• 0

Aangifte IB ond. m.b.t. arbeidsbeloning VoF

Mijn vrouw en ik hebben een VoF (20%-80%) die ons een arbeidsbeloning uitkeert (€30.000 - €21667).

Deze arbeidsbeloning is verwerkt in de verlies/winst rekening en het resultaat van deze verlies/winst rekening is verwerkt in de balans.

 

Bij mijn "Aangifte inkomstenbelasting ondernemers" kan ik in de "Winst en verliesrekening" onder "Personeelskosten - Arbeidsbeloning fiscale partner" de arbeidsbeloning van mijn vrouw aftrekken van de winst (in ons geval verlies).

Mijn arbeidsbeloning kan ik alleen vermelden bij "Specificatie vof/maatschap" en valt dus buiten de winst/verlies rekening.

Bij mijn vrouw geldt hetzelfde maar dan andersom.

 

Dit zou dus betekenen dat ik bij de belastingaangifte voor mijn vrouw een andere verlies/winst en balansrekening zou moeten vermelden dan voor mijzelf.

 

Aangezien het hier één bedrijf betreft met één verlies/winst rekening en één balansrekening lijkt hier sprake van een gedachtekronkel bij mijzelf.

Wie helpt deze op te lossen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even de opinie van een niet-boekhouder:

 

Een arbeidsbeloning voor een eigenaar van een eenmanszaak en/of VOF bestaat niet! Aan het eind van het boekjaar blijft er winst (of verlies) over. Bij een VOF wordt deze winst over de vennoten verdeelt conform het vof-contract. Die winst geef je vervolgens bij de IB op als inkomen.

 

De prive-ontrekkingen van 30.000 en 21667 zijn dus geen arbeidsbeloningen want worden uitgekeerd aan de eigenaren van de vof. Ze zijn derhalve ook niet als kosten op de V&W rekening op te voeren.En wat het met de balans te maken heeft is mij al helemaal niet duidelijk. Wellicht is het inschakelen van een boekhouder een optie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Arbeidsbeloning is juist alleen bedoeld voor een eenmanszaak en/of VoF en niet te verwarren met salaris. Het is de manier om partners te kunnen belonen voor ieders ingebrachte arbeid naast de verdeling van de winst, conform het VoF-contract, als beloning voor ingebracht kapitaal.

 

De arbeidsbeloning van de fiscale partner is wel degelijk opvoerbaar op de winst/verlies rekening mits deze meer dan €5000 bedraagt. In dat geval is deze ook belastbaar bij de fiscale partner.

 

Het probleem is alleen dat dit, vanwege de verschillende bedragen, bij ons allebei een andere verlies/winst rekening oplevert. Als je deze doorschuift naar de balans dus ook bij ons allebei een andere balans.

 

Het inschakelen van een boekhouder is zeker een optie. Ik zou echter graag van te voren een idee hebben omtrent de correctheid van zijn antwoord. Vandaar mijn post hier.

 

Link naar reactie
  • 0

Eh... ik ben een leek maar is de arbeidsbeloning niet gewoon bedoeld voor een meewerkend partner die verder geen aandeel / winst heeft in de zaak. M.a.w. wiens meewerken beloond wordt met ofwel een stukje meewerkaftrek ofwel een arbeidsbeloning?

Als je zelf vennoot/eigenaar bent kun je moeilijk spreken van een arbeidsbeloning lijkt me. Vraag is ook wat dit oplevert als je het voor de V&W als aftrekpost opvoert en vervolgens voor de IB weer als inkomsten moet opvoeren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Arbeidsbeloning is juist alleen bedoeld voor een eenmanszaak en/of VoF en niet te verwarren met salaris. Het is de manier om partners te kunnen belonen voor ieders ingebrachte arbeid naast de verdeling van de winst, conform het VoF-contract, als beloning voor ingebracht kapitaal.

 

Arbeidsbeloning is juist wel een vorm van salaris en kan alleen uitgekeerd worden aan een partner die geen mede-eigenaar is.

 

De arbeidsbeloning van de fiscale partner is wel degelijk opvoerbaar op de winst/verlies rekening mits deze meer dan €5000 bedraagt. In dat geval is deze ook belastbaar bij de fiscale partner.

 

Als jullie een vof-contract hebben met een eigenarenverhouding 20%-80% dan is deze constructie niet toegestaan.

 

Het probleem is alleen dat dit, vanwege de verschillende bedragen, bij ons allebei een andere verlies/winst rekening oplevert. Als je deze doorschuift naar de balans dus ook bij ons allebei een andere balans.

 

Een vof heeft maar één v&w rekening en maar één balans. Vervolgens is 80% van de winst voor de ene partner en 20% voor de andere partner. Dat is het gevolg van de keuze voor een VOF. Dus geen gebruik van meewerkaftrek en/of arbeidsbeloning. Maar wel 2x zelfstandigenaftrek (indien voldoet aan urencriterium), 2x startersaftrek (indien van toepassing).en 2x 1e 10% van de winst belastingvrij!

