• 0

Van eenmanszaak naar B.V.

Hoi, ik run (naast loondienst) voor enkele uren per week een eenmanszaak. Ik doe dit alleen.

 

Nu wil ik de eenmanszaak omzetten in BV vorm vanwege de verminderde aansprakelijkheid en het feit dat ik dan de winsten in de BV kan laten zitten

Het volgende is het voornemen:

- Omzetten in B.V. vorm waarbij de eerste inleg/storting vertegenwoordigd wordt door de inbreng van mijn eenmanszaak (er vanuitgaande dat die dan ook deze waarde werkelijk vertegenwoordigd)

- Mijn vrouw wordt 100% DGA van de BV (verricht geen werkzaamheden in of voor de BV)

- gezien de verschillen in de loondienst salarissen tussen die van mij en mijn vrouw is het voor ons fiscaal handig als salarissen etc aan mijn vrouw worden uitgekeerd.

 

Mijn vragen:

- moet ik in dienst treden van de BV (bijvoorbeeld als directeur) en mezelf een salaris toekennen als ik degene ben die de werkzaamheden verricht, of kan ik ook helemaal buiten de BV blijven

- kan ik, gezien het feit dat er feitelijk slechts enkele uren werkzaamheden worden verricht, mijn vrouw als DGA een verlaagd salaris toekennen ipv de gebruikelijk 39000.

 

Iemand adviezen om e.e.a anders aan te pakken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

In antwoord op jouw vragen:

 

'moet ik in dienst treden van de BV (bijvoorbeeld als directeur) en mezelf een salaris toekennen als ik degene ben die de werkzaamheden verricht, of kan ik ook helemaal buiten de BV blijven'

Jij gaat de werkzaamheden verrichten, dus is het heel zakelijk als jij hiervoor een arbeidsbeloning voor gaat ontvangen. Welke functie je hierbij krijgt is niet van belang. Wel van belang is of er een gezagsverhouding is tussen de directie van de onderneming en jijzelf en wie de aandelen gaat bezitten. Dit is van belang of er ook sociale premies afgedragen moeten gaan worden wanneer er een beloning wordt toegekend.

 

kan ik, gezien het feit dat er feitelijk slechts enkele uren werkzaamheden worden verricht, mijn vrouw als DGA een verlaagd salaris toekennen ipv de gebruikelijk 39000

Hierover is al veel meer informatie te vinden op dit forum. Het salaris van een DGA is gebaseerd op een fulltime dienstbetrekking. Wanneer een persoon ervoor kiest om parttime deze functie te vervullen, zal inderdaad dit salaris ook naar beneden gaan.

 

Wel wil ik je meegeven een adviseur/boekhouder/accountant op te gaan zoeken om je voornemen nog eens te gaan toetsen om vervolgens te beoordelen of hetgeen je nu beoogd wel gerealiseerd kan gaan worden. Mijn vermoeden is namelijk - aan de hand van hetgeen je zelf hebt aangegeven - dat je na zo'n gesprek tot een compleet ander voornemen gaat komen. Echter ken ik je situatie onvoldoende om hierover een goed advies te kunnen verstrekken en blijft mijn advies dus om te gaan overleggen met een adviseur/boekhouder/accountant.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Ik heb nog de volgende vraag:

 

"Het salaris van een DGA is gebaseerd op een fulltime dienstbetrekking. Wanneer een persoon ervoor kiest om parttime deze functie te vervullen, zal inderdaad dit salaris ook naar beneden gaan:

 

Wil je hiermee zeggen dat als de DGA (mijn vrouw) geen werkzaamheden verricht, ze dan helemaal geen DGA-loon ontvangt? En vervolgens ontvang ik voor de enkele uren werkzaamheden per week een passende vergoeding.

 

Dat is eenvoud. Ik zou niet weten wat een accountant/consultant hier nog aan toe te voegen heeft!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wil je hiermee zeggen dat als de DGA (mijn vrouw) geen werkzaamheden verricht

 

Dat kan niet. De D in DGA staat voor directeur en directeur zijn impliceert werkzaamheden verrichten (namelijk: de bv besturen).

 

Ik zou niet weten wat een accountant/consultant hier nog aan toe te voegen heeft!

 

Belastingregels, anti-misbruikbepalingen, het scheidingsscenario, vastleggen in statuten/contracten/notulen, de verplichte accountantsverklaring en nog zo wat van die dingen.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de ondernemingsvorm gekozen wordt louter uit het oogpunt van aansprakelijkheid, heb je daarvoor niets aan een accountant/boekhouder/adviseur. Die keuze is dan gemaakt en een gepasseerd station.

 

Echter gelet op jouw gegevens en jouw reactie lijkt het mij zeer verstandig dat jij je goed laat voorlichten wat nu precies een BV inhoud aan (belasting)wetgeving en verplichtingen. Ook een goede voorlichting aan jouw vrouw lijkt mij zeer op zijn plaats, want ze moet wel weten waar ze aan begint (denk ook meteen even aan de reclamecampagne van de KvK op dit moment).

