Wat was jullie motivatie: geld of vrijheid?

Aanbevolen berichten

Ik wil voor mijzelf beginnen en heb gisteren een discussie gehad over mijn motieven. De belangrijkste reden voor mij is om alles wat ik nu voor een baas doe, voor mijzelf te doen. De vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Als er dan fouten worden gemaakt, ben ik daarvoor zelf verantwoordelijk. De motivatie om (veel :)) geld te verdienen speelt bij mij veel minder. Ik vind het wel belangrijk, dat moet ook wel want ik heb nu een behoorlijk inkomen, en dat moet zo snel mogelijk terugkomen.

Wat vinden jullie belangrijker: geld of vrijheid, of iets anders?

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie

1. Vrijheid

2. Voldoening

3. Variatie

4. Verantwoordelijkheid

 

De Villa en V8 komen ruim daarna.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

 

nou die vrijheid is beperkt hoor. Wanneer je er serieus voor gaat, heb je zeker de eerste jaren minder vrijheid dan je denkt. Je hebt toch de verantwoordelijkheid naar je klanten, naar mijn idee nog meer dan wanneer je in loondienst bent.

Het is meer een misplaatst gevoel van vrijheid: 'als ik er nu even tussenuit wil dan doe ik dat', maar over het algemeen komt het daar dus niet van.

 

Link naar reactie

nou die vrijheid is beperkt hoor. Wanneer je er serieus voor gaat, heb je zeker de eerste jaren minder vrijheid dan je denkt.

 

Dat ligt ook voor een deel aan de rest van motivatie. Als je het niet zozeer voor het geld doet heb je niet zoveel klanten nodig, en heb je dus wel degelijk meer vrijheid. Ik heb in 2006 gemiddeld nog geen 20 uur per week gewerkt...

Link naar reactie

Als je het doet voor "het geld" zal het zeker in het begin vaak flink tegenvallen.

 

Dat is de misplaatste opvatting van het gros van de bevolking hier (niet-ondernemers). Als je hier een 'eigen zaak' hebt ben je per definitie rijk en die V8 die zal de belastingdienst wel hebben betaald...

 

Ik ben zo lang als ik mij kan heugen al ondernemer, echt al net na de politie/brandweerfase in mijn jonge leven besloot ik al eigen baas te willen worden. Bij mijn leeftijdsgenoten heb ik gemerkt dat dat punt veel later komt, het punt dat je de waarde van geld leert kennen..

 

In kan/kon nooit veel langer dan 1 of 2 jaar bij dezelfde "baas" werken, terwijl ik het in deze korte periode altijd wel best ver heb geschopt. Tot de uitdaging er af is en dan zoek ik weer wat anders.

 

Bij het werken voor een baas, ik haat deze term en voor mij is het vaak een soort vriend/lotgenoot;), kwam ik wel altijd ruim van tevoren, schreef ik uren soms niet op omdat ik vond dat ik niet productief genoeg ben geweest etc.

 

ben ook me verhaal ff kwijt;)

Link naar reactie

@Peter, jij bedoelt toch dat je 24 uur per week gewerkt hebt ..... (1225:52 .... ;D)

 

Ard

 

U is scherp! ;D Ik reken hier de tijd die ik dagelijks aan mijn administratie, Higherlevel en dergelijke stop inderdaad niet mee. Als ik die wel meetel kom ik inderdaad boven de 30 uur per week.

 

Die minder dan 20 was bedoeld als puur klantgerelateerde uren, al of niet facturabel.

Link naar reactie

Voordat ik lang geleden mijn eerste bedrijf startte, was ik als leidinggevende in dienst van een groot bedrijf. Alles moest volgens de starre, toen al sterk verouderde, procedures van dit bedrijf.

Een mentor uit die tijd zei altijd 'beter stuurman van een roeiboot dan matroos op een mammoettanker' en zo heb ik het ook ervaren sinds ik ondernemer ben geworden.

Link naar reactie

 

Zou de belastingdienst de tijd die je aan Higherlevel besteed zien als ondernemen??....

