• 0

Strategie nieuw product: Goedkoop of het beste?

Ik ben bezig met de introductie van een nieuw product, in het kort: "Een computer speciaal voor MKB'ers." Het gebruik heeft technische en zakelijke voordelen voor de MKB'ers onder ons.

 

Het probleem waar ik mee zit, zeker na het lezen van een aantal boeken over dit soort onderwerpen, is het kiezen tussen een bedrijfsstrategie waarbij ik probeer de goedkope oplossing te zijn of juist niet.

 

Het product heeft voor mij een aantal inkoopvoordelen (groot inkopen) in vergelijking tot andere leveranciers die juist werken naar maatwerk/custom oplossingen. Ons product werkt naar wat meer standaardisatie toe.

 

Ik vraag me af waarop ik deze keuze goed kan baseren. Ik ben bezig met een pilot store waar ik al veel informatie uit haal, vooral uit de discussies met hen. Doe ik dit op basis van marktonderzoek of juist op het onderbuikgevoel?

 

Naar aanleiding van de eerste vragen zal ik het verhaal nog wat concretiseren, kan er een boek over schrijven dus eerst maar eens kijken welke informatie nog ontbreekt ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is jouw definitie van MKB?

Tot de bedrijven waar bijvoorbeeld een systeembeheerder (al dan niet parttime) in dienst genomen wordt. Dit kan bij een bedrijf met veel speciale software e.d. al bij 10 werkplekken zijn, terwijl dit bij een ander bedrijf (callcenter met 30 werkplekken met 1 software pakket bijvoorbeeld) waar die grens veel hoger ligt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als het product echt een goede oplossing aanbiedt voor de huidige problemen van vele MKB'ers dan lijkt het me verstandig dat je eerste met een hoge prijs komt aanzetten. Of lopens ze echt weg als ze te horen krijgen dat je product niet de goedkoopste is?

 

Vervolgens zou ik veel data verzamelen over deze klanten. Hun contactgegevens etc. Als het product aantrekkelijk is dan zullen ze zeker komen om je verhaal te horen. Daarna kan je simpelweg een penetratiestrategie uitvoeren. Na een jaar bijvoorbeeld en tegelijkertijd updates ontwikkelen en deze 'opsturen' naar je eerste klanten zodat ze zich niet gedupeerd voelen. Of is dit onrealistisch wat ik nu zeg?

 

Ik zou zeker niet twee strategiën in een keer invoeren. Dus niet zeggen dat ik echt de juiste oplossing heb voor een probleem en nog eens goedkoop ben ook. Je product is namelijk vrij uniek begrijp ik uit je tekst. Dan heb je niet echt last van concurrentie en alternatieven.

Link naar reactie
  • 0

Interessant punt. Sowieso zie ik een "dubbele" strategie ook niet echt zitten. Dat maakt de formule in zijn geheel een stuk zwakker.

 

Weglopen doen ze niet. Wel is er een groot verschil met de bestaande leveranciers, we werken naast de "aanschaf" met een maandabonnement. Dat schrikt de MKBer wel degelijk af.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Oei, abbonementen...

 

Heeft het geen nut om daar een halfjaar abbonement van te maken of een jaar? Vervolgens kunnen ze daarna vrijwillig uitstappen zonder automatische verlenging. Probleem daarvan is dat het waarschijnlijk duur overkomt.

 

Waarom bied je geen vaste prijs aan? Na een jaar heb je het systeem zodanig ontwikkeld dat ze een prijs moeten betalen voor een andere versie misschien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Trouwens, je hebt inkoopvoordelen. Op het moment dat je maatwerk probeert te leveren, verzwak je eigenlijk je inkoopvoordeel. Dit betekent dat het ook moeilijk wordt om een penetratiestrategie te voeren.

 

De penetratiestrategie en inkoopvoordeel versterken je financiële positie.

 

Als je ineens goedkoop gaat leveren, dan geef je als het ware een deel van je inkoopvoordeel weg. Resultaat: lagere winst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft het abonnement:

We willen het enige aanspreekpunt worden wat inhoudt dat we allerlei zaken zoals ADSL, SDSL, email, backups e.d. allemaal onder eigen label leveren. Op dit moment leggen we dit uit als "ADSL met wat extra's" maar de waarde van die extra's kunnen ze niet goed inschatten. Als je alle diensten los inhuurt ben je een vergelijkbaar bedrag kwijt maar dan heb je dus verschillende aanspreekpunten.

 

Het maatwerk wat we kunnen leveren bestaat uit dienstverlening (denk aan het installeren en configureren van specifieke software). Daarnaast kunnen we speciale hardware leveren (denk aan een video-edit pc) maar dat doen we liever niet aangezien het voor ons kostbaar is om een nieuw type pc toe te voegen aan ons concept.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

hey,

 

misschien een alternatief voor een abbonement,

 

het strippenkaart princype.

 

de ondernemer kan bij jou een aantal uur inkopen (strippenkaart) en kan deze gebruiken wanneer hij wilt e heeft hij geen kosten als hij je service niet gebruikt.

