• 0

Worsteling met bedrijfsovername

Het volgende doet zich voor.

 

Ca 1,5 jr geleden uit hobby en interesse een klein, dienstverlenend/handelsbedrijf (eenmanszaak) gestart . Platform is internet. Stel het 'bedrijf' voor als pc+buro op de zolder kamer, tussen het wasgoed, met enkele dozen voorraad (geen waarde) en wat kantoorartikelen.

 

De markt is redelijk uniek, en de markt voor deze dienst/product is sterk groeiende (> 20% pj). Omzet eerste volle kalanderjaar 125.000 waarvan 40% bedrijfswinst (bruto), genormaliseerd zou dit 45-50% zijn.

 

De waarde van het bedrijf kan ik niet inschatten. De waarde zit hem vooral in het unieke concept, het platform en de gemaakte strategische keuze (prijs/benadering). Verder drijf ik zelf de onderneming helemaal, ik doe alles zelf. Dat kost me dagelijks ongeveer 2 uur (geen ingewikkelde zaken overigens, veelal administratief en email). Verder is het handig om permanent telefonisch bereikbaar te zijn, iets wat zich helemaal niet laat combineren met mijn andere werkzaamheden. Naast dit bedijf werk ik namelijk ook nog in loondienst en daaraan ben ik contractueel nog een aantal jaren gebonden.

 

Door het huidige succes en de voorziene groei van het bedrijf sta ik voor een belangrijke keuze, waarvoor ik graag door derden geadviseerd wil worden. Ik voorzie namelijk dat ik geen tijd meer heb om dit bedrijf verder te kunnen runnen. Ik kan het niet meer combineren met mijn andere baan.

 

Zelf doorgaan heeft weinig nut omdat ik dan als ondernemer zelf de remmende factor ben geworden in de groei van het bedrijf. Aan de andere kant; als ik het bedrijf wegdoe dan ben ik natuurlijk ook de inkomsten daarvan kwijt. Daarmee zeggende: ik wil er dan ook de hoofdprijs voor hebben (al weet ik niet precies hoe hoog de waarde is).

 

Mijn vragen waarin ik graag geadviseerd wil worden:

- Wat zijn meest voor de hand liggende opties voor bedrijfsovername (en dan bijvoorkeur met hun voor- en nadelen benoemen)

- Hoe ziet zo'n overname traject eruit. Ik lees er namelijk wel veel over op het internet maar ik kan het meestal niet vertalen naar mijn eigen situatie (ik bedoel, het is geen BV maar eenmanszaak)

- Er is enige interesse getoond voor overname, maar ik heb geen idee hoe ik de waarde en de daaraangerelateerde verkoopprijs moet inschatten

- Is een MBI een optie, zoja hoe werkt dat.

 

Ik hoor graag van jullie?

 

Groet

 

P

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Help!

Je wilt van een bedrijf af dat per maand ruim 4000 euro oplevert met 2 uur werk? Om je normale baan te behouden? Contractueel gebonden? Met een opzegtermijn van maximaal 2 maanden neem ik aan? Iets anders is volgens mij wettelijk verboden...

 

Het bedrijf klinkt als een van die oproepjes op marktplaats... Wordt nu ondernemer bij ons en en verdien zonder enige inspanning een kapitaal! ;D

Link naar reactie
  • 0

Kan ik het helpen? Misschien dat de Titel nu duidelijk wordt, ik worstel hier dus echt mee.

 

Natuurlijk zou ik graag met dit bedrijf verder willen uitmelken. Het gaat niet vanwege een contractuele verplichtingen waar ik verder niet op wil ingaan. Maar het komt erop neer dat ik gedurende langere tijd (> 5 jr) niet meer tijd en energie (hoogstens een uurtje per dag, ik heb ook nog een priveleven) in mijn bedrijf kan steken, ook al zou ik dat willen.

 

Stoppen met loondienst is geen optie ook al zou ik het willen.

