• 0

import: goederen kwijtgeraakt tijdens shipping, wie verantwoordelijk?

Dag mede ondernemers,

 

Het volgende is me overkomen. Ik heb in China 3 kisten met goederen FOB gekocht. Vooraf betalen was overeengekomen met fabrikant.

 

2 x eerder heb ik een zending laten komen per vliegtuig, dus als cargo, maar omdat dit erg duur was maar besloten het per groupage container per schip te laten komen.

Dit heb ik gewoon met een Nederlandse shipping company geregeld die een agent heeft in China.

 

Helaas, bij het lossen van de container in de haven in Rotterdam blijken mijn goederen niet in de container te zitten. Papierwerk klopt allemaal, bill of lading is er ook. Mijn shipping company begrijpt er niks van en zegt rond te vragen waar mijn goederen zouden kunnen zijn.

Helaas verweert de shipping company zich al in het eerste telefoontje dat het overal misgegaan kan zijn omdat zij het weer doorboeken naar een ander bedrijf, wat het ook weer doorboekt enz..enz.

 

Enfin, wat is mijn positie nu wanneer mijn goederen niet boven water komen?

Kan ik mijn shipping company aansprakelijk stellen voor het verlies van de goederen en vervolgschade?

Of is de fabrikant verantwoordelijk omdat mijn goederen kennelijk niet in de container zijn gekomen en moeten zij opnieuw leveren?

 

Ik lijd ook enorme schade door vertraging nu en eveneens kan ik mijn afnemers niet leveren.

 

Ik zit als startend ondernemer behoorlijk klem nu en het komt er eigenlijk op neer dat ik moet stoppen als mijn goederen niet boven water komen.

 

Wie heeft nuttig advies hoe nu te handelen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een Bill of Lading?

Het eigendomsdocument van de lading?

Als ze de daarop staande dozen niet kunnen tonen is het in principe hun probleem.

 

Of het iets op gaat leveren... :-[

 

Ja ik heb een Bill of Lading. Wat een eigendomsdocument van de lading is, weet ik niet?

Het lijkt me ook dat de shipping company in gebreke is. Maar wat is nu de procedure? Hoeveel tijd moet ik ze gunnen het op te lossen? Wat als mijn goederen bijvoorbeeld nog in China staan, of nog erger, bijvoorbeeld in Amerika aankomen. Heb ik het recht een schadeclaim in te dienen bij de shipping company voor het tijdverlies?

 

Ik wil ook graag voorkomen dat men mij een aantal maanden aan het lijntje gaat houden door te stellen dat mijn goederen terrecht zijn en over 4 weken pas opnieuw verscheept kunnen worden en dan uiteindelijk toch kwijt blijken te zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

De Bill of Lading is het eigendoms document.

 

Helaas heb je waarschijnlijk afspraken gemaakt met de agent en zul je gebonden zijn aan zijn voorwaarden. Vaak houden die oa een zoekperiode van 6 maanden in waarna ze een bedrag kunnen uitbetalen. Even de voorwaarden lezen dus.

 

Verzekerd vervoeren zou de volgende keer een optie kunnen zijn. Kost 0.3% van de waarde van de zendig en na een aantal dagen kun je dan claimen. De agent en de verzekering mogen het dan later lekker zelf uitzoeken.

 

Veel leesplezier :-\

Link naar reactie
  • 0

Idd je had de goederen hiertegen moeten verzekeren. Heb zelf jaren in de shipping gezeten en uit ervaring weet ik dat je weinig kans maakt. De Bill of Lading condities (achterkant) zijn van dien aard dat je schadevergoeding minimaal is. Vervolg schade kun je helemaal vergeten.

 

Zoek uit wie de groupage agent was aan de overkant en ga zelf actief met ze in contact. Vraag je leverancier om een aanleverbewijs (in nederland vaak een CMR) zodat je weet of de goederen in China zijn aangeleverd bij de loods. Kortom volg de goederen zover als je kunt en probeer te onderzoeken waar het fout is gegaan.