 

Het inschakelen van een boekhouder is zeker een optie. Ik zou echter graag van te voren een idee hebben omtrent de correctheid van zijn antwoord. Vandaar mijn post hier.

 

Ik raad je aan uitstel aan te vragen bij de belastingdienst en direct een goede boekhouder in te schakelen. De nabetalingen, boete en boeterente van de belastingdienst kunnen namelijk behoorlijk oplopen bij een verkeerde aangifte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De winstverdeling gebeurt volgens drie sleutels.

Allereerst wordt gekeken naar de hoeveelheid arbeid die beide partners verrichten. In verhouding tot het aantal werkuren ontvangt iedere partner een arbeidsbeloning. Partners kunnen in de firma-overeenkomst het aantal arbeidsuren vastleggen.

Uit de restantwinst krijgen de partners een rentevergoeding voor het ingebrachte kapitaal.

Blijft na de arbeidsbeloning en rentevergoeding winst over, dan kan die winst 50/50 worden verdeeld of in een andere verhouding zoals partijen onderling afspreken. Hoe de partners van een VOF hun winst ook benoemen - als arbeidsbeloning, rentevergoeding of aandeel in de restantwinst - voor de fiscus zijn al die beloningscomponenten ‘winst uit onderneming’ die de firmant geniet uit zijn eenmanszaak.

Twee installateurs die op VOF basis een installatiebedrijf uitoefenen, moeten verplicht samen een administratie bijhouden en een balans opstellen met een winst en verlies rekening. De fiscus wil van beide ook een privé-balans met een winst- en verliesrekening zien.

 

Moet ik uit de laatste zin dus ook lezen dat die privé-balans met winst- en verliesrekening per firmant kan verschillen van de totaal-balans en winst- en verliesrekening van de VoF?

 

@Stien:

Vraag is ook wat dit oplevert als je het voor de V&W als aftrekpost opvoert en vervolgens voor de IB weer als inkomsten moet opvoeren.

Is wel belangrijk als je de totale arbeidsbeloning voor 80% kan aftrekken bij de firmant die naast de VoF ook riant loon uit dienstbetrekking ontvangt en voor 20% bij de ander.

 

@malamut:

Waarom kan arbeidsbeloning alleen worden uitgekeerd aan een partner die geen mede-eigenaar is? en is deze constructie volgens jou niet toegestaan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@malamut:

Waarom kan arbeidsbeloning alleen worden uitgekeerd aan een partner die geen mede-eigenaar is? en is deze constructie volgens jou niet toegestaan?

 

Dat antwoord geef je toch zelf al ???

 

Hoe de partners van een VOF hun winst ook benoemen - als arbeidsbeloning, rentevergoeding of aandeel in de restantwinst - voor de fiscus zijn al die beloningscomponenten ‘winst uit onderneming’

Link naar reactie
  • 0

De fiscus wil van beide ook een privé-balans met een winst- en verliesrekening zien.

 

Moet ik uit de laatste zin dus ook lezen dat die privé-balans met winst- en verliesrekening per firmant kan verschillen van de totaal-balans en winst- en verliesrekening van de VoF?

 

 

Inderdaad, dat kan. Zo kun je op je persoonlijke balans bijvoorbeeld rekening houden met een fiscale oudedagsreserve, of kun je andere grondslagen hanteren. In feite moet je de persoonlijke balans en VOF-balans los van elkaar zien. Wel is het praktisch om zoveel mogelijk aan te sluiten, dan voorkom je dubbel werk.

 

De drie verdeelsleutels die je noemt zijn, manieren van (voor-)winstverdeling. Commercieel kun je dit een arbeidsbeloning noemen, of iets in die zin. Dat is net wat je afgesproken hebt in de VOF-overeenkomst. Dit is dus iets anders als het salaris wat een werknemer ontvangt. Fiscaal blijft het uiteindelijk winst.

 

Daaruit volgt dus meteen dat je dit niet kunt opvoeren als arbeidsbeloning van een meewerkende fiscaal partner. Met fiscaal partner wordt niet mede-vennoot bedoeld, maar de echtgenoot/geregistreerd partner/samenwoner die geen mede-vennoot is, maar wel werkzaamheden verricht.

 

De verdeelsleutels zijn er juist voor bedoeld om er voor te zorgen dat een hardwerkende vennoot, die zijn kapitaal binnen de VOF laat, maar slechts voor een klein deel gerechtigd is tot de overwinst, veel minder krijgt dan de luie vennoot, die al zijn geld heeft opgemaakt. En daarbij staat het je volledig vrij om welke winstverdeling dan ook aan te houden. Dat is een zaak van de vennoten, niet van de fiscus (tenzij het volstrekt onzakelijk is, dan willen ze nog wel eens rare dingen roepen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.