 

De situatie zoals geschets is zoals hij is. Ik heb gewoon een bedrijfje gestart en zit nu met een bedrijf dat explosief groeiende is, en ik heb er geen tijd meer voor om met de groei mee te gaan. Sterker nog, ik sta de groei in de weg.

 

Ik zie uit naar je advies

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja,

Klinkt erg lastig. Je bedrijf lijkt me weinig trouwe klanten te hebben (1,5 jaar is daar kort voor), het werk besteed je uit. Tegen de tijd dat je iemand hebt uitgelegd hoe het werkt kan hij per direct hetzelfde gaan doen tegen een lage investering. Die investering is dan het uitgangspunt van je overname som. Niet bepaalt de hoofdprijs.

 

Misschien kun je je afnemers (dienstverlener) interesseren?

 

Anders misschien toch zelf blijven doen (binnen een BV, later eventueel verkopen wordt makkelijker), maar dan nog meer proberen uit te besteden aan verschillende bedrijven. Secretaressedienst voor de telefoon en e-mail, administratiekantoor voor het papierwerk en zelf nog een paar uur per week wat coördineren. Misschien nog een andere toko erbij betrekken om proberen te groeien.

Link naar reactie
  • 0

Zoek een partner en groei lekker door. Wees royaal naar de partner. Geef 50% van de aandelen aan iemand die zich voltijds kan inzetten voor het bedrijf. Als het concept goed en schaalbaar is, dan is het dividend of het aandeel van de winst, afhankelijk van de bedrijfsvorm, dat je krijgt voor je 50% al snel genoeg meer dan wat je nu als 100% eigenaar realiseert. En je kunt gewoon elders in loondienst blijven werken.

Link naar reactie
  • 0

Zoek een partner en groei lekker door. Wees royaal naar de partner. Geef 50% van de aandelen aan iemand die zich voltijds kan inzetten voor het bedrijf. Als het concept goed en schaalbaar is, dan is het dividend of het aandeel van de winst, afhankelijk van de bedrijfsvorm, dat je krijgt voor je 50% al snel genoeg meer dan wat je nu als 100% eigenaar realiseert. En je kunt gewoon elders in loondienst blijven werken.

Dit kan als het niet simpel na te doen is, anders kan diegene net zo goed zelf beginnen na het aanhoren van het verhaal!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij waren dit je vragen:

 

- Wat zijn meest voor de hand liggende opties voor bedrijfsovername (en dan bijvoorkeur met hun voor- en nadelen benoemen)

 

Een eenamnszaak is eigenlijk een zak met activa (contracten, computer, know-how, goodwill) en passiva (schulden). Deze kan je allamaal afzonderlijk overdragen middels een activa/passiva overeenkomst en leveringshandelingen, op te stellen door een jurist/advocaat.

 

- Hoe ziet zo'n overname traject eruit. Ik lees er namelijk wel veel over op het internet maar ik kan het meestal niet vertalen naar mijn eigen situatie (ik bedoel, het is geen BV maar eenmanszaak)

 

Een overnemer zoeken, onderhandelen over de prijs, onderhandelen over de voorwaarden van overdracht (wanneer en hoe betalen, wat overdragen, welke garanties geeft je) en de afspraken vast (laten) leggen in een (activa/passiva) overeenkomst.

 

- Er is enige interesse getoond voor overname, maar ik heb geen idee hoe ik de waarde en de daaraangerelateerde verkoopprijs moet inschatten

 

Is altijd lastig. Kijk naar vergelijkbare ondernemingen, kijk naar je winst(potentie), en kijk vooral naar je cash flow en je de cash flow die je verwacht in de toekomst te kunnen halen. Win advies in.

 

- Is een MBI een optie, zoja hoe werkt dat.

