Jump to content
Marco72
Verberg

Achteraf betalen bij webshop

vraag

Hallo,

 

Over een paar weken willen mijn collega en ik een webshop openen met producten die speciaal op maat voor klanten worden gemaakt. Om de drempel voor potentiële klanten niet te groot te maken, overwegen we om de klant de mogelijkheid te geven om achteraf te betalen (7 dagen termijn). We beseffen dat dit het risico met zich mee brengt dat klanten niet (op tijd) betalen.

 

Onze vraag is echter: hoe zit het met klanten die willens en wetens een product bestellen zonder ervoor te willen betalen? Hoe kan je dit voorkomen of is dit gewoon niet mogelijk? We denken bijvoorbeeld aan het nabellen als er een bestelling is gedaan en checken of alle gegevens kloppen, zodat we zeker weten dat we te maken hebben met de juiste persoon op het juiste adres. Dit is wel meer werk, maar geeft wellicht wat meer zekerheid.

 

Wie heeft ervaring met de optie achteraf betalen? Hoe groot is het risico dat je hiermee neemt in de praktijk?

 

Alvast bedankt voor de suggesties!

 

Marco

Link to post
Share on other sites

25 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Een webshop is al afstandelijker dan de specialist in je eigen dorp. Het niet nakomen van de betalingsverplichting is dan al gemakkelijker. Software oplossingen hebben de mogelijkheid om geblokkeerd te worden na verloop van tijd als de betalingsverplichting niet wordt nagekomen, bij producten die deze mogelijkheid niet hebben wordt dit denk ik een hele kluif. Je kan dan denk ik beter vooraf de betalingsgegevens van een creditcard opvragen en pas bij aflevering afschrijven.

 

Veel succes met opzetten en uitwerken van het plan.


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Eerlijkgezegd zou ik er uberhaupt niet aan beginnen... Webshops en achteraf betalen is een gevaarlijke combinatie. Probleem is nl dat je feitelijk heel weinig kunt doen als je klant niet betaalt, en er zijn mensen die dat prima weten en er misbruik van maken.

 

Met software die niet meer werkt omdat een licentiesleutel verloopt of iets in die geest heb je nog een stok achter de deur, maar bij fysieke producten resteert je alleen de gang naar de rechter bij hardnekkige wanbetalers.

 

Daarmee niet gezegd dat het grote merendeel van de klanten vast netjes zijn rekening zal betalen, maar er zijn altijd lieden die misbruik van je vertrouwen maken en er met de kluit vandoor gaan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hartelijk dank voor de reacties!

 

bij fysieke producten resteert je alleen de gang naar de rechter bij hardnekkige wanbetalers.

 

Wij hebben contact met een incassobureau dat tegen de kosten van een jaarabonnement achter alle wanbetalers aan gaat. (De bedragen die in onze webshop om zullen gaan zijn 70 tot 500 euro per klant.) Is dat een goede stok achter de deur of denk ik nu veel te simpel? ;D

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Daarin denk je te simpel. Incassoburo's zijn intimiderend voor mensen die op zich van goede zin zijn. Het type dat voortdurend dingen bestelt maar nooit betaalt is in de regel prima op de hoogte van de mogelijkheden op je vordering te verhalen... en dat is feitelijk alleen via de (kanton)rechter.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Ben het zelf met alle reacties eens echter lever ik via mijn webshop wel aan klanten op rekening, Althans bedrijven.

 

Men dient bij een eerste account kvk nr. en btw nr. in te vullen en daarop volgend wordt dit gecheckt.

 

Uiteraard blijft er een risico, maar heb deze gelukkig nog niet meegemaakt. Met checken bedoel ik de debiteurenverzekering. Wanneer groen licht (met maximum) wordt er uitgeleverd.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Lever je producten aan gewone consumenten, dan ALTIJD tegen contante betaling. Lever je propriatary "consumables" (de koffiecupjes van Nespresso), dan kan je op rekening leveren, omdat er niet besteld kan worden als er niet betaald is. Als je maatwerk maakt dat niet aan een ander te leveren is, dan zou ik zelf een vooruitbetaling verlangen.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Nils,

 

Mijn antwoord was misschien niet uitgebreid genoeg. Ik lever diamantgereedschap aan particulieren en bedrijven. Particulieren kunnen bestellen door vooraf over te maken of te ontvangen middels rembours. Bedrijven kunnen middels aangeven KVK en BTW op rekening kopen.

