• 0

IB voorraden

Ik heb nog een vraag over de IB en dan met name bij te invullen activa die betrekking heeft op de voorraden.

 

Als volgt:mijn vrouw koopt voor haar schoonheidssalon produkten in die alleen gebruikt worden om een behandeling te geven. Ik heb deze geboekt als kosten van de omzet.

Daar zij niet alle ingekochte producten verbruikt heeft, moet ik dan de resterende opgeven aan voorraden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Halo Prefo,

 

Omdat je vrouw niet alle ingekochte producten verbruikt heeft, moet je deze inderdaad opgeven als voorraad. Je kan in de boekhouding een correctie journaalpost maken op de inkoopkosten.

 

Succes

 

Gulten

www.vlend.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Gulten,

 

Ik heb tevens doorgezocht hier in het forum en daar kwam ik ook een vergelijkbare geval tegen. Iemand had hier de opmerking dat je het beter kan laten staan als kosten als deze niet te groot waren, zie de volgende link:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=3760;start=0#msg29826

 

Nu praten we in ons geval over hooguit €300,- aan producten die als benodigheden worden gezien om zo'n behandeling te kunnen uitvoeren.

 

Zou het nu dan echt voor de IB uit maken als je de gebruikte producten als voorraad of als kosten omzet noteert omdat beide aan de activa kant staat en het lijkt mij dat voor de belastingdienst het belangrijkste is van wat er onderaan de streep staat.

 

Maar misschien blijft mijn denkwijze verkeerd.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst wil ik je wijzen op het volgende', namelijk dat het maken van een jaarrekening niet alleen is voor de belastingdienst. De winstaangifte is een afgeleide van de jaarrekening en ik kan best begrijpen dat in jouw geval de winstaangifte de jaarrekening is. Bij verkoop van de onderneming zullen dus de winstaangiften gaan dienen als de onderbouwing voor de goodwill en bij brand (om maar een ander voorbeeld te noemen) kun je met de winstaangifte aantonen welke bezittingen en schulden de onderneming had.

 

Op jouw stelling dat de belastingdienst alleen maar geinteresseert is in hetgeen onderaan de streep, klopt niet helemaal. Voorraad is namelijk een van de posten die gebruikt kunnen worden om winst te verschuiven van het ene jaar naar het andere jaar. Dit is voornamelijk interessent bij een verandering van de belastingtarieven tussen de jaren. In die periode is de belastingdienst zeer geinteresseert hoe je tot dat bedrag onderaan de streep bent gekomen.

 

Je verwijzing naar de topic moet je wel even op waarde schatten. Om een leuk actueel voorbeeld aan te halen is dat topic van toepassing bij de administratie van Spijker (die autofabrikant in de Flevopolder). Wanneer zij een auto verkopen hadden zij die boekingen moeten maken die in dat topic genoemd staan. Naar nu blijkt is dat niet helemaal zo gegaan, maar dit even terzijde. Praktisch kun jij het beste aan het einde van het boekjaar bepalen wat de voorraad waard is en dan deze correctiejournaalpost maken. Dus eenmaal per jaar de boeking:

VOORRAAD of VOORRAADMUTATIE (BALANS)

AAN KOSTPRIJS OMZET of (VOORRRAADMUTATIE (RESULTATENREKENNG)

en niet per verkoop of zo.

Met deze werkwijze houd je het praktisch en geef je een juiste weergave van de bezitting en schulden per balansdatum.

 

Succes met het invullen van de aangifte.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.