• 0

handelsnaam conflict

wij zijn een adviesbureau gevestigd in zuid holland. Nu hebben wij een conflict met betrekking tot deze handelsnaam. In de buurt van Eindhoven zit een zelfde soort adviesbureau. Onze naam eindigd op .....gisch, die van hen op .....gica. In hun opinie zijn de overeenkomsten te

groot en moeten wij onze naam veranderen. Nu hebben zij met gerechtelijke stappen gedreigd. Volgens ons zijn de verschillen echter voldoende; wij zitten in een heel ander deel van het land en de namen zijn zowel auditief als visueel verschillend. Beide namen zijn simpel een woordspeling op hetzelfde woord, dat normaal vaak als voorvoegsel wordt gebruikt bij soortgelijke bureau's. Graag zou ik uw mening over dit conflict horen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

momenteel zijn we voornamelijk regionaal actief, maar enkele werkzaamheden hebben ook al plaatsgevonden in de buurt van eindhoven. Het andere bureau is tevens landelijk actief. opmerkelijk is trouwens dat er een ander bedrijf is, weliswaar in een ander vakgebied met excact dezelfde naam.

Link naar reactie
  • 0

Hoe raad je het zo ;)

Ik denk, ik noem hun naam niet, anders krijg ik daar ook weer gezeur mee....:)

 

hun naam is door dat andere bedrijf als merk gedeponeerd. Maar kunnen wij dan wel in hun regio actief zijn? En hoe zit het dan als je beide landelijk actief bent?

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Misschien ligt het aan mij maar ik kan weinig regsitraties vinden die op jullei betrekking hebben.

Weet je zeker dat dit bedrijf een officiele merknaamregistratie heeft ?

 

Ik vind het persoonlijk nogal een sterk verhaal omdat ecologisch een gewoon woord is en niet erg onderscheidend is.

 

Wat verder van belang kan zijn is wie wanneer welke namen geregistreerd heeft. Ik denk dan aan naamregsitratie KvK en domeinnamen.

 

Waar het wat betreft regio om gaat is dat er geen verwarring kan ontstaan bij de klant, dat is iets waar de rechter ook naar zal kijken.

 

Miischien kun je eerst wat meer licht op mijn opmerkingen laten schijnen, en onthoud even dat Google dit forum heel goed weet te vinden, schrijf dus niet meer aan elkaar dan strikt noodzakelijk is.

Link naar reactie
  • 0

zover ik weet zijn beide bedrijven alleen geregistreerd als handelsnaam. Er zit in de schrijfwijze bij ons bedrijf een streep tussen eco en de rest, bij hun is het aan elkaar. Voor zover ik weet telt de schrijfwijze niet echt mee voor de handelsnaamwet, maar ik ben geen expert.

 

Wij zijn een redelijk nieuw bedrijf, ruim anderhalf jaar nu. Zij bestaan al ruim tien jaar. Ze hebben echter geen domeinnaam, in tegenstelling tot ons.

 

De regio's waar we in gevestigd zijn zijn verschillend, maar beide zijn we landelijk actief. In dit vakgebied telt mond- op mondreclame heel sterk en het is ook echt een ons kent ons wereldje.

 

 

Link naar reactie
  • 0

zover ik weet zijn beide bedrijven alleen geregistreerd als handelsnaam.

 

 

Overleg dat eerst maar eens bij de KvK.

Zoals ik al eerder schreef gata het erom dat er bij de klant geen naamsverwarring mag ontstaan.

Laat je eerst goed voorlichten voor je je tanden erin vastbijt.

Persoonlijk denk ik dat zij jullie weinig kunnen maken

Op de lange termijn kunnen jullie allebei zowel positieve alsook negatieve gevolgen ondervinden van een eventuele verwarring.

Even puur hypothetisch, stel dat zij zich gigantisch vergaloperen op een roject een behoorlijke negatieve pers halen.

Ben je dan nog steeds blij ?

Link naar reactie
  • 0

Jullie zijn bla-logisch (gebruik de naam niet, anders zit je de rest van je bestaan met een Google-probleem), zij zijn Blalogica. Beide handelsnamen zijn geaccepteerd door de KvK. Er is een ander bedrijf dat Blalogica heet en dat blalogische kurkproducten verkoopt.

 

Het eerste probleem is dat twee bedrijven van de handelsnaam Blalogica gebruik maken. Stel vast of er merk-, handelsnaam- en domeinnaamregistraties zijn gedaan en wanneer. De importeur Blalogica heeft namelijk de domeinnaam weten te registreren, met als gevolg dat het adviesbureau Blalogica nu met twee andere bureaus de domeinnaam Blapartners hanteert. Wereldwijd zijn er veel meer bedrijven actief onder die naam. De optelsom suggereert dat Blalogica wat gemakzuchtig met namen omgaat. Me dunkt dat merkdepots voor zulke namen aanvechtbaar zijn.

 

Jullie heten bla-logisch. Misschien moet je eens op zoek gaan vergelijkbare voorbeelden. Er zijn meer x-logica en x-logisch bedrijven die naast mekaar bestaan.

 

Verzamel argumenten, bouw een dossier, en maak dan de keuze of je wil knokken of uitwijken. In het eerste geval: stuur een brief terug waarin je om te beginnen aangeeft dat blalogica en bla-logisch twee verschillende begrippen zijn en dat jullie schrijfwijze met een voegstreepje dat onderscheid versterkt. Geef eventueel wat extra argumenten (maar houd nog wat achter de hand) en stel hen vervolgens voor de keuze: vreedzame coëxistentie of knokken.

 

Maar een merkrecht-expert heeft daar vast wat beters op te zeggen...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.