• 0

Bedrijfsmodelinnovatie: Innovation Capitalists

Zojuist las ik een interessante weblogpost, over 'Innovation Capitalists', naar aanleiding van een artikel in Hardvard's Business Review. Zou zoiets werken als extensie op bijvoorbeeld de NOVU?

 

“Innovation capitalists are firms that seek out and evaluate ideas and technologies from the inventor community and other external sources.

 

They develop and refine those ideas to the point where their market potential is validated, and they pitch them to large client firms. An innovation capitalist reduces a client company’s acquisition costs and early-stage risks.”

 

"Innovation Capitalists [are] using their particular industry expertise to seek out and identify emerging technologies, develop and refine the ideas to validate market potential and mitigate risks, and then push them forward to different organizations that can advance them further or bring them to market."

 

Best een interessant idee!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze personen/organisaties bestaan al. In de dotcom hype werden ze Accelerators genoemd. Ik heb er nog wel een lijstje van, maar die zijn allemaal de pijp uit. Tegenwoordig zijn er nog een paar organisaties actief (goede ideeenfabriek en je zou innoconcepts ook in die categorie kunnen plaatsen). Het zijn echter de individuen die het meest succesvol zijn. Zij worden Business Developers genoemd (Dirk Groenewegen en Roel Reitsema zijn er erg goed in). Manne als Dirk richten zich vooral op nieuwe ontwikkelingen binnen grote bedrijven, omdat die hun factuur kunnen betalen.

 

Ik weet dat de universiteiten van Twente, Wageningen en Eindhoven mensen hebben aangetrokken om deze functie uit te voeren. Tot nu toe is dat geen daverend succes. Het gaat een beetje uit van de "Engineered Company" gedachte. Een concept uit de vorige eeuw, ontwikkeld door Mc Kinsey, dat uitgaat van het idee, dat je met een goed product, een goed management team en voldoende venture capital een succesvol bedrijf kunt starten. Dit concept is achterhaald. Het heeft nooit gewerkt. Het is wat we gezien hebben in Finland. Het gaat voorbij aan de toegevoegde waarde van een ondernemer. Een persoon die vol overgave en met gevaar voor eigen (economisch) leven een droom nasteeft.

 

Dus volgens mij is die innovation capitalist oude wijn in nieuwe zakken. Zonder ondernemer geen business.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Daarbij vervullen veel Incubators, Business Angels en Seed Fondsen in Nederland deze functie al. Ze helpen de ondernemer met zijn organisatie, zijn businessplan en de verkoop van zijn producten of IP. Ik Amerika is dat anders. Daar zijn de meeste investeerders wat afstandelijker. Daar kan ik mij voorstellen dat ze de Innovation Capitalist als een separaat iets zien. Hier is de functie al min of meer geintegreerd in de support structuur.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.