• 0

inboeken Agaath-lening

Hoe boek ik een lening?

 

Situatie:

Bedrijf gestart in feb. 2006

In mei 2006 een agaath-lening aangegaan van 12.500,-

Op de openingsbalans staat dus 0,- aan leningen en op de eindbalans 12.500,-

 

De lening is gestort op mijn zakelijke rekening.

 

Maar hoe verwerk ik dit nu? welke code krijgt de boeking mee?

er komt 12500 bij op mijn rekening maar in feite heb ik dus ook een schuld van 12500. waar laat ik dat zien in mijn boekhouding>

 

(ik gebruik de excelsheet van Zibb, zpp'er voor de boekhouding)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De lening wordt aan de creditzijde van de balans neergezet onder het hoofd Leningen. Daategenover wordt de bankrekening gedebiteerd voor hetzelfde bedrag, waarmee de balans weer in evenwicht is.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

ok da's duidelijk, alleen verwacht mijn programma dat ik een code meegeef aan de boeking in bank.

Daarbij heb ik de keuze uit:

>Beperkt aftrekbare kosten

>Betaalde omzetbelasting

>Inventaris aangeschaft

>Kruisposten

>Privé

>Rente en aflossingen

 

Of ik moet het met codes uit de categorieen "baten" of "lasten" gaan doen maar dat lijkt me niet van toepassing omdat het geen verkoop is en ook geen kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er op dat je een keuze aan het maken bent uit de uitgavenzijde van de bank. Je moet echter bij de inkomstenzijde zijn.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad! ik heb inmiddels al door waar het fout gaat. Het probleem zit 'm in het programma dat ik gebruik (excel) zonder grootboekrekeningen.

 

Ik heb het inmiddels netjes weg kunnen schrijven zodat het op de balans weer klopt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.