 

Vergeet die term in jouw situatie. Een MBI is simpelgezegd fgewoon een overname waarbij de verkoper het eigendom en het management (gefaseerd) overdraagt aan de overnemer.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt eens zoeken op 'bedrijfsovername' en 'due diligence' en dergelijke termen. Uiteraard werkt het met een eenmanszaak anders dan bij een BV of NV. Bij die laatste vormen draag je (meestal) de aandelen over en wil je tevoren weten wat er precies in die BV of NV zit aan rechten en plichten en andere goederen. Bij een eenmanszaak is het inderdaad een kwestie van alle bestanddelen (rechten, plichten, meubilair, inventaris, etc) apart overdragen op de door de wet bepaalde wijze. Dus een fatsoenlijk contract is daarbij op zn minst wel handig. De waarde kan op vele manieren bepaald worden. Vaak is het toch een kwestie van ' wat een gek ervoor wil geven'.

 

Overigens, vervelend dat je zo een goedlopende onderneming moet overdragen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Je hebt 125K omzet en circa 80K aan kosten.

 

Je voorraad is niets waard dus in die 80K kosten zullen geen materialen zitten verwacht ik.

 

80K aan loonkosten zullen het ook niet zijn want voor 6800 euro in de maand kun je je andere betrekkingen wel stoppen.

 

Kortom je hebt of een kip met goude eieren of een xtc lab en schrijft dit mailtje vanuit een PI.

 

Eerst ff het fiscale deel:

 

Alle gekheid op een stokje. Onder normale omstandigheden vang je netto het meest als je de werkzaamheden, eigendommen en alles in een BV zou stoppen en die BV geheel zou verkopen. echter...

 

Omdat je bedrijf nog maar 1,5 jaar jong is heeft het nog niet veel zin om al met een BV aan de gang te gaan omdat de fiscus dat snel zal aanmerken als een actie om juist fiscaal beter af te zijn. Je winst op verkoop van een aanmerkelijkheidsbelang is dan evengoed belast. Da's pech.

 

Zou je over 5 jaar willen verkopen dan zou ik je aanraden zsm een bv op te richten en de zaak geruisloos in de bv te laten glijden.

 

Wat te verkopen?

 

Blijft over een verkoop van activa en passiva. Da's belast onder de inkomstenbelasting. Dat kost je tov de bv zo'n 25% extra. Wouter Bos blij, jij wat minder maar alla zo is het nou eenmaal.

 

De kosten?

 

Ik heb twee jaar geleden mijn bedrijf (BV werkmaatschappij) verkocht aan een buitenlandse PLC en de hoeveelheid papierwerk die daat bij kwam kijken was enorm. De overnamekosten kwamen in totaal over de 100K (juristen en aanbrengfees, tijd en zo). Het process, inclusief Due dilligence en onderhandelingen nam zo'n 4 maanden in beslag en dat is redelijk snel.

 

 

De prijs?

 

De prijs is helemaal afhankelijk van 'wat de gek ervoor geeft'. Het gaat er met name om dat jij een coherent en goed verhaal kunt neerzetten dat de overnamepartij een heel goed gevoel geeft. Rekenkundige methoden zijn er in overvloed maar ze geven allemaal een andere uitkomst en zijn uitsluitend van toepassing op langlevende bedrijven met een bewezen groei (of niet). Daar val jij nu nog niet onder.

 

Ik zou de overnameprijs van jouw bedrijf zelf taxeren op circa 150K euro te verminderen met risico's.

 

Het proces:

1. snuffelen. Is er een klik op persoonlijk vlak?

2. onderhandelen over de prijs. Vergeet soms dat er een klik is maar wordt niet extreem zakelijk tenzij de koper opeens hebberig wordt. Gebruik hierin groeiprognose en omzet afgezet tegen de te verwachten investering. Houdt er rekening mee dat de koper wel eens een wat loggere organisatie kan hebben waardoor de efficientie van jou sterk verminderd. Probeer de juridische kosten aan de kant van de koper te krijgen. Dat scheelt je zo 20K.

 

3. contractonderhandelingen. voorwaarden als nawerkperiode en condities en concurentieaspecten en penalties komen aan de orde

 

4. Overname, champagne en bosche bollen.

5. Kennisoverdracht. Periode zo kort mogelijk houden maar er alles aan doen de kennis over te brengen. Niets over de schutting gooien.