 

Uiteraard is maatwerk een heel ander verhaal, maar direct cq, indirect heb ik daar ook mee te maken. Standaardprodukten staan op de site en overige is te bestellen. Echter heb ik geantwoord op het feit leveren middels factuur achteraf via webshop. Wel is het zo dat maatwerk heel moeilijk is.

 

Toch is het mogelijk, want maatwerk ligt dan ook niet op voorraad en een orderbevestiging is met vijf dagen heen en weer (tekenen). Komt deze niet binnen, haakt men al gauw af.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Verder denk ik dat Marco altijd via orderbevestigingen moet gaan leveren omdat het maatwerk is.

 

Voor webshops geldt te allen tijde de afkoelingsperiode; Wel of geen maatwerk. (7 dagen)

 

Houd hier wel rekening mee Marco.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat is dan duidelijk: betalen achteraf raden jullie af. Mooi, weer wat geleerd! :)

 

Overigens GDT, ik dacht dat als je maatwerk verkoopt dat die afkoelperiode niet geldt. Maatwerk terugnemen betekent vrijwel altijd dat je het aan niemand anders meer kan verkopen.

 

Marco

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Ontvangst product. Echter is dit wel een vastegestelde regel.

Vandaar de orderbevestigingen om de webshop heen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kijk, met vaste (zakelijke) klanten is het een heel ander verhaal. Als je weet wie je klanten zijn en/of ze gaan vaker bij je kopen is leveren op rekening geen probleem. Bedrijven zijn makkelijker aan te pakken dan particulieren.

 

Zie ik het goed als ik je beschouw als een gewoon B2B toelevrend bedrijf met een bestelmogelijkheid via internet? Ik zou dan de eerste bestelling toch onder rembours doen en dan eens langs gaan om kennis te maken. Geef "vaste klanten" de mogelijkheid op rekening te kopen. Dat is goed ondenemrsgebruik.

 

Je kan beter korting geven en direct laten betalen dan dat je geld kwijt bent aan dubieuze debiteuren en/of incassotrajecten.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Niks aan toe te voegen, maar de reus heb je al op een ander antwoord gekregen. Even wachten dus.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@Nils: Nee, de webwinkel is voor consumenten. Dus dan is het advies helder: niet achteraf laten betalen. Dank voor het meedenken!

 

@GDT: Ik heb nog even op het net gesnuffeld, maar ik lees toch echt dat de afkoelingsperiode niet geldt voor op maat gemaakte producten. Zie bijvoorbeeld hier:

 

http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.jsp?versionId=null&pageId=380&nodeId=12&languageId=1

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

GDT... maatwerk valt niet onder de 7 dagen afkoelings periode en hoef je dus niet terug te nemen.

 

Wat betreft het betalen achteraf.... Ik ben met mijn webshop na lang wikken en wegen gister begonnen met het leveren op factuur.

Dit is een extra betaal optie die klanten kunnen kiezen na de eenmalige machtiging, de creditcard, ideal en overige betaal methodes.

 

Ik reken 2,25 euro administratie kosten voor betaling op factuur om een klein drempeltje op te werpen en mensen toch naar de andere opties te sturen.

 

Mensen die voor betaling op factuur kiezen worden eerst gecontroleerd op credietwaardigheid bij een bedrijf waarmee ik daarvoor een overeenkomst heb (o.a. op failisement, slechte betaal ervaringen enz..) als er daarna evengoed niet ebtaald wordt wordt er eerst een waarschuwing verzonden door dit bedrijf en daarna bij uitblijven van de betaling wordt er een incasso traject gestart.

 

Hoe het gaat lopen is dus nog niet duidelijk maar ik weet dat ze ook voor een directe concurent van me werken en daar heel goede resultaten behalen (minimaal 80% betaald voor de waarschuwing en daarna ook een belangrijk deel nog).

Zelf ga ik uit van 5 tot 7% wanbetalers waarvoor uiteindelijk een gerechtelijk traject gestart moet worden.

 

Het gaat hier dus om levering aan consumenten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik verwacht met 3 maanden een redelijk beeld te hebben van hoe de betaal moraal zal zijn van directe betalingen.

Na 6 maanden hoop ik een beetje een beeld te hebben van de effectiviteit van de waarschuwingen en kwa incasso's /gerechtelijke procedures zal daarvoor wel een jaar nodig zijn.

 

Gerechtelijk ben ik nu ruim een half jaar geleden mee begonnen en daarvan is tot op heden nog niks betaald (wel diverse uitspraken maar het hele traject daarna duurt ook erg lang (pogingen beslag legging bankrekeningen, beslag inboedel enz..)

