• 0

Elementen in Managementfee

De belastingdienst kanteert voor een DGA een gebruikelijk loon van ongeveer 39-40k op jaarbasis. Welke elementen moet je meenemen om tot de feitelijke exBTW managementfee te komen, aannemende dat de DGA in dienst is bij zijn persoonlijke holding en vanuit die vennootschap inkomen ontvangt en met zijn persoonlijke holding managementactiviteiten verricht in een werkmaatschappij? Heb al een voorzetje gedaan. Verder nog ideeën? Als iemand deze opstelling wellicht als eens heeft gemaakt, dan nodig ik haar/hem graag uit om me een PM te sturen.

 

- Administratieve kosten persoonlijke holding (o.a. payroll-administratie, adviseurskosten)

- Gebruikelijk Loon (bruto)

- Arbeidsongeschiktheidsverzekering DGA

- Wekgeversbijdrage ziektekostenverzekering

- Aansprakelijkheidsverzekering DGA?

- Aansprakelijkheidsverzekering Persoonlijke Holding?

- Autokosten (optioneel)

- Pensioen DGA

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is raadzaam een prognose te maken van de kosten die de holding denkt te gaan maken voor een bepaald jaar of aantal jaren. Dit kan de basis zijn voor een eventuele management vergoeding.

 

Aandachtspunt hierbij is wel dat het aanpassen van de management vergoeding (dus elk jaar herzien van de berekening, zowel naar boven als naar beneden) vervelende vragen zal gaan oproepen bij de inspecteur der belastingen. Ook dient er een overeenkomst te zijn opgesteld die als grondslag dient voor deze vergoeding. Eveneens kan gekeken worden naar een stukje fiscaal voordeel door de drempels van de werkmaatschappij en de holding zo gelijkmatig mogelijk te houden (dus niet uitkomen op een winst meer dan EUR 22.689 in de werkmaatschappij en op NIHIL in de holding). Dit gaat overigens niet op bij een fiscale eenheid voor de VPB tussen holding en werkmaatschappij.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je input. In principe hoeft dat nmm geen probleem te zijn, dwz een winst in de holding te rapporteren. Ik probeer momenteel om een realistische schatting te maken van de totale kosten, om uiteindelijk voor de DGA op bruto 39k uit te komen. Dit lijkt me toch iets wat al door velen is uitgezocht. Op HL is zo een 'checklist' nmm nog niet aan de orde geweest.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.