 

Ik wens je veel suc6 en houdt ons op de hoogte.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals je kunt lezen uit de reeds gestuurde antwoorden is het niet makkelijk om een bedrijfsovername te regelen. Ik heb dan ook weinig toe te voegen waarom het in het algemeen en in jouw geval specifiek anders zal zijn. Wel is het zo dat er erg veel bedrijven in de verkoop zitten doordat veel DGA's met pensioen willen en een opvolger zoeken. Dit maakt het algehele aanbod aan bedrijven groot wat niet in je voordeel werkt.

 

Ik denk dat het in jouw geval verstandig is er met iemand over te praten en allerlei mogelijke scenario's de revue te laten passeren. Daarna kan je je conclusie trekken en actie ondernemen. Feit blijft wel, als je bedrijfsformule erg succesvol is en blijft, dan zou het zonde zijn deze overhaast van de hand te moeten doen.

 

Mocht je verder willen praten laat het dan maar even weten, dan geef ik je mijn email. Ik heb wellicht mensen binnen mijn netwerk die misschien wat voor je zouden kunnen betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je geen vriend/vriendin/echtgenoot, die voor je kan waarnemen.

 

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je voor dit bedrijf uberhaupt iets krijgt. Daarvoor draait je toko nog niet lang genoeg. Daarnaast is klantentrouw niet iets wat makkelijk op te bouwen is voor een internetbedrijf.

 

Toch ben ik ook wel benieuwd naar die 80k je zegt zelf dat het alleen een bureau en PC is.

 

Doe je aan dozenschuiven? en maak je 40% marge? bedenk dan ook eens hoe de koper dit zou kunnen exploiteren? ik denk dat dit alleen een concurrent zou kunnen zijn, en als ik het goed begrepen heb heb je dat niet.

 

Ik snap het nog niet helemaal, je schrijft dat je niet van je huidige contract af kan, maar je spreekt ook over nog een paar jaar uitmelken, hebben we het dan over kunnen of willen mbt je contract.

 

Al met al lijkt dit bijna een verkapte bedrijfsovername aanbod. 20% groei per jaar en je omzet is binnen 5 jaar 250000 met 50% winst en 4 uur werk per dag, geweldig kan ik meer tijd aan mijn dochter besteden. Het lijkt mij bijna te mooi om waar te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle adviezen.

 

Ik heb inmiddels besloten het bedrijf zelf voort te zetten. Ik hoop dat me dat gaat lukken qua tijd. Mijn partner is inmiddels wat uurtjes minder gaan werken om wat administratieve ondersteuning te kunnen bieden.

 

Het verkopen van de toko heeft geen nut, dat had ik uit jullie reacties wel begrepen. Mijn bedrijf is waarschijnlijk een behoorlijk bedrag waard, maar met een investering van enkele duizenden euros kun je hetzelfde bereiken, en is daardoor niet interessant genoeg voor overname. Natuurlijk begrijp ik zelf ook wel de potentie van mijn bedrijf (inderdaad een legale kip met gouden eieren ipv een XTC-lab), dat is ook de reden dat ik er niet te veel over uit kan wijden.

 

De hoofdprijs zal ik er in ieder geval nooit voor krijgen, tenzij ik het concept zelf ga uitmelken. En dat ga ik dus maar proberen. Inmiddels een telefoonservice ingeschakeld voor de eerste contacten en dat werkt inderdaad wel prima, dank voor de tip.

 

Ik ga de komende maanden de eenmanszaak onderbrengen in een BV (evt BV/Holding structuur) en laat daar de winsten maar even inzitten. Dan zie ik later wel wat ermee te doen.

 

Ik wil ook iedereen bedanken voor de PM's. Ik ben echter op geen enkel aanbod ingegaan. Het is echt niet mogelijk om met mijn bedrijf een samenwerkingsverband aan te gaan. Zodra het concept bekend is, ben je in plaats van partner mijn grootste concurrent, zo werkt dat nu eenmaal.

 

Nogmaals dank

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.