• 0

Handelsnaam/Domeinnaam

Goedendag,

 

 

Ik heb momenteel een conflict met een concurrerend bedrijf. Het volgende speelt zich nu:

 

Onze concurrent doet zaken via haar domeinnaam eindigend op .nl maar was vergeten .com en .eu te registreren. Dit hebben wij een tijdje geleden gedaan en vervolgens die .com en die .eu doorgelinked naar onze website.

 

Nu is het zo, dat onze concurrent zich niet aan ons heeft gewend, maar direct een advocaat heeft ingeschakeld. Deze stuurt ons een brief waarin wordt vermeld, dat wij die link moeten opheffen, de domeinnamen .com en .eu naar zijn client moeten overdragen en dat wij alle kosten ( a 1500 euro) moeten betalen.

 

De link naar onze site, hebben wij nu opgeheven, maar het feit blijft wel,(brief 2 en 3 van de advocaat), dat wij nog steeds alle advocaatkosten moeten betalen en de domeinnamen eindigend op .com .eu om niets moeten overdragen. Doen wij dit niet, dan worden wij gedagvaard.

 

Dat onze concurrent het niet fijn vindt, dat wij zijn bedrijfsnaam eindigend op .com en op .eu doorlinken naar onze site begrijp ik. Waarom ze dat niet eerst aan ons heeft medegedeeld bergijp ik niet.

 

En is het dan wel fair, dat zij direct naar een advocaat stapt die ons direct met hoge kosten opzadelt terwijl wij gehoor geven aan het belangrijkste feit dat die link niet meer werkt. Tevens is het toch niet verboden dat wij die .com en die .eu in ons bezit hebben?

 

Al met al:

1. Moeten wij die kosten wel betalen? De concurrent kiest immers deze weg waar kosten aan zijn verbonden. Er is nooit enig contact geweest tussen ons en onze concurrent.

 

2. Moeten wij die domeinnamen om niets overdragen?

 

 

Graag uw advies in deze.

 

 

Groeten,

 

Matt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij valt dit onder onrechtmatig gebruik van een handelsnaam of misschien zelfs inbreuk op het merkrecht. Het hangt wel erg af van de woorden in de domeinnnaam. Als jhet www.eierdooier.nl betreft is het een algemeen woord.Als het www.jansenseiderdooier.nl betreft, ja, dan zit er een uniek kenmerk in dat het een bedrijfsnaam maakt. Met het doorlinken zou het als 'registeren te kwader trouw' kunnen worden aangemerkt ( want voor eigen gewin). Ik denk dat je de domeinnaam sowieso moet overdragen. Of je ook de advocaatskosten moet betalen weet ik niet, maar gezien beovenstaande argumenten zul je bij een zaak niet erg sterk staan.

 

Ik vind het wel opmerkelijk: je doet iets waarvan je weet dat je concurrent niet gecharmeerd zal zijn, en als hij dan verhaal komt halen ga je klagen dat het je geld kost. Jij hebt toch ook opdrachten/klanten voor zijn neus weggekaapt? Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten...

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op nonex wat betreft de advocaatkosten: IANAL, maar volgens mij is het onder Nederlands recht niet vanzelfsprekend dat advocaatkosten vergoed moeten worden. Maar het is wel gebruikelijk die te claimen in een schikkingsvoorstel.

 

En meestal wordt dat bij schikking aanvaard, want als je het voor de rechter laat komen heb je zelf minstens dezelfde advocaatkosten, die je waarschijnlijk niet kunt verhalen (zeker niet in dit geval).

 

Dus: als de schikking acceptabel is dan zou ik de advocaatkosten (mits redelijk) ook maar accepteren.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt waarschijnlijk nogal wat uit of die domeinnaam.nl een geregistreerde merknaam of handelsnaam is, of zomaar een woord. Als bedrijf X met merk Y uit de losse pols domein Z.nl registreert, dan staat niets jou in de weg om domein Z.com te registreren. Zou Z een uniek woord zijnj, dan geldt misschien een auteursrecht, maar dat is nog lang geen merkrecht.

 

Heb je bewust een handelsnaam of merknaam gekaapt, dan zit je een stuk fouter. Maar IBGA (ik ben geen advocaat). ;)

 

Deze draad ga ik trouwens vastknopen aan het algemene topic over domeinnamen, handelsnamen & merknamen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Los van wat wettelijk wel en niet mag ....

 

Naar mijn mening, IBM (ik ben mijzelf...), vind ik het ook een actie waar ik weinig sympathie voor op kan brengen. Ik vermoed dan ook dat je nu te maken krijgt met een stuk negatieve emotie die nu bij die concurrent leeft t.a.v. jou. Zoals alles in het leven ben je daar dus zelf verantwoordelijk voor. Dat je ze registreert is nog te overzien, maar het doorlinken naar je eigensite is natuurlijk ook een tikkie overdone.

 

Maar je kunt het natuurlijk ook nog altijd keren .... maak een afspraak met je concurrent en leg daar uit dat het een ondernemersactie was waar je wellicht een grens over bent gegaan en dat je tegen vergoeding van de door jouw gemaakte "reserveringskosten" de domeinen overdraagt. Om de emotie weg te nemen trakteer je het personeel van je concurrent op een lekker stuk gebak of Limburgse vlaai (afhankelijk van je provincie).

 

Probeer in het vervolg wat sympathiekere acties te bedenken om handel te maken.

 

Succes!!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Als ik een brief voor mijn client naar de wederpartij zou sturen zou ik ook buitengerechtelijke kosten claimen. Al doe ik dat persoonlijk anders. Ik geef aan dat als niet wordt voldaan binnen een bepaalde termijn dat dan die kosten verschuldigd zijn. Hoe dan ook, de advocaat kan dat niet meteen afdwingen. Waarschijnlijk is het ook meer om de brief kracht bij te zetten. Indien je zou voldoen aan de eis, dan lijkt het me stug dat de advocaat nog achter die kosten aangaat (tenzij hij het gratis doet, wat niet mag, en heeft afgesproken alleen die kosten te krijgen ;D ) Er is in ieder geval geen wettelijke plicht om deze kosten zomaar te betalen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

wij hebben momenteel een zelfde soort geval. Ook onze EU is gepikt door een concurrent.

Weet iemand hoe bovenstaande is afgelopen?

Als de domeinnaam 'ingepikt' is, kunt een WIPO arbitrageprocedure opstarten om deze terug te krijgen. Dat is een redelijk laagdrempelige procedure, hoewel het inhoudelijk geen makkelijke is. Voor meer informatie kunt u op http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,5828,,,,Inbreuk_op_rechten.html kijken. Ook de doorlooptijd en kosten van zo'n procedure zijn goed te overzien.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.