 

Man-Vrouw firma's (denk aan de dokterspraktijk en dergelijke) zijn een veel besproken item geweest bij (fiscale)rechtszittingen en hierover is dan ook veel te vinden.

 

Wanneer je de huidige constructie gaat opzetten, heb je zowiezo een accountant nodig voor de inbrengverklaring. Deze kun je omzeilen door de onderneming op te richten in geld, maar daarover rep je niet in jouw voornemen. Daarnaast maak je melding van een aantal zaken die zeker niet onopgemerkt zullen blijven bij een eventuele belastingcontrole (gelet op hetgeen reeds uitgeprocedeerd is in het kader van de Man-Vrouw firma's), dus daarom raad ik je nogmaals aan ga advies inwinnen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

weet iemand hoe ik kan nagaan wat het ideale moment is voor overgang eenmanszaak --> bv.

Ik ben dit jaar gestart en heb een briefje gestuurd naar bel.dienst waarmee ik mijn 1manszaak met terugwerkende kracht kan omzetten naar een (dubbele) bv.

Ik zit in augustus +- op 1250 uur en naar verwachting op 80k winst, verwachting voor einde jaar is 120k.

Vraag: wanneer overgaan naar bv

-met terugwerkende kracht per 1-1

-ergens halverwege

-per 1-2008 (eerste jaar alle starterskorting pakken)

 

Als hier een exceltool voor is hou ik me aanbevolen!

Ook: kan ik nog legale trucs uithalen bijv:

-het onderhanden werk (werk waarvoor ik nog geen factuur heb gestuurd of evt. nog niet betaald heb gekregen) niet opgeven

-een auto aankopen of mezelf prive een opdracht geven voor aankoop van een auto en daar een reservering voor doen oid

Link naar reactie
  • 0

Beste Maarten,

 

Waarom zou je naar een BV willen? Het is financieel veel gunstiger om in de eenmanszaak te blijven.

 

Groet

Kees

 

Dat is een leuke discussie. We hebben hierover onlangs nog een leuke presentatie gehad bij onze accountant met talloze rekenvoorbeelden. Wat is nu voordeliger, ondernemer voor de IB of de Vpb?. De vraag is niet zo eenvoudig te benatwoorden. Het hangt van de winst, inkomen dat wordt genoten, gebruik van fiscale faciliteiten, pensioenopbouw (eigen beheer of niet), verzekeringen tot aan het gebruik van de levensloopregeling aan toe. Een eenvoudig antwoord op de vraag wat voordeliger is, is niet zo gemakkelijk te geven. Het is zeker niet zo dat hierover in generale zin een uitspraak kan worden gedaan.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Er is geen richtlijn aan te geven wanneer het moment is aangebroken om van de eenmanszaak of VOF een BV te gaan maken.

Omzet en winst hebben er natuurlijk mee te maken maar er is nog een tweede aspect en dat is de (schijnbaar) verminderde aansprakelijkheid.

 

Vaak is dat alleen financieel maar tegenwoordig laten geldschieters niet alleen de BV tekenen maar ook de DGA in privé mag mede een krabbel zetten. Daarmee dan je dus niet verlost van je financiële aansprakelijkheid. Wat er nieuw bij komt kijken als je een BV hebt is dat je te maken krijgt met bestuurdersaansprakelijkheid. En dat kan ook heel vervelend zijn.

 

Bovenstaande is uiteraard alleen als het mis gaat. Gaat alles goed en loopt je bedrijf lekker dan heeft een BV natuurlijk meer uitstraling en geeft zakenpartners en klanten een groter gevoel van zekerheid.

 

Ook als je je bedrijf (over een tijd) wilt gaan verkopen is een BV betere handelswaar dan een VOF of eenmanszaak.

 

Al met al veel om over na te denken en een adviseur kan bij een dergelijk traject goud waard zijn, al kost het misschien ook wat centen om die in te huren.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is geen richtlijn aan te geven wanneer het moment is aangebroken om van de eenmanszaak of VOF een BV te gaan maken.

 

Nou, ik zou als richtlijn voor de eenmanszaak willen poneren: zodra je structureel en substantieel meer winst maakt dan je als normaal bruto-inkomen consumeert moet je er eens naar gaan kijken.

 

Vaak is dat alleen financieel maar tegenwoordig laten geldschieters niet alleen de BV tekenen maar ook de DGA in privé mag mede een krabbel zetten. Daarmee dan je dus niet verlost van je financiële aansprakelijkheid.

 

Klopt, maar dat geldt alleen voor de BV's die met geleend geld starten. Een eenmanszaak die in een BV wordt omgezet doet dat vaak met eigen geld.

Link naar reactie
  • 0

Beste Maarten,

 

Waarom zou je naar een BV willen? Het is financieel veel gunstiger om in de eenmanszaak te blijven.

 

Groet

Kees

 

Is dat zo kees... even je huiswerk opnieuw maken... ;-) Moet jij je eenmanszaak maar eens verkopen.... rekenen je direct af met de fiscus. Bij een BV dus niet! en kan je lekker verder gaan ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.