• 0

saldo fiscale winstberekening

Wie kan mij helpen ik zit met een probleem bij het invullen van de IB en het moet deze week de deur uit.

 

Als volgt, ik heb het IB volledig ingevuld met netjes de winst en verlies rekening (kloppend) en ook de activa en passiva balans in evenwicht.

Maar nu krijg ik tot slot de melding : het saldo fiscale winstbereking is niet gelijk aan het saldo winst- en- verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming.

 

Nu komt bij mij het saldo fiscale winstberekening uit op € 0,- en het winst -en- verliesrekening een negatief bedrag (verlies). Bij het saldo fiscale winstberekening de opmerking dat deze bereking in mijn geval alleen bestaat uit ondernemers vermogen minus prive storting. In mijn geval beginnend ondernemer 2006 eenmanszaak zijn we met een lege balans begonnen, het verworfen kapitaal is gecreerd door prive stortingen en zonder prive ontrekkingen. Dus met andere woorden mijn ondernemers vermogen begin en eind boekjaar is het zelfde als het prive gestorte vermogen.

 

Als ik het saldo fiscale winstberekening kloppend wil hebben moet ik iets veranderen aan het activa of passiva kant, maar dan zijn dezen niet in balans. Dat lijkt me dan ook niet de bedoeling.

 

Iemand misschien een heldere mening hierover, graag ik zit redelijk vast.

 

Prefo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Maar nu krijg ik tot slot de melding : het saldo fiscale winstbereking is niet gelijk aan het saldo winst- en- verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming.

 

Je bent niet de eerste... Het onderliggende probleem is meestal dat je cijfers niet kloppen, en om uit te zoeken waar dat aan ligt heb je veel tijd, geluk of een boekhouder nodig.

 

Alvast een tip voor volgend jaar: begin er eerder mee. Je weet op voorhand al dat je het moet invullen, en je hebt dik twee maanden de tijd gehad om het programma te downloaden en in te vullen. Als je er dan in de laatste week achter komt dat het niet klopt heb je inderdaad- helaas - een probleem.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Prefo,

 

Alvorens uitstel aan te vragen, kun je misschien nog even ergens naar kijken. Ik weet dat er veel gebeld wordt met de belastingtelefoon over het verschil dat jij nu hebt. Je bent dus niet de enige ondernemer die zelf zijn aangifte doet en hier vragen over heeft. Als jij zeker weet dat je winst en verliesrekening klopt, heb je waarschijnlijk iets fout gedaan bij het invoeren van de privestortingen.

Heb je bij de rubriek 'prive-onttrekkingen' je stortingen al negatief ingevuld?

Door bij die post wat te veranderen wijzigt ook je 'saldo fiscale winstberekening'.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes met deze jaarlijkse uitdaging. ;)

Karen

 

PS: Mocht iemand uitstel aan willen vragen. Gewoon per slakkepost zelf een 2-regel-briefje sturen naar je belastingkantoor (adres/antwoordnr staat op de brief die je hebt ontvangen dat je aangifte moet doen). De ene zin: Langs deze weg verzoek ik u mij uitstel te verlenen voor het indienen van de aangifte inkomstenbelasting over het jaar 2006. Het sofinummer waarvoor ik langs deze weg uitstel aanvraag is nummer ............. . Dan even je handtekening en eigen naam/adresgegevers eronder zetten. Je krijgt vervolgens na enkele weken een standaardbrief dat je uitstel hebt gekregen tot eind juni.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties.

 

Ik ben nog eens een paar uur aan het stoeien geweest. Ik denk dat het me is gelukt,nl het eigenvermogen en het ondernemersvermogen. Doordat in mijn geval alleen het prive ingelegde geld als eigen vermogen telde heb ik deze ook ingevuld als ondernemingsvermogen (ik heb geen prive ontrekkingen gehad). Hierdoor heb ik het verlies wat geboekt is op kapitaal eigenaar niet van de prive stortingen (eigen vermogen) afgehaald welke je moet invullen bij de passiva kant boekwaarde einde boekjaar.

 

Maar nu is mijn vraag nog wel of ik het negatieve vermogen (het verlies) moet invullen aan de passiva kant bij overlopende passiva of bij overige schulden.

Link naar reactie
  • 0

ik sluit me aan bij dit onderwerp, omdat ik er niet helemaal uit kom. (briefje met verzoek tot uitstel is onderweg ;D)

 

Mijn boekhouder heeft een jaarrekening gemaakt, zodat ik daarmee zelf de ib-aangifte kan doen. Dacht ik althans ??? Ik loop vast bij het saldo fiscalewinstberekening. De balans klopt in ieder geval

 

Aan het begin van het boekjaar is mijn EV: 1500

Aan het einde: 8000

 

In het jaarverslag vind ik dit terug over de eindstand:

startkapitaal: 1500

resultaatrekening (verlies gemaak): -1000

Privéopnamen: 7500

Totaal: 8000

 

Tot zover begrijp ik het verhaal. Maar dan moeten de privéonttrekkingen en stortingen in het aangifteprogramma worden ingevuld.

