• 0

afboeken voorraad bij staken

Ik heb een vraag... ik heb een onderneming waarbij ik als nevenactiveit motoronderdelen verkoop. Nu wil ik stoppen met deze tak van mijn onderneming en de overige werkzaamheden (als installateur) voortzetten.

Er staat echter een behoorlijke voorraad motoronderdelen op de balans, die hier uiteraard van af moeten.

Zelf denk ik eraan om een gedeelte als incourant te boeken (als ik de onderdelen bijvoorbeeld aan een opkoper wil verkopen krijg ik er naar verwachting niet veel voor terug), en het restant over te boeken naar privé en hier ook omzetbelasting over af te dragen.

 

Heeft iemand een idee welk percentage ik kan handhaven voor incourantheid, zijn hier regels voor? Of kan ik de voorraad misschien beter op een andere manier van mijn balans afhalen?

 

Alle advies is welkom!

 

Gr. Twan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het overboeken naar privé begrijp ik niet geheel. Of de waarde is door incourantheid snel dalende en waarom zou je dan het verlies privé nemen; of je verwacht er privé nog een resultaat uit te kunnen halen en dan is de vraag of dit fiscaal gezien netjes is (toegestaan is).

 

Neem de voorraad op de balans op voor een zo goed mogelijk geschatte waarde en wikkel die voorraad af (door verkoop per onderdeel of aan een opkoper) waarbij het resultaat, positief of negatief, gewoon binnen de onderneming valt.

 

Het beeindigen van een aktiviteit behoort tot het normale ondernemersgedrag en dient dus m.i. ook op normale wijze binnen de financiën van de onderneming te worden afgewikkeld.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.