• 0

BTW dilemma

Misschien zoek ik spijkers op laag water maar ik kom voor het volgende probleem te staan:

 

Ik ben een bezorgservice gestart voor tapas.

De tapas zelf zijn belast met 6% BTW

De verpakkingen echter met 19%

 

Hoe ga ik hier administratief mee om?

 

Het gaat uiteraard om een keur aan kleine gerechtjes, allemaal individueel verpakt dus per bestelling gemiddeld 5 verschillende 6% goederen en 5 verschillende 19% goederen

dat zo'n 10 x per dag is dus een heleboel verschillende boekingen!!

 

Ik schrijf bonnen per bestelling handmatig uit eén voor de klant en de kopie voor eigen administratie

 

Hoe kan ik dit efficient aanpaken met dus zo min mogelijk administratie werk? (ik gebruik vooralsnog het Excel programma zzp'er maar wil zeer binnenkort de administratie uitbesteden)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het eigenlijk niet zo dat je de disposables weggeeft ?

Je brengt alleen maar eten in rekening, niet een kunststof bakje met dekseltje a x cent.

Is dan niet gewoon je probleem opgelost ?

 

In mijn natuurvoedingswinkeltje laten wij de klanten ook niet betalen voor de broodzak of het kaaspapier. Verpakkningsmateriaal is gewoon een kostenpost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

:D

In die richting zat ik zelf ook te denken ja! Het zijn overigens biologisch afbreekbare verpakkingen en inderdaad het is service, net als een servetje bij het eten in een restaurant.

 

Die optie kassa ga ik ook onderzoeken, was ik al mee begonnen maar ik kan geen eenvoudige vinden. Het is allemaal veel te uitgebreid!

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Die optie kassa ga ik ook onderzoeken, was ik al mee begonnen maar ik kan geen eenvoudige vinden. Het is allemaal veel te uitgebreid!

 

 

Een kassa is eigenlijk een onderwerp op zich.

Het begint natuurlijk al met de vraag of je een losse kassa wilt ook of er ook gelijk van alles en nog wat mee wilt doorkoppelen.

De belastingsdienst ziet het liefst dat je een zo uitgebreid mogelijk exemplaar neemt die elke verkoop tot in de kleinste details vastlegt.

En dat maakt het erg complex als je bv een keer een product afslaat verkeerde groep zonder dat je het in de gaten hebt.

 

Dus bedenk vooral eerst wat je precies wilt met je kassa.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zoek ik spijkers op laag water maar ik kom voor het volgende probleem te staan:

 

Ik ben een bezorgservice gestart voor tapas.

De tapas zelf zijn belast met 6% BTW

De verpakkingen echter met 19%

 

Hoe ga ik hier administratief mee om?

 

Ik ga er vanuit dat je de verpakkingen niet verkoopt aan klanten, maar gewoon gebruikt bij het leveren van de tapas.

Voor de aangifte van de omzetbelasting valt dit onder 2 verschillende zaken: de tapas zijn je omzet, de btw over de verpakkingen mag je aftrekken als voorbelasting:

 

Bijv.: je verkoopt voor 2000 euro incl. 6% BTW tapas aan je klanten, en je koopt voor 200 euro (incl. 19% BTW) aan verpakkingsmaterialen:

6% btw: 113 euro over 1887 euro. Dit zou je moeten afdragen aan omzetbelasting.

 

19 % btw over de verpakkingen: 32 euro.

Af te dragen aan omzetbelasting: 113-32 = 81 euro.

 

en 5 verschillende 19% goederen

Je bezorgt dus niet alleen tapas maar ook producten/diensten waar je klanten 19% btw over moeten betalen? Dan moet dit wel netjes gescheiden blijven voor de omzetbelasting. Ik zit met hetzelfde, al is het bij mij gelukkig bijna allemaal 19% en soms een verkoop van 6%. Kwestie van een extra werkblad in Excel, zodat 19% en 6% gescheiden zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik ook gelijk een vraag over. Ik zet PC's in elkaar voor m'n klanten, maar welk tarief moet ik rekenen?

 

De onderdelen zijn uiteraard 19% belast, maar de 'dienst', het in elkaar zetten, moet dat dan 6% zijn, of 19%?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen BTW expert, maar denk ik te simpel wanneer ik denk dat je product dat je aan je klant levert bestaat uit een verpakte tapas of een geassembleerde PC? De BTW wordt toch over het geleverde eindproduct berekend in een percentage dat bepaald wordt door de aard van het eindproduct?

 

Je verkoopprijs is toch de som van bijvoorbeeld grondstoffen + productiekosten + verpakking + overhead (zoals verkoopkosten) + marge? Over het totaal bereken je dan het juiste percentage BTW en je klant betaalt je de verkoopprijs incl. BTW.

 

Bij verkoop moet je de ontvangen BTW (bijv. 19% van je omzet) afdragen aan de Belastingdienst, terwijl dit weer verrekend wordt met de BTW die je zelf betaald hebt over de inkoop van de onderdelen of grondstoffen (kan een combi zijn van 6% en 19%).

Link naar reactie
  • 0

Aha, ik zie dat ik hier de juiste persoon gevonden heb...

 

Momenteel ben ik bezig om (voor de eerste keer) BTW formulier in te vullen van vorig jaar gestarte zaak. Het betreft de import van Bourgondische wijnen en de verkoop ervan uitsluitend in Nederland.

 

Voor proeverijen en voor door derden verleende diensten (relatiegeschenken) heb ik flessen gebruikt die volgens mijn beste weten niet met BTW hoeven te worden belast, Dit geldt denk ik ook voor geleverde flessen met (helaas) 'kurk', die gratis vervangen zijn.

 

Vraag: valt dit deel van de leveringen onder: "Vraag 1e: leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast" of hoef ik dit helemaal niet te vermelden?

 

WAZ

Link naar reactie
  • 0

Als je er geen tegenprestatie voor hebt gehad, is het ook geen omzet, dus kun je het niet invullen. In ieder geval niet bij 0%-tarief invullen.

 

Let wel op dat in sommige situaties geen aftrekrecht bestaat, wat betekent dat je dan niet alle betaalde BTW terug krijgt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste H@ns,

 

alleen voor het vaststellen van de brutomarge per bestelling of je algehele prijsstelling is berekening van de verhouding product/verpakking interessant.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Goedemiddag.

 

Misschien zou je de wijn gewoon kunnen opvoeren als promotie/reclame materiaal voor je bedrijf. De btw gaat eraf als voorheffing. En als je uit europa geimporteerd hebt kan dat toch ook zonder btw ? Heb je er ook geen probleem mee.

 

 

Aha, ik zie dat ik hier de juiste persoon gevonden heb...

 

Momenteel ben ik bezig om (voor de eerste keer) BTW formulier in te vullen van vorig jaar gestarte zaak. Het betreft de import van Bourgondische wijnen en de verkoop ervan uitsluitend in Nederland.

 

Voor proeverijen en voor door derden verleende diensten (relatiegeschenken) heb ik flessen gebruikt die volgens mijn beste weten niet met BTW hoeven te worden belast, Dit geldt denk ik ook voor geleverde flessen met (helaas) 'kurk', die gratis vervangen zijn.

 

Vraag: valt dit deel van de leveringen onder: "Vraag 1e: leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast" of hoef ik dit helemaal niet te vermelden?

 

WAZ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.