Dit is volgens mij de magische formule:

eindvermogen = beginvermogen + winst - privéonttrekkingen + privéstortingen

 

In mijn geval:

8000 = 1500 -1000 -privéonttrekkingen + privéstortingen

 

Moet ik nu 7500 invullen als privéonttrekkingen (dan zou privéstortingen 15000 moeten zijn)? Of is het saldo van onttrekkingen en stortingen 7500?

 

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet goed heb bijgehouden hoeveel geld er nu precies is gegaan tussen zakelijk en privé.

Link naar reactie
  • 0

Beste Baasje, ik weet nu hoe het is om met dit probleem te zitten en wil je graag proberen te helpen.

 

Ik heb ook even gestoeid met prive opnamen en ontrekkingen, ik denk (geen expert en per slot van rekening dit onderwerp geopend) dat je juist niet prive ontrekkingen moet aanvinken en het bedrag moet invullen maar juist direct bij de passiva kant ondernemersvermogen dit moet aftrekken van je eigen vermogen want je kunt per slot van rekening een prive storting debet of credit boeken (van je priverekening op de zakelijke rekening of andersom). In dit geval wordt je berekening bij het saldo fiscale winstberekening met andere bedragen ingevuld. Tevens heb ik het verlies wat bij mij aan het eind van het jaar op je winst- en verliesrekening staat ook afgetrokken van het eigen vermogen eind boekjaar. Tevens zijn de prive opnamen en het verlies (kapitaal de heer/mevrouw) ingevoerd bij overlopende passiva.

 

Normaal gesproken heb je een eind (2006) of begin (2007) balans, hierop kan je her verlies op kapitaal of op prive opnamen boeken. Als het op kapitaal is dan zou er 1500-1000=500 aan de credit kant staan en de prive opnamen aan de debet kant. Als je verder geen schulden hebt (credit) dan zou je 8000-500= 7500 aan prive stortingen hebben gedaan en dan zou dit bedrag gelijk moeten zijn aan de debet kant (oftewel activa en passiva). Maar goed dit doe ik aan de hand van sumiere gegevens.

 

Veel succes,

Prefo

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitleg!

Ik heb ook even gestoeid met prive opnamen en ontrekkingen, ik denk ... dat je juist niet prive ontrekkingen moet aanvinken en het bedrag moet invullen maar juist direct bij de passiva kant ondernemersvermogen dit moet aftrekken van je eigen vermogen want je kunt per slot van rekening een prive storting debet of credit boeken (van je priverekening op de zakelijke rekening of andersom).

Ik begrijp dit maar half eerlijk gezegd ;;).

Ik heb er al aan zitten denken om privéonttrekkingen niet aan te vinken, maar dat zou betekenen dat ik 0 euro van mijn zakelijke inkomsten naar mijn privérekening heb gehaald. En dat is feitelijk onjuist en ik weet niet of dat zo slim is.

 

Tevens heb ik het verlies wat bij mij aan het eind van het jaar op je winst- en verliesrekening staat ook afgetrokken van het eigen vermogen eind boekjaar.

Dat is bij mij ook het geval en lijkt me 'standard procedure' 8)

 

Tevens zijn de prive opnamen en het verlies (kapitaal de heer/mevrouw) ingevoerd bij overlopende passiva.

Overlopende passiva zijn toch schulden, waarvan je nog geen factuur hebt ontvangen? Ik snap denk ik wel hoe het cirkeltje hiermee mooi rond is, maar is het wel de correcte wijze?

Overigens ben ik blij dat een boekhouder mijn jaarverslag heeft gemaakt, en ik zie het niet zo zitten om in de aangifte dan weer een andere balans te plaatsen.

 

Normaal gesproken heb je een eind (2006) of begin (2007) balans, hierop kan je her verlies op kapitaal of op prive opnamen boeken. Als het op kapitaal is dan zou er 1500-1000=500 aan de credit kant staan en de prive opnamen aan de debet kant. Als je verder geen schulden hebt (credit) dan zou je 8000-500= 7500 aan prive stortingen hebben gedaan en dan zou dit bedrag gelijk moeten zijn aan de debet kant (oftewel activa en passiva). Maar goed dit doe ik aan de hand van sumiere gegevens.

Door het zo uit te leggen kom ik tot de conclusie dat de 7500 die in mijn balans staat de som is van stortingen en opnames. Ik heb dus 7500 gestort in mijn onderneming.

Alleen... de privéopnamen aan de debet-kant... dat begrijp ik niet helemaal hoe je dat daar plaatst. Als ik daar bijv. 1000 zou neerzetten, betekent dit toch automatisch dat aan de creditkant de stortingen 8500 wordt? Om weer op hetzelfde totaal uit te komen... >:(

En nu ga ik weer even aan het werk, met mijn eigen bedrijf in plaats van dit gepieker :D (ik zit er even doorheen haha!)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.