 

Als ik over een paar maanden wat kan melden over de resultaten zal ik dit zeker laten weten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een bevriende relatie heeft dit een aantal jaren geleden ook gedaan met zogenaamde hedonistische producten. Hierbij werden schilderijen, speciale kleding en attributen speciaal gemaakt voor de klanten.

 

Ik sprak hem jaren later en hij vertelde me toen dat zijn webwinkel in het geheel niet rendabel gemaakt was doordat zijn klanten de producten beschadigd terugstuurden of gewoonweg niet betaalden.

 

En dat is meteen een groot nadeel van maatwerk. Via internet zal een klant nooit het gevoel krijgen dat hij weet wat hij koopt.

 

Ik zou een combinatie van kostendekkende vooruitbetaling gekoppeld aan een klanttevredendheidse restantbetaling willen voorstellen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat ik een klein beetje mis in deze topic is het feit dat het volgens mij wel zo is dat als je achteraf betaling accepteert, meer klanten geneigd zijn orders te plaatsen? Is het niet zo dat bijv. bol.com goede ervaringen heeft met acceptgiro?

 

Daarnaast verkoopt een kennis van mij spirituele boeken en die heeft erg goede ervaringen met achteraf betaling, bijna geen wanbetalers.

 

Ik denk dat veel afhangt van je type klanten en producten.


Site: http://www.younify.nl | Winnaar MKB Best Choice Award WINMAG Pro

Magento portfolio: http://bit.ly/younify_portfolio

Twitter: http://twitter.com/younify

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is zoals reeds gemeld, ook sterk afhankelijk van je doelgroep en de producten die je aanbiedt. Als je Ipod spelers verkoopt, zou ik zeker niet met achteraf betaling werken.

 

Zit je in een nice bedoeld voor een heel specifieke doelgroep, dan zou je het kunnen overwegen. De mits daarbij is, heb je al naam opgebouwd in die nice, via bv specifieke fora? Nice markten is (zelfs wereldwijd heb ik ontdenkt) een 'ons kent ons' wereldje. Je kunt dan beter inschatten welk publiek je in je 'winkel' krijgt.

 

En toch, met mijn fora aanwezigheid én ons kent ons, is het bij mij vooruit betalen... Er zitten toch nog geregeld mensen tussen die gewoon niet betalen en waar je, na meermalen emails te sturen, niets meer van hoort.

 

Bedrijven kunnen wel achteraf betalen, zowel in de NL als internationaal. Dat gaat tot op heden zeer goed. Maar dat is ook een kwestie van vertrouwen en 'kennen'.


... doet leuke dingen op internet ...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is inderdaad een kwestie van de voordelen afwegen tegen de nadelen.

 

Voordelen zijn b.v.:

* groter vertrouwen van consumenten in je bedrijf.

* omzet toename van 25 tot 40% (gebleken uit diverse onderzoeken)

* Minder orders die niet verzonden kunnen worden omdat de klant zich bedenkt en niet vooruit betaald (wat in mijn markt bij vooruitbetalen zeer vaak gebeurd)

 

Nadelen zijn b.v.

* Grotere kans op wanbetalers.

* rente verlies door latere ontvangst van betalingen

* extra werk aan credit checks, ontvangst betalingen, doorsturen deurwaarder enz..

 

In mijn geval ben ik tot de conclusie gekomen dat de voordelen groter zijn als de nadelen en de risico's goed te dragen zijn.

dat gecombineerd met een goed doordacht en strak incasso systeem(en kantonrechters procedures) moet het goed komen.

 

Maar zeker weten doe je zoiets pas na een jaar lang ermee werken natuurlijk.

 

Maar zoals ook door andere gezegt.... hangt ook erg van de branche af waarin je werkzaam bent.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is zoals reeds gemeld, ook sterk afhankelijk van je doelgroep en de producten die je aanbiedt. Als je Ipod spelers verkoopt, zou ik zeker niet met achteraf betaling werken.

 

Dat speelt natuurlijk ook mee. Ik denk dat wanneer je iets levert dat eenvoudig wederverkoopbaar is (ipods, gsms, laptops, plasmaschermen, dat soort dingen) je er sowieso vanuit kunt gaan dat je bij betaling achteraf opgelicht zult worden. Zoiets is de kat op het spek binden voor het oplichtersgilde.

 

Of omzettoename de moeite is hangt een beetje af van het percentage wanbetalers en je marges... dat is een beetje zoals supermarkten winkeldiefstal meerekenen in hun prijzen.

