Jump to content
sutherland
Verberg

verdeling klant/omzet na exit

vraag

Ik ga als partner A samen met partner B een VOF oprichten.

Stel dat partner A een klant X inbrengt in de VOF en de omzet behoorlijk stijgt bij deze klant door inzet van partner B.

Afspraak is dat de klant 'eigendom' blijft van de partner die de klant inbrengt.

Hoe ga je om met verdeling klanten en omzet/winst na een eventuele exit van beide partners/opheffen van de VOF?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Allereerst wil ik je het advies gegeven het niet te ingewikkeld te maken, maar wel hele duidelijke afspraken. Hoe ingewikkelder de regeling, hoe vaker de uitleg van de afspraken op meerdere manieren uit te leggen is en tot hetgeen leidt je juist wilt voorkomen.

Wat je afspreekt vastleggen in de vennootschapsovereenkomst en keer voorleggen aan een jurist, advocaat, boekhouder, adviseur, vrienden, kennissen en andere belangstellende waarin je vertrouwen hebt dat zij een keer vakkundig op het contract gaan schieten (voorkomt dat de regels op meerdere maniere gelezen kunnen worden).

In ieder geval veel succes en een zeer langdurige relatie met je partner.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

• 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Misschien een idee om ieder voor zich te beginnen. Een VOF is als een huwelijk; Samen uit en thuis.

Je maakt het jezelf wel moeilijk en boekhoudtechnisch veel werk.

Als je samen een bedrijf begint lijkt het mij niet simpel om de eilandentactiek te hanteren. Een klant aanbrengen is heel anders als houden. Daarom begin je samen omdat je denkt dat je allebei een toegevoegde waarde in het bedrijf hebt. Ben je alletwee hetzelfde, of heb je dezelfde ambities, tsja.

Meestal verdeel je alleen op hoogte van de inbreng en ga je er samen voor. Heb je zowieso een discussiepunt minder om ruzie over te krijgen.

Samen maakt sterk, alleen is maar alleen.

• 0
  • Rate this answer

ik vind het ook een beetje een vreemde constructie.

GDT bedoelt volgens mij gewoon dat je normaliter een vof hebt om samen 1 kant uit te kijken.

Terwijl je eigenlijk al aangeeft dat je dat niet wilt. Daarom lijk het mij inderdaad ook veel handiger er twee losse ondenemingen van te maken.

Dan kan ieder zijn/haar eigen klanten houden en kunnen jullie elkaar factureren.

Als je toch een vof wil zie ik namelijk echt de vertouwensbasis die hiervoor nodig is wegvallen.