• 0

Ondernemingsvermogen en even rekenen

Wie helpt mij uit de brand met wat terminolgie?

 

Voorbeeld met wat aangepaste bedragen:

Ik heb een eigen zaak en heb daar na de oprichting eind 2005 10.000 euro als beginkapitaal in gestort. Dat jaar (2005) hebben er echter geen transacties plaatsgevonden.

In 2006 heb ik wel omzet en kosten gehad en heb op mijn resultatenrekening 1000 euro aan winst behaald (omzet minus kosten)

In 2006 heb ik een priveonttrekking gedaan van 2000 euro en later weer 500 euro gestort

 

Volgens mij is het zo dat de beginbalans van 2006 dus een bedrag van 10.000 euro zou moeten vermelden.

 

Eindbalans zou dus een bedrag van (10.000+1000-2000+500=) 9.500 euro moeten vermelden

 

Hierover heb ik nu de volgende vragen:

1) Klopt bovenstaande?

2) Is het ondernemingsvermogen op 1 jan 2006 10.000 euro of 0 euro omdat het een privestorting was en is het ondernemingsvermogen op 31-12 2006 nu 9.500 of -500 euro

3) Klopt het dat voor de belastingdienst het ondernemingsvermogen het balanstotaal (totaal aan activa/passiva op balans) is minus de schulden en de overlopende passiva.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In antwoord op jouw vraag:

 

vraag 1: klopt de berekening

 

Stand ondernemerskapitaal per 1 januari 2006: EUR 10.000

 

Mutaties gedurende het boekjaar

Opnamen: EUR 2.000 -

Stortingen: EUR 500 +

Resultaat onderneming: EUR 1.000 +

--------------------

Per saldo: EUR 500 -

 

Stand ondernemerskapitaal per 31 december 2006: EUR 9.500

 

Het antwoord is dus ja.

 

Vraag 2: het ondernemersvermogen

 

Het antwoord is dus nee, het antwoord is EUR 10.000 als beginvermogen en EUR 9.500 als eindvermogen.

 

Vraag 3: berekening ondernemersvermogen

 

Ondernemersvermogen = totaal activa - terugkeerreserve - verplichtingen en voorzieningen - schulden en overlopende passiva.

 

Het antwoord is dus nee, jouw stelling moet worden uitgebreid met de terugkeerreserve - verplichtingen en voorzieningen. Je zult deze waarschijnlijk niet hebben, maar nu ben je volledig.

 

Succes met het invullen van de aangifte!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Alvast erg bedankt met de antwoorden. Daar kan ik wat mee!

 

Enige wat me nog niet helemaal duidelijk is waar ik de afdracht BTW (die ik dit jaar al betaald heb) moet boeken. Ik heb nu in mijn balans een bedrag voor te betalen BTW hoog aan de passiva kant staan, een bedrag voor te verrekenen BTW aan de activa kant én een bedrag voor Afdracht BTW aan de Passiva kant. Moet ik deze laatste onder overlopende passiva boeken?

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is en je saldeert alle grootboekrekeningen die te maken hebben met de BTW je uitkomt op de aangiften die nog niet afgedragen zijn aan c.q. betaald zijn door de belastingdienst + een eventuele suppletie (aanvullende aangifte).

 

Bij de post Vorderingen en overlopende activa of Schulden en overlopende passiva kom je een post omzetbelasting tegen en hier vul je het saldo in.

 

Succes met invullen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.