• 0

hopeloos spoedhypotheek ?

Hi,Allemaal en uiteraad beheerder nils

 

Ik heb een vreemde vraag maar wie weet zeg ik dan.

 

Gisteren kwam bij onze assurantie bureau iemand langs ,die persoon heeft zelf een onderneming en bestaat al 6 jaar,hij heeft een rekening lopen bij rabobank,2004 had hij netto winst van €19000,- en 2005 had hij €40000 van 2006 is nog niet bekend,zijn vrouw heeft ook een vaste baan ze hebben gezamelijk een huis gekocht die heeft ook overwaarde.

Opslag plaats huurt hij ,hij heeft met de eigenaar van die pand een overeenkomst afgesloten via een makelaar,om die pand voor €180,000 te kopen.

Hij dacht als een ondernemer al 6 jaar werkzaam,hypotheek zou geen probleem zijn bij rabobank dus zonder eeerst financiering te regelen,ondertekent hij contract nou dat is mooi verkeerd,het was in 2006 , hij klopt bij ons te laat aan.

In die koop contract staat, als hij niet koopt of kan financiering niet regelen moet hij €50000 euro betalen,hij heeft al €25,000 al betaalt aan de eigenaar ,normaal makelaars kunnen een boete afleggen van %10 als financiering is niet rond,hebben wij tegen hem gezegd betaal die andere €25000 niet,als hun jou naar rechter slepen dan kun je bij rechter uitvechten,tegen partij moet bewijzen welke kosten hun gemaakt hebben zodat ze €50000 boete vragen,dus dat moeten ze bij rechter zo wie zo verklaring afleggen.

Zoals nils zegt vraag hier geen geld.

Nils dit is een noodgeval anders had ik ook niet gevraagd ,hij heeft bij banken geprobeerd ,dus als iemand een risicodragend hypotheek kan verstrekken of als ze een adres kennen en binnen 10 dagen is mooi genomen anders is gebeurt.

Hij zoekt , voor financiering van €145000 want resterende bedrag wil hij uit eigen kapitaal betalen.

Gezien financiering maatschappijen doen moeilijk over bedrijfspanden .

Het is bijna onmogelijke stiuatie.

Van ene kant was dom van hem zonder advies op te vragen over financiering ,zomaar een contract tekenen van andere kant ,zielig voor zon iemand vind ik,en makelaar pakt hem hard aan met €50000 het is echt belachelijk,€18000 is de maximum boete een makelaar kan opleggen ,ik weet alleen niet met deze contract met een boete van €50000 euro.

Ik weet hij is te laat maar mischien is er ergens een hoop.

Hij heeft nog 10 dagen daarna boete betalen.

Als er bepaalde adressen zijn die met dit soort problemen bedrijfshypotheken levert is mooi meegenomen anders houd het op.

 

groetjes,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals technico al aangaf is het probleem hier dat een normale financieringsaanvraag enkele weken in beslag neemt. Een oplossing voor kleine bedragen zou zijn om tijdelijk bij Moneyou of andere dergelijke instantie te lenen. Maar het feit dat er 145.000 gefinancierd moet worden is deze oplossing ook niet juiste. Ik kan je helaas hierin van geen oplossing voorzien.

 

dlvkk

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

In de regel is een boetebeding van die orde van grootte buitenproportioneel. Wellicht is het raadzaam om deze kwestie te bespreken met de makelaar alvorens naar de rechter te stappen. Uiteindelijk, en een beetje makelaar is hiervan op de hoogte, kijkt de rechter altijd naar de daadwerkelijk geleden schade met een maximum van 10% van de koop- aanneemsom. Echter, om een betere inschatting te kunnen geven hebben we inzicht nodig in de bepalingen van de koopovereenkomst.

 

Daarnaast kun je kijken of ELQ of Sparck hypotheken iets kunnen doen.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kemal,

 

Het is inderdaad wel een beetje naief om te denken dat het wel goed komt met de hypotheek. Helaas komen dit soort situaties dagelijks voor, en niet alleen met bedrijfspanden.

Je vertelde dat jouw klant ook overwaarde in zijn woonhuis heeft. Nu kan hij onder bepaalde voorwaarden max. 150% vd executiewaarde van zijn woonhuis financieren. Als hij dit in zijn nieuw te kopen pand inbrengt zit hij aan een max financiering van rond de 70%. redelijke kans dat de bank dan wel overstag gaat want het risico wordt voor hen zo wel een stuk kleiner.

Vraag is alleen of je dit binnen 10 dagen rond krijgt. Voordat hij deze boete moet betalen moet hij eerst in gebreke gesteld worden, en heeft hij nog 8 werkdagen de tijd om alsnog af te nemen.

Al met al een spoedklus, maar misschien wel de moeite waard om het te proberen.

 

Succes,

Tatjana

Link naar reactie
  • 0

Kamal,

 

Belangrijk is hoe de bank/geldverstrekker het verhaal ontvangt en hoe deze is onderbouwd. Er vanuitgaande dat de winst in 2006 vergelijkbaar is met 2005 en dat door de koop de huurkosten komen te vervallen, is euro145.000,- niet al te veel gevraagd. De balans van meneer is cruciaal.

 

Ik ben bereid het dossier te bestuderen, voor contact gebruik info@sfz.nl.

 

drs. Jelle J. de Boer

Sociaal Fonds Zelfstandigen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.