• 0

Leer van andermans tevreden klanten

Leer van andermans tevreden klanten

 

Hoe maximaliseer je de tevredenheid van de klanten en de klantwaarden? Leer van de successen van andere bedrijven.

Klantwaarde en tevredenheid zijn al jaren hot. Sommige bedrijven, waaronder Federal Express, Subaru, Sun Microsystems, Hewlett-Packard en US West, scoren consistent goed op deze zaken. Dan is het slechts een kwestie van tijd dat hun marketingbeleid onder de loep wordt genomen. Met als hamvraag: wat doen deze bedrijven zo goed, wat kunnen anderen daarvan leren?

De marketingwetenschappers Michael Garver en Gary Gagnon van de universiteit van Michigan hebben dit onderzoek verricht en komen met zeven klantgerichte sleutelactiviteiten die deze succesbedrijven kenmerken. Wat typeert deze bedrijven die succes hebben op gebied van klanttevredenheid en klantwaarde?

 

  • een werkelijk klantgerichte bedrijfscultuur; Al snel een holle frase, maar de succesbedrijven zien klanttevredenheid als net zo belangrijk als andere strategische ondernemingsdoelen; ze passen de juiste middelen (systemen, mankracht) toe om klantwaarde te vergroten.
  • Steun van het topmanagement, en een voortdurende en intense klantfocus;
    De bazen behandelen de maatstaf klanttevredenheid net zo als financiële maatstaven als omzet en winst, medewerkers worden er op afgerekend.
  • instrumenten waarmee naar klanten wordt geluisterd;
    Dus niet alleen uitgebreid kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek, maar ook het begrip om daarop juiste beleidsmaatregelen te nemen.
  • training, training, training;
  • samenhang in prestatie-indicatoren;
    In ieder bedrijf regent het cijfers, indicatoren en andere data. Allemaal cijfers over uiteenlopende factoren die de klanttevredenheid kunnen bepalen. Zicht op de causale verbanden is cruciaal.
  • drang om constant te verbeteren;
    Tevreden achterover leunen is een grote vijand van succesvolle bedrijven.
  • evalueren en belonen; Hard nodig om de spirit er bij de medewerkers goed in te houden.

 

Training... dat staat me wel aan ;D

 

Bron: business horizons en Marketing Online

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Training... dat staat me wel aan

Die betaal je niet zelf, neem ik aan?

 

Tevreden achterover leunen is een grote vijand van succesvolle bedrijven.

 

Deze lijkt me ook voor kleine en (zeker voor) startende ondernemers cruciaal. Blijf actief en laat je klant zien en horen dat je met hun zaak bezig bent. Pro-activiteit is iets waar grotere berijven het vaak laten afweten, daar kun je je voordeel mee doen! ;D

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.