• 0

Minderjarige ondernemer in financiële problemen

Mijn naam is XX en ik ben sinds mijn zestiende ondernemer, daarnaast studeer ik ook nog enkele uren per week, en besteed ik per week zo’n 65 uur aan mijn onderneming. Inmiddels ben ik begin 18, en zit ik redelijk in de problemen. Wat ik wel een wonder vindt is dat ik nog steeds overeind sta, en nog niet failliet ben verklaard.

 

Ik ben een leningovereenkomst aangegaan met de bank (rekening-courantkrediet), ik sta wel tot het maximum rood, maar daar heb ik verder geen conflict. Daarnaast heb ik nog een aantal facturen openstaan van een relatief laag bedrag, waarover ik onderlinge afspraken heb gemaakt met incassobureaus. Deze maandelijkse betaling kom ik goed na, en als ik nu allemaal bekijk heb ik deze ongeveer aan het eind van dit jaar afgelost. Pas dan wil ik verder kijken naar het oplossen van het courantkrediet, daar is dus voorlopig geen haast bij. Ook vanuit de bank ik er wel begrip voor de situatie.

 

Waar mijn grootste probleem is de belastingdienst. Door mijn naïviteit ben ik destijds een overeenkomst aangegaan met een relatief goedkope belastingadviseur, deze heeft ook mijn aanslagen ingevuld en dat proces geregeld met de belastingdienst. Naar aanleiding van diverse betalingsregelingen dacht ik er eindelijk weer goed voor te staan, en ergens in het begin van 2008 mij weer voor 200% te focussen op het ondernemen.

 

Het probleem zit hem in enkele jaren gelden, toen heb ik gebruik gemaakt van enkele aftrekposten (startersaftrek etc) en na inspectie van de belastingdienst blijkt dat een aantal zaken niet goed zijn geadministreerd. Met als gevolg dat ik nu het geld kan gaan betalen van enkele aftrekposten waar ik dacht recht op te hebben. Nu heb ik nooit echt veel geld verdient, en moet ik ineens een bedrag van € 5000 gaan betalen aan de belastingdienst. Een verzoek tot kwijting is niet geaccepteerd door mijn districtkantoor en bij de belastingtelefoon kan ik ook niet erg verder worden geholpen.

 

De Belastingdienst wil het geld nu binnen enkele dagen ontvangen hebben of ik heb een probleem.

 

Natuurlijk is het nu makkelijk om met allerlei verhalen aan te komen dat ik een te groot risico heb genomen, in veel gevallen verkeerd heb gehandeld etc. Maar ik ben in de fout gegaan, en ik wil er nu zo spoedig mogelijk gezond en wel uitkomen, omdat mijn passie voor ondernemen onverminderd groot ben. Daarnaast geloof heilig ik nog steeds in het eindplaatje (mijn visie).

 

Ik hoop dat iemand bovenstaande heeft gelezen en mij van advies kan voorzien. Daarnaast zou ik het ook op prijs stellen om eens een gesprek aan te gaan met een succesvolle ondernemer, die in ongeveer dezelfde situatie heeft gezeten als waarin ik nu zit. Ik baal er zo van, maar ik moet wel doorzetten want dit is mijn enige kans. Dit werk is nog steeds het aller-leukste wat er is.

 

Een aantal zaken:

Ik ben meerderjarig, maar sinds mijn meerderjarigheid ben ik geen verplichtingen meer aangegaan. Door mijn huidige situatie leek mij dat niet verstandig.

 

Ik heb goed contact onderhouden met alle schuldeisers, en kom mijn betalingsregeling na.

 

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik omwille van mijn handelingsonbekwaamheid een aantal facturen niet heb betaald, en ook niet ga betalen (ik kan het gewoon niet betalen).

 

Ik heb nooit handelingsbekwaamheid aangevraagd bij het kantongerecht district XX.

 

Alvast hartelijk dank.

 

Bericht aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit op dit moment zo krap dat een adviseur aannemen financieel niet lukt, ik zijdelings weleens met wat mensen hierover gesproken en die zeggen, heel begrijpelijk: Stug doorgaan, en je crediteuren te vriend houden. Dat lukt me best aardig.

 

Maar hoe moet je bijvoorbeeld een orgaan als de Belastingdienst te vriend houden, en bestaan er mogelijkheden om gewoon tot een goed besluit te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de kosten van een goede adviseur juist in dit soort situaties niet echt belangrijk zijn. De winst die je daarmee kunt boeken is enorm. Niemand hier heeft compleet inzicht in je bedrijf, administratie enzovoorts waardoor wel globale adviezen gegeven kunnen worden maar je niet tot in de puntjes de zaak uit kunt werken. Dat is in jouw geval wel nodig.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

XX,

 

Neem eens contact op met ondernemersklankbord (www.ondernemersklankbord.nl) zijn kunnen je van adviseurs voorzien die jarenlange ervaring hebben in ondernemen. Ik heb er zelf ook heel veel aan gehad. Je betaalt eenmalig EUR 75,- en kunt dan een jaar lang gebruik maken van hun kennis en ervaring.

 

 

 

Edit encryptie gebruiker

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt niet zozeer als een adviseur die zijn werk niet goed heeft gedaan, maar volgens mij heeft de ondernemer verzuimd zijn administratie goed te verzorgen. Waarschijnlijk heb je niet al je uren geregistreerd voor het urencriterium en wordt daarom je startersafterek en zelfstandigenaftrek teruggevorderd? Die administratie bijhouden doet een belastingadvisuer natuurlijk niet, en zelfs een boekhouder doet je volledige administratie niet altijd.

Heb ik inmiddels een goed beeld hoe je dat wel moet doen of zou een cursus boekhouden je nog een heel eind op weg helpen?

 

Ik denk dat je nu met een adviseur niet heel veel winst kunt boeken: je stelt nl. zelf dat je niet veel winst hebt gemaakt. Misschien kan hij nu helpen de schade beperkt te houden, maar ik denk dat het daarvoor al erg laat is.

 

Heb je wel al een plan om de odnerneming weer op de rails te krijgen?

 

Heb je er zoveel inkomsten uit gehaald dat je rc volledig negatief is of is er zo weinig geld binnengekomen terwijl het er wel is uitgegaan? Beide is natuurlijk geen gezonde onderneming en dat keer je niet zo maar. Dan moet je wel een degelijk plan op tafel leggen. Een beetje meewerkende bank kan je plan dan nog toetsen en kijken of ze er nog vertrowuen in hebben. Heb je de bank al ingelicht? Zo niet, dan zou ik dat alsnog doen, emt het plan voor de toekomst in je hand. Het laatste wat je wilt is dat zijn hun rc ook nog op gaan vragen.

Link naar reactie
  • 0

Even een reactie op het feit dat je zegt dat je van plan bent een aantal facturen niet te betalen, omdat je dit niet kan, en je daarom maar achter je handelingsonbekwaamheid wil gaan schuilen.

 

Ik neem aan dat je handelingsbekwaamheid hebt aangevraagd bij de kantonrechter, of je ouders hebt laten meetekenen? Je hebt immers wel een lening bij de bank las ik.

 

Dus ik denk dat je wel aansprakelijk kan worden gesteld tot het betalen van deze facturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.