 

Dat deden ze een aantal jaren geleden iig nog niet. Ondanks de bedrijfsomschrijving met het woord 'internet' er in werden deze uren als indirecte uren aangemerkt. :o Maar ja, makkelijker kunnen ze het immers ook niet maken.... >:(

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie

Als je geen verantwoording aan een baas hoeven af te leggen als vrijheid ziet dan was dat 1 van mijn drijfveren. Zoals door meer hier aangegeven heeft vrijheid een beetje een dubbele lading, denk aan alle (wettelijke) verplichtingen.

 

Ik denk dat het bij mij vooral het voor jezelf bezig zijn de doorslag gaf en dat je dan ook veel tijd en arbeid die je er in stopt niet als werk ziet (of iig niet als last).

 

Daarnaast de onafhankelijkheid van een baas of instantie voor je inkomsten, je creativiteit tot bloei laten komen en de voldoening dat je het toch maar even geflikt hebt.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie

1. Vrijheid

2. Voldoening

3. Variatie

4. Verantwoordelijkheid

 

De Villa en V8 komen ruim daarna.

 

Karen

 

Daar ben ik het helemaal mee eens, het probleem is alleen dat ik nu (in loondienst) een behoorlijk salaris verdien. We kunnen best een paar maanden met minder toe, maar het is wel de bedoeling dat ik op hetzelfde niveau uitkom, of meer natuurlijk.

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie

1. Vrijheid

2. Voldoening

3. Variatie

4. Verantwoordelijkheid

 

De Villa en V8 komen ruim daarna.

 

Karen

 

Daar ben ik het helemaal mee eens, het probleem is alleen dat ik nu (in loondienst) een behoorlijk salaris verdien. We kunnen best een paar maanden met minder toe, maar het is wel de bedoeling dat ik op hetzelfde niveau uitkom, of meer natuurlijk.

 

Als je het risico niet aandurft kun je beter in loondienst blijven. Zekerheden bestaan niet in het leven van een ondernemer (behalve dan de wetenschap dat je regelmatig belastigformulieren moet invullen, met of zonder omzet/winst)

 

Mijn persoonlijke motivatie is een beter balans tussen werk en prive. Ik ben veel meer baas over mijn eigen agenda en dat geeft een groot gevoel van vrijheid. Zelf de koers kunnen bepalen is daarnaast voor mij ook een belangrijke factor.

 

Link naar reactie

 

Daar ben ik het helemaal mee eens, het probleem is alleen dat ik nu (in loondienst) een behoorlijk salaris verdien. We kunnen best een paar maanden met minder toe, maar het is wel de bedoeling dat ik op hetzelfde niveau uitkom, of meer natuurlijk.

 

 

Een beetje afhankelijk van wat je gaat doen natuurlijk, maar met een instelling 'we kunnen wel een paar maanden met minder' zou ik er niet snel aan beginnen. De meeste ondernemers doen het de eerste jaren met weinig en gaan daarna of failliet of worden succesvol(ler).

 

Verder ben ik het met de rest eens. Geld is uiteindelijk wel belangrijk, maar zal denk ik zelden een drijfveer zijn om te starten. Het is meer een soort ambitie, tenminste voor mij. Als ik bij een baas werk zie ik om me heen altijd zoveel dingen die beter kunnen of die ik zelf anders zou doen. Daar kan ik nooit al te best tegen. Verder is de vrijheid (niet zozeer om te doen en laten wat je wilt, maar vooral om de beslissingen te kunnen nemen die je wilt) en de voldoening van iets dat lukt natuurlijk erg belangrijk.

Ons leukste project van dit moment: Legpuzzels.nl

Link naar reactie

Mijn motivatoren waren ook wel een combinatie van de dingen die ik hier heb gelezen.

Het maken van eigen keuzes voor de richting en het zelf beslissingen kunnen nemen is wel een belangrijke, zeker na 4 jaar bij (semi)overheden te hebben gewerkt. :)

Indien zich een mogelijkheid voordoet om een "variatie op mijn producten" te leveren, dan is dat nu mogelijk, zodoende was een coachingsopdracht voor een andere ondernemer een hele leuke zijstap. Dat zet mij dan weer aan het denken om misschien een dergelijk product verder vorm te geven. En verder om meer in projectenvorm te doen in mijn productenrange (werving & selectie).

 

Ook de variatie die het werk brengt is een fijn gegeven, ik vindt het namelijk niet erg om met administratie, websites, allerhande inkoop e.d. bezig te zijn.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.