 

dit levert voor jou een klant op die terug komt, en hij is nog tevreden ook omdat hij geen geld weg gooit als hij je niet nodig heeft.

 

hoe je dit helemaal op moet zetten is natuurlijk aan je zelf, maar dit is in ieder geval een alternatief wat veel vriendelijker overkomt dan een "abbonement"

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een optie die we voor het support-gedeelte toe willen passen. Op dat gebied zijn er veel verschillende wensen, we hebben echter altijd een standaard gedeelte aan lasten. Die worden in abonnementsvorm gegoten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

De pakket die je hebt samengesteld laat me denken aan de Blue Ocean strategie: onrelevant maken van je concurrentie. De klant kan alles bij verschillende ondernemingen aanschaffen of alles in één keer bij jou krijgen met als voordeel: gemak. Dit scheelt ze in tijd, stress en soms zelfs in geld.

 

In dit geval is het vraag niet of je goedkoop of het beste moet zijn, maar hoe je jezelf moet positioneren.

 

Als ik alles bij een leverancier kan krijgen, dan verwacht ik toch wel een kleine prijsvoordeel als beloning.

 

Dus ik zou het pakket meer verkopen als: wij regelen alles voor je en daarom kunnen we het niet alleen makkelijker voor je maken, maar ook iets goedkoper. Je hoeft niet per se de goedkoopste of beste te zijn. Daarnaast denk ik ook niet dat je prospects weten wat precies de goedkoopste of beste voor ze is.

 

Dus minder focussen op kostenleiderschap of productleiderschap, maar meer op het onrelevant maken van je concurrenten en de alternatieven op de markt.

Link naar reactie
  • 0

Als ik goedkoper wil zijn ga ik dus voor een lage marge, wat dus inhoudt dat ik voor de massa ga. Is dat wel hetgeen waar een MKB bedrijf zijn IT aan uit wil besteden? Dat is dus het punt waar ik mee zit.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je staat voor een essentiële keuze in je bedrijfsstrategie. Spelen met je prijs heeft per definitie een korte termijn effect. Je klanten raken er immers aan gewend en zien ze ergens een in hun ogen vergelijkbaar product of dienst tegen een vergelijkbare of lagere prijs, dan bestaat er een reëel risico dat je ze kwijt bent.

 

Er zijn twee hoofdopties: cost leadership en differentiatie. Als je cost leader bent, dan ben je in staat je producten op de lange termijn voor een lagere prijs te produceren of te leveren dan de concurrent. Deze lagere prijs reken je door aan je klant, waardoor je je positief op prijs onderscheidt van je concurrent. Ben je niet in staat dit vol te houden, dan bestaat het risico dat je je klant aan de volgende cost leader verliest.

 

Bij differentiatie kies je er bewust voor je niet te onderscheiden op basis van prijs, maar op basis van andere aspecten. Bijvoorbeeld service (al dan niet afgerekend in de vorm van een strippenkaart of abonnement), kennis, vormgeving, gebruiksgemak, innovatie, etc. In ruil voor de toegevoegde waarde die je je klant levert, is deze bereid iets meer te betalen.

 

Bij het maken van je keuze helpt het misschien als je voor jezelf een overzicht maakt van de werkelijke klantvoordelen van jouw product (en die vergelijkt met die van een eventueel concurrerend product).

Link naar reactie
  • 0

--Mensen hoeven tegenwoordig niet meer hard te werken. Hard werken deden onze voorouders. Het gaat tegenwoordig om het maken van de juiste keuzes -- Ik weet niet meer waar ik dit gelezen had maar moest er ineens aan denken.

 

Ik zou niet voor de lage prijs kiezen. Ten eerste vanwege de reden die ik heb genoemd bij mijn eerste post.

 

Daarnaast snap ik niet waarom een MKB'er per se voor de laagste aanbod wilt kiezen. Hij zal alleen het voordeel zien dat hij bij jou een heel pakket kan krijgen ipv bij verschillende aanbieders een deel.

 

Je product is uniek en biedt al een vrij groot voordeel. Prijzen omlaag gooien kan altijd nog. Helemaal als je al gegevens hebt verzameld van je prospects en ze later kunt benaderen mocht je besluiten om je prijzen alsnog omlaag te gooien.

 

Ik denk dat je uiteindelijk meer winst zult boeken met een penetratiestrategie dan dat je meteen begint te stunten met prijzen.

 

Tot slot, ik heb een karma punt ;D Geen idee wat dat wilt zeggen en hoe je het krijgt, maar het voelt wel goed...

Link naar reactie
  • 0

Nu nog 1 extra ;) Gewoon een leuk iets, zeer waardevol om je status op het forum te weten ;D

 

Het product is uniek, de onderdelen niet. Daardoor is vergelijken voor de potentiële klant op basis van prijs lastig omdat er geen vergelijkbare producten zijn. Het is dus niet zo simpel vergelijken als een ADSL abonnement van KPN en Tiscali, wat je simpelweg doet op basis van prijs en specificaties.