 

Aan de andere kant lever je daarmee in feite wel marge in, en kunnen concurrenten die geen betaling achteraf accepteren dus gemakkelijk onder je prijs gaan zitten omdat ze zich het risico besparen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Goed, ik heb al een aantal jaren twee webshops en heb ervaring met consumenten.

 

Realiseer je ten eerste dat er mensen zijn die zo volledig aan de grond zitten (tot hun eigen tevredenheid) dat het hun niet uitmaakt of er een incassobureau komt kijken. Om een gedeelte van deze mensen te signaleren kun je gebruik maken van Experian (http://www.experian.nl/). Je zult soms verbijsterd zijn dat er mensen zijn die reeds 10 a 15 keer met een incassobureau of deurwaarder in contact zijn geweest. Overigens is het resultaat van een incassobureau erg terleurstellend. Slechts zo'n 10 procent wordt daadwerkelijk binnen gehaald.

 

Ook wij overwegen desondanks om op factuur te gaan leveren. Wij zijn echter in ver gevorderde stadium met een bedrijf wat de facturen van ons overneemt. Je betaalt daar een vaste vergoeding voor maar je hebt binnen enkele dagen gegarandeerd je geld op je rekening staan. Voorbeelden zijn Transfair (http://www.transfair.nl) en DirectPay (http://www.directpay.nl).

Het verhaal gaat er dan anders uitzien (denken wij). Je levert weliswaar een vast bedrag per factuur in bij zo'n bedrijf maar als je totale omzet zo'n 20 tot 30 procent toeneemt zul je per saldo meer rendement halen. En aangezien wij productie-capaciteit over hebben is het voor ons een aantrekkelijke optie.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Goed, ik heb al een aantal jaren twee webshops en heb ervaring met consumenten.

 

Realiseer je ten eerste dat er mensen zijn die zo volledig aan de grond zitten (tot hun eigen tevredenheid) dat het hun niet uitmaakt of er een incassobureau komt kijken. Om een gedeelte van deze mensen te signaleren kun je gebruik maken van Experian (http://www.experian.nl/). Je zult soms verbijsterd zijn dat er mensen zijn die reeds 10 a 15 keer met een incassobureau of deurwaarder in contact zijn geweest. Overigens is het resultaat van een incassobureau erg terleurstellend. Slechts zo'n 10 procent wordt daadwerkelijk binnen gehaald.

 

Ook wij overwegen desondanks om op factuur te gaan leveren. Wij zijn echter in ver gevorderde stadium met een bedrijf wat de facturen van ons overneemt. Je betaalt daar een vaste vergoeding voor maar je hebt binnen enkele dagen gegarandeerd je geld op je rekening staan. Voorbeelden zijn Transfair (http://www.transfair.nl) en DirectPay (http://www.directpay.nl).

Het verhaal gaat er dan anders uitzien (denken wij). Je levert weliswaar een vast bedrag per factuur in bij zo'n bedrijf maar als je totale omzet zo'n 20 tot 30 procent toeneemt zul je per saldo meer rendement halen. En aangezien wij productie-capaciteit over hebben is het voor ons een aantrekkelijke optie.

 

 

Dit principe heet "Factoring". Veel maatschappen van tandartsen en dergelijke maken hier gebruik van.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Onze webwinkel is gestopt met achteraf betalen, rembours, etc etc.

 

Dit leverde gewoon veel te veel administratief werk op.

 

Helaas maar noodzakelijk leveren wij alleen nog maar op vooruit betaling in ons geval: IDeal en PayPal Dit heeft als resultaat dat wij nu alleen serieuze bestellingen binnen krijgen en direct kunnen leveren omdat de betaling ook direct bevestigd wordt.

 

www.eco-logisch.eu

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

heb je al eens gedacht aan een factoor maatschappij?

 

Aan deze bedrijven geef je je complete debiteurenbeheer uit, zij keren jou je geld uit, en incasseren dit vervolgens zelf bij je debiteur.

 

Dit scheelt je in je administratie, en je risico, ik geloof dat de kosten ook niet zo hoog zijn hiervoor..

 

Als je zelf het risico lopen moet zou ik het niet doen. Het gaat je gewis geld kosten, heb je al eens zo gedacht:

 

Hoeveel klanten denk je extra binnen te halen door facturatie achteraf.

 

Stel dat 1 op de 10 klanten een gemiddeld bedrag vertikt te betalen, haalt het dan uit?


Internetmarketing, en website optimalisatie IBE Solutions VOF - Website optimaliseren, Flevoland

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 157 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept