• 0

Wat te doen met raar gedrag boekhouder?

Er zit me iets niet zo heel lekker en hoop eigenlijk dat ik mijn verhaal hier kwijt mag. Mijn excuus als ik dit verkeerd plaats.

 

Ik ben een beginnende ondernemer en heb nog niet overal mijn draai heel goed in gevonden. Toch, ik ben aardig nieuwsgierig aangelegd en neem graag de moeite om nieuwe dingen te leren en deze te willen snappen voor mij zelf.

 

Zo dacht ik bijvoorbeeld dat het slim was, niet helemaal alleen te gaan zitten peuteren aan mijn boekhouding, maar hiervoor om controle te vragen bij iemand wiens vak het is.

Zo gezegd zo gedaan bezocht ik vorig jaar een boekhouder die via de mail vriendelijk over kwam om mij te helpen. Ondanks dat we beide nederlands spreken, leken we toch niet helemaal elkaars taal te spreken, elkaar te kunnen volgen, maar ik ging naar huis met een gevoel van snappen en ermee verder kunnen.

De OB aangiftes kon ik dankzij deze hulp het hele jaar zelf invullen.

 

Nu is de IB aangifte aan de beurt geweest en ik kan helaas niet anders zeggen dan dat het een half drama is geweest.

Ik maakte netjes een afspraak en had mijn cijfers netjes in een mapje met mij mee. Ik had duidelijk vermeld dat ik kwam vanwege de IB. Eenmaal daar heeft het me 10 minuten geduurd om duidelijk te maken dat ik niet kwam voor een controle van de OB over 2006.

Dat eenmaal rechtgezet kwam de pc tevoorschijn en werd het IB formulier erbij gepakt, waarna het me weer een keer of 5 aangegeven had gekost dat wat hij voor zich had, niet hetzelfde formulier was als dat ik had. Vervolgens vond ik het maar vreemd dat de cijfers zonder controleren gewoon over genomen werden, om het er maar niet over te hebben dat ik op een gegeven moment helemaal niet meer snapte welke cijfers er bij elkaar opgeteld werden en waar deze geplaatst werden. Blijkbaar wist hij het zelf ook niet meer want hij bleef maar zeggen, ik doe iets fout. Doordat ik vragen stelde over de cijfertjes en waar zij geplaatst werden, kreeg ik de mooie opmerking, ga eens een cursus bij de LOI doen. Waar ik toch wat geiriteerd op heb geantwoord, wie zijn beroep is dit nu en waarom betaal ik eigenlijk?

Tussen de dingen door kreeg ik zelf cijfers van andere clienten te zien om mij dingen duidelijk te kunnen uitleggen (zo blond ben ik toch echt niet hoor ;))

Om een lang verhaal iets korter te laten, ik stond na 2 uur weer buiten, op weg naar huis, zonder resultaat.

Later thuis zag ik in mijn mailbox de vraag of ik nogmaals mijn cijfers door wilde zenden, omdat hij de helft niet had. Om vervolgens 5 minuten later weer een mail te mogen ontvangen of de OB 2de kwartaal ontvangen of betaald was.

Een diepe zucht, maar gewoon netjes geantwoord.

Een aantal dagen later ontving ik het formulier zoals ik het zou moeten invullen. Daarop had ik plots 3 euro OB 4de kwartaal meer en was mijn prive gedeelte hoger. Ook zag ik dat het formulier wel erg vreemd was ingevuld. Het leek niet op wat ik zelf in gedachten had, hoe het zou moeten.

Ik heb netjes een mailtje gestuurd met de vraag om uitleg hoe dit nu kon, het was druk, ik zou later antwoord krijgen, maar tot op vandaag heb ik niets meer mogen horen.

 

Gelukkig heeft een forumlid van Higherlevel eventjes willen kijken en idd het klopte niet en zoals ik het had willen invullen was wel juist geweest.

Mijn vriend welke met mij mee is geweest op de afspraken (als chauffeur ;D) had dezelfde gedachten als ik. Vreemde kerel, weet hij wel wat hij aan het doen is, zou hij niet beter zelf de cursus boekhouden van de LOI kunnen doen?

Mijn vriendin met wie ik altijd kan praten, vond de situatie ook erg vreemd en vroeg zich zelfs af waarom ik in hemelsnaam nog betaalde ook.

 

Ik vertelde al, beginnend ondernemer te zijn en dus veel nieuwe dingen tegen te komen. Wat ik in ieder geval besloten heb is te zoeken naar een andere boekhouder want dit werkt zo niet. Ik vertrouw het niet en zometeen gaat er nog eens iets gruwelijk fout. Dat wil je ook niet hebben natuurlijk.

 

Ik vraag me enkel af, als dit mij zo overkomt, hoe zou het zijn voor andere klanten? Zou het daarbij wel goed gaan?

Ik wilde dit toch eventjes kwijt, puur omdat ik mezelf afvraag, wat doe je hiermee? Je hoopt natuurlijk niet dat het een ander ook overkomt en daardoor persongeluk een probleem met de belastingdienst krijgt zo.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wilde dit toch eventjes kwijt, puur omdat ik mezelf afvraag, wat doe je hiermee? Je hoopt natuurlijk niet dat het een ander ook overkomt en daardoor persongeluk een probleem met de belastingdienst krijgt zo.

Rustig op zoek gaan naar een andere boekhouder. Hopen dat andere mensen ook inzien dat daar iets niet klopt.

 

Is het een éénmanszaak, of werkt de boekhouder voor een grotere firma? Ik vermoed het eerste.

Link naar reactie
  • 0

Hoidaar

 

Dit hoort volgens mij in het rijtje van problemen die je niet wilt hebben. Je moet je op het ondernemen kunnen concentreren en niet op wazige boekhouders. Dat kost energie die je nodig hebt voor andere dingen. Wordt gewoon klant bij een betrouwbare accountant. Ik heb goede ervaringen met twee landelijk werkende bedrijven: KAB accountants en GIBO Groep. Als je je OB zelf doet en de IB en de jaarrekening door je accountant laat doen, kost dat je ca 1200 euro per jaar. Maar dan slaap je dus wel beter.

 

groet

Marco Dees

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
  • 0

Kijk, een foutje maken is menselijk en ik zelf val daar absoluut niet over.

Een wazig persoon zijn, ach niet iedereen is hetzelfde typetje.

Maar ik zit met het idee dat deze persoon zomaar wat aantobt en dat is toch even iets heel anders.

 

Een klein voorbeeldje, ik vroeg of het slim was om mijn vriend als fiscaal partner in te vullen. Als antwoord kreeg ik, ik heb geen idee hoe dat werkt.

Sorry hoor, maar dat is toch vreemd?

 

Ergens denk ik bij mezelf, dit kan toch niet zomaar.

Misschien ben ik een hele vreemde vogel, maar ik heb toch het gevoel dat het bij andere klanten ook fout kan gaan en daar helemaal niks aan te kunnen doen en dat is het geen dat ik vervelend vind.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

@ 2lollypop2

 

Hoi nog een keertje

 

Met alle respect, maar dit zie je toch echt verkeerd. Boekhouder/accountant is een gecertificeerd vak. Jij kan je geen boekhouder veroorloven die niet op de hoogte is van de financieel/fiscale wetgeving. Dat gaat je straks vervelende problemen opleveren met de belastingdienst. Je mag eisen stellen aan dienstverleners want tenslotte betaal je daar voor. Alles wat je vertelt wijst erop dat je met een prutser te maken hebt. Er zijn echt meer dan voldoende goede accountants / administratie consulenten / boekhouders te vinden. Lees dit eens op de site van de KvK http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=47042 of ga een langs bij je KvK. Zij kunnen je goed wegwijs maken in het woud van financiele adviseurs en hebben vast wel een lijstje van betrouwbare en betaalbare boekhouders in jouw vestigingsplaats. Succes!

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
  • 0

Wees gerust, ik was al op zoek naar een andere boekhouder voor de IB voor volgend jaar ;D Dat is het ook niet.

 

Ik wilde dit toch van me af schrijven omdat het toch het gevoel is wat ik er nu achteraf bij heb. Dit weten en er niets mee kunnen doen.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb jou net een persoonlijk bericht gestuurd en zie nu net je laatste berichtje over dat je 2006 laat rusten en voor 2007 een nieuwe boekhouder zoekt.

Wellicht is het toch verstandig om de aangifte 2006 door een nieuwe boekhouder te laten controleren want wellicht is dit zoals jij het beeld neerzet van die boekhouder niet helemaal goed gegaan en moet je straks onnodig te veel betalen of krijg je te weinig terug en dat zou natuurlijk zonde zijn!

 

Veel succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets of wat verlies gemaakt. Dus jij zegt dat ik dan geld terug krijg?

Wist ik dus niet. Ik had wel de vraag gesteld, dat ik bij winst moet betalen, of ik nu bij verlies iets terug krijg dan (zo ongeveer als de prive aangifte werkt) maar daarop kreeg ik ook weer, oh ik zou het niet weten.

 

De aangifte 2006 heb ik kunnen doen doordat iemand zo lief is geweest even naar mijn cijfertjes te kijken. Ik deed het zelf dus blijkbaar wel goed en ook hij vond de manier waarop de boekhouder het formulier had ingevuld niet helemaal juist. Zodoende dat 2006 afgerond is en ik pas over 2007 weer in moet vullen.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je verder allemaal nog in te vullen hebt ( hypotheekrente/ziektekostenverzekeringen/extra betaalde ziektekosten/ eventueel nog loon uit loondienst/arbeidsongeschiktheidsverzekering/lijfrente voor pensioenopbouw/studie's enz), maar wanneer je verlies hebt gedraaid kan het goed zijn dat je geld moet terug krijgen van de belastingdienst.

 

Je kunt wanneer dit het geval is en je eventueel nog aftrekposten vergeten bent op te geven je aangifte wijzigen en opnieuw insturen. De aangifte die als laatste binnen komt wordt dan beoordeeld.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Hi iedereen, Ik ook hier als beginnend ondernemer gestart als chauffeur in de privésector. Na jaren voor exclusieve taxi bedrijven te werken dacht ik; Dit kan ook zelf en met de hulp van t “bedrijf” waar ik voorheen werkte kon ik makkelijk zeggen tegen iedereen dat t me zou gaan lukken.

 

alhoewel mijn karakter of mijn onzekerheid, de bevestiging moet krijgen dat ik een goede beslissing neem en dat ook de juiste is. ( Ik ben ook een persoon die verslavingsgevoelig is). Of dat nou rookverslaafd is of juist de andere kant “Werkverslaaf” 

 

Om een lang verhaal kort te maken, de stap was gezet.  Het ging ipv 100% zelf 150% wat resulteerde in onverantwoord veel werken in de veronderstelling dat ik “mede” door mijn chauffeursopleidingen(ter waarde van 10.000-20.000€) nooit ongelukken kreeg etc etc. Maar daarintegen wel veel omzet draaide.

 

Januari 2019- tot April zat ik aangesloten bij een “Maatschap” dit hield mij tegen om toch de stappen te zetten.

 

- De boekhouding werd gedaan toen door de Baas/Eigenaar van de Maatschap. (€240 per maand).

- Ik leerde niets en alles werd na vaste kosten etc uit te rekenen over gemaakt naar me privé rekening. “Soort loondienst verband” 

 
- Ik ben net zoals de meeste idd meer een persoon die meer een doener is.

- Ik wil werken terwijl de —> boekhouder mij voorziet van info, me helpt etc etc en ook opbelt om een verstandige bestelling te doen.

 

Mei 2019- December 2019

 

Ik bracht een klant naar Schiphol, ik kan lekker babbelen en zij verteld mij boekhouder te zijn en ik begin uit te leggen wat ik verwacht van een boekhouder. (Ik ben eerlijk vertelde over de vorige €240 maandelijkse kosten; Mevrouw gaat hetzelfde werk verrichten voor dezelfde prijs maar belooft mij te zullen helpen met de administratie. 
 

Moneybird word mij aangeraden door collega’s en mevrouw vind t een goed systeem.

 

Bonnetjes kon ik fotograferen en mailen naar een mail adres van t programma. Ik had het eventueel kunnen weggooien want t staat op “Moneybird allemaal. (Niet weggegooid natuurlijk)

Facturen inkoop etc alles via Moneybird.

Wat deed mevrouw nou eigenlijk met die 240€?!? Ik deed eigenlijk alles zelf, Toch? Behalve aangiftes etc etc 

 

 

- Eerste twee maanden positief, dacht echt een goede gevonden te hebben. Hielp met met bpm doorschuif regelingen etc etc.

- 3e maand, 10min voor dat de klok 18:00 zou aantikken kreeg ik een sms met dat ik voor 18:00 vandaag een aangifte iets moest betalen. 10 min had ik anders zou t resulteren in een boete. ( Ik weet weinig, maar weet wel geen gezeik te willen met de belastingdienst)

- Ik kan door mijn baan vaak niet de telefoon beantwoorden dus heb de voorkeur voor mail verkeer. (Zei zegt je was niet te bereiken, ik denk je bent gewoon een domme trut; excuus).

 

Ik werk verder en krijg van mijn omgeving te horen, zoek een ander want deze vraagt veel te veel..... En je “hoort” er nooit.

 

Ondertussen December 2019 rustige tijd begint eerder in de chauffeurs wereld. Taxi/Directiewerk ligt stil tot gemiddeld eind Februari 2020. 
 

Ik vind een andere boekhouder maar wel moeilijk om mevrouw te confronteren maar eigenlijk belachelijk want het is veel geld. 
 

tot op heden nooit meer wat gehoord!!!!! (Op 1 gemiste oproep na)

“nieuwe boekhouder” ingelicht maar toch moet er een overdracht plaatsvinden van gegevens zodat de nieuwe verder kan waar zij al lang geleden niets meer aan had gedaan.


Smoesjes, ziekte zwak bla bla. Maar zelfs na meerdere mails verzocht info door te sturen. Ook een mail gestuurd vanuit de nieuwe boekhouder etc etc kortom geen reactie!
 

Nieuwe boekhouder (Team van 10mensen, goede naam)  Runderkamp Administratiekantoor. 


Geweldig bedrijf! Ik zie organisatie. En vrijwel gelijk in 1/2 dagen regelde ze al geld uit t verleden voor me overal kwam geld vandaan.

 

- 110€ per maand en gewoon alles doorsturen behalve werkzaamheden die stuur ik zelf door naar de klant (factuur)

 

- Bla bla bla 80.000€ omzet 1e jaar als chauffeur met eigen auto. Niet slecht? Maar waarom heb ik niet zoveel centen op me rekening waar is alles heen? 


en daar is CORONA.

het is over voor mij als chauffeur ook al krijgen we hulp vanuit de regering er stapt simpelweg niemand in, ook de artiesten die ik rijd doen niets meer.

 

en dan krijg ik een rekening van mijn “nieuwe” boekhouder die ik ook verwachte omdat er veel uitgezocht moest worden.

 

3250€ inclusief voor hun werkzaamheden. Zelfs nu en ik begrijp t denk ik veel geld toch? 
 

Maar is dit niet te verhalen op die dame die ik wel netjes elke maand heb doorbetaald? 
(zonder dat ik er persoonlijk langs moet gaan omdat t mogelijk escaleert?!

 

als je dit nog leest na al dit typwerk? En me begrijpt. 

 

 

info@vdriver.nl

 

mvg,


Jordi Izquierdo
 


 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, JorIzquierdo zei:

...als je dit nog leest na al dit typwerk? En me begrijpt. 

 

Dit is niet te volgen. Je hebt sinds begin 2019 drie verschillende boekhouders gehad?

 

Eerst vier maanden een maatschap a 240 per maand, dan acht maanden een juffrouw uit de taxi en nu een derde a 110 per maand, die achteraf een rekening stuurt van nog eens 3250 euro?

 

Tijd om zelf eens orde op zaken te stellen, zou ik zeggen. Moet toch kunnen van 80K omzet in je eentje.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Om de boekhouding van een jaar te controleren lijkt me 3.250 euro best een hoog bedrag; voor dat geld zou je alle bonnetjes opnieuw kunnen invoeren en een nieuwe boekhouding kunnen opzetten. Het zou me zelfs niet verbazen als dat is wat ze uiteindelijk hebben gedaan.
 

Quote

- 3e maand, 10min voor dat de klok 18:00 zou aantikken kreeg ik een sms met dat ik voor 18:00 vandaag een aangifte iets moest betalen.

 

Je bent zelf verantwoordelijk voor je boekhouding en je bent zelf verantwoordelijk voor de aangiftes. (Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je niet de enige bent die het zo heeft moeten leren.)

 

Quote

“Nieuwe boekhouder” ingelicht maar toch moet er een overdracht plaatsvinden van gegevens zodat de nieuwe verder kan waar zij al lang geleden niets meer aan had gedaan.

 

Als de oude boekhouder nog bonnetjes en facturen onder zich heeft, dan is deze verplicht deze over te dragen, maar dat geldt bij mijn weten niet per se voor de documenten die ze zelf heeft samengesteld.

 

Veel hangt af van wat je precies met de twee boekhouders hebt afgesproken, wat voor boekhouders het zijn (boekhouder of accountant) en bij welke brancheverenigingen ze zijn aangesloten.

Ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat je 120 euro per maand afspreekt en dat ze vervolgens een rekening van meer dan 3000 euro sturen. Dat klinkt als een tweede, separate overeenkomst, maar die noem je verder niet. Was die overeenkomst er dan wel of niet?

 

Je stuurt ook sterk op aannames en gevoelens. Eerst voelen 240 euro p.m. goed, vervolgens heb je toevallig een klant in de taxi die zegt je meer kunt krijgen voor dat geld. Dat lijkt me net het moment om bij een aantal boekhouders een offerte op te vragen en zelf op zoek te gaan naar hoe de vork in de steel zit. Op het moment echter dat jij een bepaald bedrag voor een bepaalde werkzaamheid afspreekt, zit je daar ook aan vast - zelfs al is dat bedrag alleen op een gevoel gebaseerd. Ik heb moeite om jou hier zonder meer als de benadeelde partij te zien.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, JorIzquierdo zei:

Maar is dit niet te verhalen op die dame die ik wel netjes elke maand heb doorbetaald? 
(zonder dat ik er persoonlijk langs moet gaan omdat t mogelijk escaleert?!

En nee, aan de hand van jouw verhaal valt hier niets te verhalen op deze dame.

 

Tevens had je natuurlijk allang met haar moeten bespreken dat je een andere boekhouder hebt en geen gebruik meer wenst te maken van haar werkzaamheden. Bij het ontbreken daarvan behoor je natuurlijk je overeenkomst met deze dame na te komen (met bijbehorende kosten).

 

 

(Overigens had dit best in een nieuw topic gemogen.)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, JorIzquierdo zei:

Bonnetjes kon ik fotograferen en mailen naar een mail adres van t programma. Ik had het eventueel kunnen weggooien want t staat op “Moneybird allemaal. (Niet weggegooid natuurlijk)

Facturen inkoop etc alles via Moneybird.

 

Had je daar ook zelf toegang toe?

Zo ja, welke informatie had je dan verder nog van mevrouw nodig, die niet makkelijk te reconstrueren was?

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.