 

Ik denk inderdaad dat ik niet meteen op prijs moet gaan richten. Indien nodig kan ik dat altijd nog doen middels acties, zoals bijvoorbeeld een starterspakket.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Marketing strategien uit de boekjes zijn nuttig als denkmodel maar vaak dodelijk waneer ze letterlijk worden genomen. Heb zelf ooit de Nima-C cursus gedaan (nooit afgestudeerd overigens ;D) en daar leer je alles in modellen te proppen. Als je maar dit doet dan ............

De praktijk is heel anders.

 

Je moet natuurlijk altijd streven de beste zijn tegen een aanvaardbare prijs. Maar het belangrijkste is of je ondernemer (lees verkoper) genoeg bent om anderen (klanten) te overtuigen van het feit dat je de beste bent. Bij consumentenproducten is het nog moeilijker want daar moet je de handel én de consument (liefst gelijktijdig) weten te overtuigen.Iedereen weet hoeveel (prima) producten er jaarlijks floppen.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je uiteraard gelijk in. De essentie van de strategieen in de boekjes zijn volgens mij echter wel in de praktijk toe te passen. Sowieso denk ik dat het in mijn geval absoluut noodzakelijk is om goed over een strategie na te denken en deze ook te volgen. Het komt niet over als ik over een paar maanden compleet andere prijzen ga hanteren, wat wel kan (denk aan hoge marge op aanschaf/lage marge op maandbedrag of juist andersom).

 

 

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het zeker met je eens dat het nuttig is om eerst een goede strategie te hebben zodat je daar (met je prijzen) aan vast kunt houden.

 

Alvast een idee hiervoor. Misschien is dit een oversimplificatie maar gezien vanuit het perspectief van de potentieële klant zou ik zeker voor de lagere marge op het maandbedrag gaan. Daarmee mis je misschien een lucratieve positie zoals die van de printbaronnen (HP, Canon etc.) met goedkope aanschaf en duur verbruik, maar ik vermoed dat je die inkomsten ruim terugverdient door betrouwbaarheid en aantrekkelijkheid. Ik zou het als klant immers zeker niet waarderen als blijkt dat mijn maandabonnement een x keer duurder is dan 'gewoon' internet of dat ik bv. bijna zoveel betaal als bij een luxere, gepersonaliseerde service. En niet is vervelender voor een klant (en dus voor jou) dan het knagende gevoel beter af te zijn geweest als je een andere 'provider' had geregeld.

Wat ik als klant heel erg wél zou waarderen is het aanbod met eenmalige hoge kosten, met het vooruitzicht op service voor een zeer aantrekkelijke prijs. Bovendien zou ik dan ook niet te beroerd zijn om aan je naamsbekendheid mijn steentje bij te dragen :)

Link naar reactie
  • 0

Heb even op de site gekeken en wat ik tegen kwam als 'speciale oplossing voor het MKB' lijkt me niet meer dan een samenraapsel van bestaande diensten / producten. Verschillen met andere aanbieders zijn in mijn ogen dat je alles op één factuur zet en dat ze jou moeten bellen in plaats van de eindleverancier. Afgezien daarvan zie ik geen enkele toevoeging waardoor jouw samenraapsel beter is dan het zelf samenrapen van diensten.

 

Toen ik nog systeembeheer deed was het 'organiseren' van diensten één van mijn kwaliteiten dat ik alles regelde. Dus: hier is een contract voor een goede ADSL verbinding, hier een het contract voor je PC's etc. Praktisch voor m'n klanten en ze betaalden er graag voor. Kan dus zeker een 'selling-point' zijn. Maar zeker niet uniek, kan in mijn woonplaats al twee partijen noemen die dat ook doen.

 

Ga dus gewoon voor (hoge) prijs met (hele) goede kwaliteit van basisproducten.

 

Ben je trouwens dezelfde djluc die op tweakers.net beginnersvragen over IT stelt??

 

[edit]typefout correctie[/edit]

Link naar reactie
  • 0

Haha, welke beginnervragen? Ben daar inderdaad aanwezig, maar zoveel foute vragen heb ik toch niet gesteld de laatste tijd? De technische uitvoering doe ik overigens niet meer zelf, mocht dat je gerust stellen ;) maar we hebben toch heel wat leuke oplossingen goed werkend geleverd, zij het soms erg tegendraads.

 

Ontopic:

De website voor de dienst waar dit topic over gaat is nog niet online. Het is inderdaad een combinatie van bestaande diensten en technieken. De manier waarop dit gecombineerd wordt is uniek en brengt een groot kostenvoordeel met zich mee. Daarnaast is de marketing uniek, heel anders dan de bestaande manieren.

 

Op dit moment werken we, denk ik, op vergelijkbare wijze als jij doet WillemJ. Die aanpak is geheel anders dan onze dienst, al is het resultaat uiteindelijk enigzins vergelijkbaar zijn: Een goedwerkend IT systeem binnen een bedrijf.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.