• 0

freelance onder eigen bv of eenmanszaak oprichten?

Hoi,

 

Ik ben nu DGA in mijn eigen BV. Deze is nog in de opstartfase en het komdende jaar zeker nog verliesgevend. Nu kan ik wat freelance werk (2/3 dagen per week) doen bij mijn oude werkgever.

 

Mijn vraag is: Wat is beter? vanuit de BV mijn uren factureren, of mezelf als eenmanszaak laten inschrijven en daarvanuit factureren? De werkzaamheden volgens de statuten van de BV zijn overigens totaal verschillend in vergelijking met het freelance werk.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Groetjes,

Sjaan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanuit de BV lijkt me een stuk makkelijker. Dan heb je geen tweede onderneming met extra administratie, jaarrekening, aangiftes etc.

 

Wat je misloopt is de fiscale voordelen van het ondernemerschap in de inkomstenbelasting (zelfstandigenaftrek etc.), maar met één opdrachtgever die ook nog eens je oude werkgever is zul je toch niet als ondernemer voor de IB gezien worden.

 

En er staat denk ik tegenover dat je over de extra omzet in de BV geen extra belasting hoeft te betalen. De BV is immers nog verliesgevend en je DGA-salaris verandert door deze opdrachten niet.

 

Misschien zie ik fiscaal nog iets over het hoofd, maar werken vanuit de BV lijkt me i.i.g. verreweg het eenvoudigst.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sjaan,

 

Mijn eerste vraag is: waarom heb je een BV opgericht? Zoals René stelt, loop je hierdoor een aanzienlijk aantal fiscale voordelen mis. Niet alleen de startersaftrek, maar ook andere vrijstellingen. Misschien is het daarom beter de BV te laten "slapen" en alles vanuit je eenmanszaak te regelen.

 

Ongeacht of je via je BV of eenmanszaak werkt, is er wel een ander punt waarmee je rekening moet houden: het voortgezet dienstverband.

 

Indien je binnen drie maanden na je vertrek als werknemer bij je voormalige werkgever aan de slag gaat als freelancer, is de kans aanzienlijk dat zowel fiscaal als arbeidsrechterlijk het ontslag nooit heeft plaatsgevonden en zowel de fiscus als het UWV en eventueel een rechter concluderen dat er nog steeds een dienstbetrekking is.

 

Succes met de start van je onderneming!

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.