Het plan telt nu al zo'n 70 inhoudlijke pagina's, dus het is niet zo dat ik overal aan voorbij gegaan ben. Ik heb echter nog geen contact opgenomen met de principalen zelf, omdat ik eerst het financiële plaatje in orde wil hebben in mijn ondernemingsplan. Hierna wil ik eerst contact opnemen met een Nederlandse bank wat betreft een lening. Daarnaast wil ik samen met die bank bepalen of het plaatje goeg genoeg is om een lening in Tsjechië aan te vragen. Aangezien de onderneming in Tsjechië opgericht zal worden en daardoor een Tsjechische bank onderpand verleent kan worden wat betreft enkele artikelen.

 

Ik heb één klein voorbeeld van een agent in Nederland, hij heeft wel aangegeven dat de principalen van de merken die hij vertegenwoordigd, zelf de marketing regelen. De verantwoordelijkheid over de verkoop ligt bij de agent.

 

Edit:

Ik zie dat ik de definitie van grote/kleine winkels verkeerd heb geinterpreteerd. Ik zal de merken niet gaan verkopen aan grote winkelketens die daar zitten zoals C&A, TESCO en dergelijken. Wel aan winkels die bijvoorbeeld een groot assortiment aan merk (denim) kleding hebben liggen. Maar het zijn wel over het algemeen detaillisten met 1 winkel.

 

Edit2:

Met de prijzen per soort artikel heb ik gekozen voor een gemiddelde prijs. Aangezien het ene Jeans Sample niet het andere is en er waarschijnlijk een prijs verschil tussen zit.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er zijn natuurlijk een aantal internationale beurzen op het gebied van mode daar zou je eventueel kunnen oriënteren. De monstercollectie hoeft natuurlijk in het begin ook niet vreselijk groot te zijn omdat niet gelijk alle detaillisten jouw producten zullen gaan aanschaffen / interesse hebben.

 

Een telefoontje naar een producent kan nooit geen kwaad gewoon laten doorschemeren dat je eventueel interesse hebt om hun merk te distribueren.

 

De exclusiviteit van een merk is mij al bekend. Ik heb in Tsjechië de markt al bekeken wat betreft de aanwezige merken. Ik denk zelf na over een 4 tal merken die daar nog niet aanwezig zijn.

 

Ik neem aan dat je eerst zelf bij hun hebt geïnformeerd of er inderdaad nog geen overeenkomst is voor Tsjechië en of daar eventueel interesse in is? Dan lijkt het mij dat beide partijen wel interesse hebben in een gesprek en kan je eventueel de prijzen van monsters ook horen.

 

Voor de rest veel succes!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zal eens een belletje gaan plegen. Wellicht is dat de kortste klap. Alhoewel ik betwijfel of ze die informatie vrij zullen geven.

 

Daarom zou je kunnen kijken of je via een internationale modebeurs een vertegenwoordiger van deze merken kan bereiken. Hierdoor ken je al iemand binnen de organisatie en gaat het contact vaak wat sneller en soepeler ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kijk, en zo hebben we Jan Post die tijd steekt in een afstudeeropdracht die straks in het vierkant archief beland.

 

Het is verboden studieopdrachten te plaasten op dit Forum.

Vanaf de eerste van de komende maand staat hier een boete op van €250 ex BTW per bericht.

 

Deze gaat op slot en straks naar ons vierkant archief.

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 187 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept