Jump to content
Persoon
Verberg

Leer van andermans tevreden klanten

vraag

Leer van andermans tevreden klanten

 

Hoe maximaliseer je de tevredenheid van de klanten en de klantwaarden? Leer van de successen van andere bedrijven.

Klantwaarde en tevredenheid zijn al jaren hot. Sommige bedrijven, waaronder Federal Express, Subaru, Sun Microsystems, Hewlett-Packard en US West, scoren consistent goed op deze zaken. Dan is het slechts een kwestie van tijd dat hun marketingbeleid onder de loep wordt genomen. Met als hamvraag: wat doen deze bedrijven zo goed, wat kunnen anderen daarvan leren?

De marketingwetenschappers Michael Garver en Gary Gagnon van de universiteit van Michigan hebben dit onderzoek verricht en komen met zeven klantgerichte sleutelactiviteiten die deze succesbedrijven kenmerken. Wat typeert deze bedrijven die succes hebben op gebied van klanttevredenheid en klantwaarde?

 

  • een werkelijk klantgerichte bedrijfscultuur; Al snel een holle frase, maar de succesbedrijven zien klanttevredenheid als net zo belangrijk als andere strategische ondernemingsdoelen; ze passen de juiste middelen (systemen, mankracht) toe om klantwaarde te vergroten.
  • Steun van het topmanagement, en een voortdurende en intense klantfocus;
    De bazen behandelen de maatstaf klanttevredenheid net zo als financiële maatstaven als omzet en winst, medewerkers worden er op afgerekend.
  • instrumenten waarmee naar klanten wordt geluisterd;
    Dus niet alleen uitgebreid kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek, maar ook het begrip om daarop juiste beleidsmaatregelen te nemen.
  • training, training, training;
  • samenhang in prestatie-indicatoren;
    In ieder bedrijf regent het cijfers, indicatoren en andere data. Allemaal cijfers over uiteenlopende factoren die de klanttevredenheid kunnen bepalen. Zicht op de causale verbanden is cruciaal.
  • drang om constant te verbeteren;
    Tevreden achterover leunen is een grote vijand van succesvolle bedrijven.
  • evalueren en belonen; Hard nodig om de spirit er bij de medewerkers goed in te houden.

 

Training... dat staat me wel aan ;D

 

Bron: business horizons en Marketing Online

 


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Training... dat staat me wel aan

Die betaal je niet zelf, neem ik aan?

 

Tevreden achterover leunen is een grote vijand van succesvolle bedrijven.

 

Deze lijkt me ook voor kleine en (zeker voor) startende ondernemers cruciaal. Blijf actief en laat je klant zien en horen dat je met hun zaak bezig bent. Pro-activiteit is iets waar grotere berijven het vaak laten afweten, daar kun je je voordeel mee doen! ;D


www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

TrainingTime verzorgt diverse trainingen voor bedrijven, ik betaal ze dus niet zelf... de bedrijven betalen mij ervoor... ;D

 

Vandaar dat ik zulke adviezen graag terug zie!


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 4 leden online en 178 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept