• 0

bedrijfspand is prive. Consequenties bij verkoop

Situatie is het volgende:

 

Bedrijf (winkel met atelier)loopt niet meer en we hebben geen zin meer in de winkeltijden.

We zijn beiden 58 jaar en willen nog genieten van de rest van ons leven, vandaar dat we zeggen; we hebben lang genoeg een winkel gehad. Geen winkeltijden meer.

Beiden hebben we een parttime baan, dit door noodzaak geboren.

Pand is ons pensioen want we hebben beiden niet kunnen sparen voor een pensioen.

Pand staat op naam van een van ons.

Pand is ingebracht als bedrijfsruimte

Pand staat dan ook op de balans. De kosten van het pand zijn afgeschreven.

Pand verkopen, dit doen we het liefst.

 

Als we verkopen komen de volgende vragen naar boven:

1.   Hoe zit het dan met de belastingen? Hoeveel belasting moet je betalen?

 

Verkopen ? Verhuren? Iets anders?

 

Kan iemand ons hierover een advies geven?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In je titel staat "bedrijfspand is prive".

 

In je bericht staat dat het pand op de balans staat.

 

Dit spreekt elkaar tegen.

 

Het kan oog nog zijn dat het gedeeltelijk prive is (bijvoorbeeld als je er ook in woont) en gedeeltelijk zakelijk is.

 

De verkoopwinst over het zakelijke gedeelte is in ieder geval belast. Bij het stoppen van je onderneming is dit aan te merken als stakingswinst, dus kun je dan ook gebruikmaken van de stalingswinstvrijstelling.

 

Het stoppen van je onderneming is iets wat je met beleid dient te doen, plannen dus, zo maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden.

 

Wat zijn de adviezen van je accountanr/boekhouder erover??

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad, ik heb het pand ooit gekocht en op de akte staat mijn naam dus niet van onze zaak. Dat bedoel ik met privé. Ik heb het toendertijd ingebracht in de zaak. Heb het op de balans gezet en ik heb al die jaren erop afgeschreven en de kosten op de zaak gezet.

 

Het is behalve een keukentje en een slaapkamer op zolder geheel in gebruik van de onderneming.

 

“De verkoopwinst over het zakelijke gedeelte is in ieder geval belast. Bij het stoppen van je onderneming is dit aan te merken als stakingswinst, dus kun je dan ook gebruikmaken van de stalingswinstvrijstelling.”

 

Je moet je voorstellen dat ik helemaal niet weet wat stakingswinst en stalingswinstvrijstelling is. Ik doe altijd zelf wel de aangiftes voor de belastingen.Dit heb ik door de jaren wel geleerd en nu ook digitaal dat lukt me toch wel. Ik heb geen boekhouder of accountant. Ik heb wel iemand die af en toe eens over m’n schouder meekijkt.

 

Wat moet ik plannen en hoe maak ik dan gebruik van alle mogelijkheden?

Je begrijpt ik moet hieromtrent nog veel leren. Ik hoop dat je me een eind op weg kunt en wilt helpen.

 

Maar vooralsnog hartelijk dank voor de reaktie.

Boons090

 

Link naar reactie
  • 0

Het stoppen van een bedrijf heet bij de belastingdienst, staken.

 

Om hier wijzer over te worden zou ik beginnen om meer info op te zoeken m.b.v. zoektermen als staken, stakingswinst, staking + aftrek e.d..

 

Wellicht is het toch nog niet onverstandig om hier wat deskundigenuurtjes aan te besteden, ik vermoed dat je daarmee een veelvoud gaat besparen.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.