 

Met groupage komt het vaak voor dat als de container bij belading vol zit, ze verder gaan laden in een andere container. De papieren vergeten ze aan te passen en hoppa weg is de lading. Laad de ontvangende loods hier in Rotterdam kijken of het misschien uit een andere container is gekomen van dezelfde shipper/ontvanger. Vraag aan je leverancier de exacte merken en nummers zodat ze weten waar ze naar moeten zoeken.

 

Suc6,

Sjaan

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie goede adviezen.

 

Ik ben inderdaad zelf maar in de telefoon geklommen want mijn lokaal shippingskantoor neemt een afwachtende houding aan en spreekt van pech voor mij, maar dat ze hun best doen mijn goederen te vinden...

 

Inderdaad, ik had moeten verzekeren. Een beginnersfout dus. Stom want verzekeren moet je altijd doen wanneer je het financiele verlies je niet kunt permiteren. :'( Het blijft wel erg want het gevolg is dat ik moet stoppen met mijn bedrijfje als het niet goedkomt. Een harde les, maar ook pech.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met mijn voorgangers, en heb ze daarvoor ook een reusje gegeven.

Ook mijn ervaring is dat een zending altijd wel ergens opduikt, en dat je meer kans hebt het terug te krjgen door er bovenop te blijven zitten.

Vraag ook de verzender onmiddelijk een nieuwe zending te versturen als het enigzins kan.

 

In het verleden heb ik ook wel eens met dit soort problemen te maken gehad. Zo heb ik enkele malen de verzender gevraagd de pakketten in knaloranje of knalgroen te versturen. Dit omdat niemand zich de bekende lichtbruine kartonnen dozen herinnert. Afwijkende verpakkingen wel blijven hangen.

Het voordeel daarvan is dat dergelijke pakketten zodanig opvallen dat mensen het zich goed herinneren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 18 jaar als expediteur gewerkt en ben nog nooit een pakje kwijt geraakt, hoe klein ook. Het kwam nl. meestal wel weer ergens achter een pallet vandaan, of met de volgende container mee.

Niet opgeven zomaar!

 

Dank voor je support. De expediteur zei me ook dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat iets er niet was terwijl er wel een Bill of Lading was. Mijn kratten van bij elkaar 2 kuub zaten er echt niet in.

Link naar reactie
  • 0

Dag geinteresseerden..even een update.

 

Mijn goederen zijn weer boven water en inmiddels afgeleverd.

De gang van zaken is wel een beetje vreemd geweest.

 

Het bedrijf dat de container lostte heeft namelijk bij hoog en bij laag beweerd dat de goederen bij aankomst echt niet in de container zaten. Ze hadden alles afgevinkt op de lijst en kwamen 3 kisten tekort.

 

Ik heb 4 dagen lang 3 maal daags aan de telefoon gehangen bij de shipping company en uiteindelijk gevraagd om een afschrift van alle documenten die bij het vervoer te pas komen, zoals bijv. interchange documenten waaraan je kan zien of zegels die in china op de container gaan er bij aankomst in Rotterdam ook nog opzitten.

 

Een uurtje later werd ik teruggebeld dat mijn goederen door een verkeerde klant waren meegenomen, maar details waren er niet. De goederen zouden worden teruggehaald en opnieuw worden ingeklaard.

 

Ik heb ze dus inmiddels ontvangen in goede orde, hoewel de kisten wel zijn opengemaakt. Ik heb er toch een vreemd gevoel aan overgehouden, iets zegt mij namelijk dat de omschrijving van de goederen op de bill of lading (iets met cell phones) iemand heeft doen besluiten de kisten ergens links af te laten gaan. Het betreft echter geen mobieltjes maar accessoires, onaantrekklijk voor de handel.

 

enfin, leermoment voor u en mij: altijd goederen verzekeren, dat blijkt toch niet zo heel duur te zijn en je krijgt 110% van de waarde terug bij verlies of molest.

 

grtz Oculaire.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.