• 0

Vraag en aanbod (investeerders)

Beste lezers,

 

Uit wat oude threads maak ik op dat er ooit een 'vraag & aanbod' sectie op dit forum is geweest (of nog steeds is, maar dan kan ik hem niet vinden).

 

Als wannabee kleine investeerder zou ik het heel interessant vinden om (samenvattingen van) businesscases van forumleden te kunnen lezen en te kijken of dat interessant zou zijn om wellicht in te participeren.

 

In 1 van de sticky berichten lees ik van Nils:

'Het is natuurlijk WEL toegestaan je case toe te lichten en te vragen aan de forumleden wat je het beste kan doen om aan investeerders te komen. A: je krijgt dan goede tips en B: mocht een geïnteresseerde investeerder contact met je willen, dan zullen ze dat wel laten weten.'

 

Om een lang verhaal niet veel langer te maken, is het een idee (en wettenlijk mogelijk) om een aparte sectie te maken waar startende ondernemers hun plannen presenteren zonder direct te vragen om geld maar waar eventuele (kleine) investeerders wel op zouden kunnen reageren via bijvoorbeeld een PM.

 

Beetje in de vorm van:

 

'Ik ben Kees en ga een kinderboerderij beginnen. Ik wil 10 kippen kopen, 3 koeien en een ezel. Ook moet er een schuur worden gebouwd. Investering is nog niet helemaal rond.'

 

Idee of onmogelijk/niet gewenst? Ik zou het een leuk onderdeel vinden.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Onduidelijk in deze context is voor mij de reactie van de heer de Witte omtrent het "gratis websiteje" .

Inmiddels hebben de 5 ( zie bovenstaande post) het idee aan bekenden ( netwerk) getoond en zijn er ook 5 fondsjes vastgelegd.

 

Ik denk dat e.e.a. heel goed elkaar kan aanvullen..

op onze site staan duidelijke linken naar, en zullen de moderators verwijzen naar HL en Nebib ..

Ik begrijp nu dat we over de link naar Nebib nog even in discussie moeten gaan..

 

Cor

 

 

Sorry Cor, volgens mij praten we lang elkaar heen. Ik heb een discussie met Bender over de vraag of het wenselijk is een gratis website te maken waar ondernemers hun oproep voor investeerders kunnen plaatsen. Ik ben van mening dat het in strijd met de wet is en dat het rare snuiters aantrekt.

 

Ik weet niet wat dat te maken heeft met jouw vriendeclub die ondernemers willen financieren en begeleiden. Hetgeen ik trouwens dapper en uitermate lovenswaardig vind.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zo, het lijkt er dus op dat ook hier weer veel regeltjes van toepassing zijn. Dat je veel golddiggers aantrekt kan ik me wel voorstellen. Ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar clubs als een Boober wat dat voor goudzoekers aantrekt.

 

Ook boober is gecontroleerd. aanvragers en bieders zijn bij de organisatie bekent. Ik vraag me af hoe de AFM reageert als bedrijven hier effecten gaan aanbieden. By the way, is het al een succes te noemen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Voor het aanbieden van effecten heb je een vergunning nodig. Dus al die dingen op TV hebben of toestemming van de AFM (een goedgekeurt prospectus kost 20 tot 30 mille) of het gaat om participaties boven de 50.000 euro of het wordt aangeboden door een partij met een bankvergunning.

 

De AFM staat toe dat in besloten kring een aanbieding gedaan mag worden. Besloten kring is dan zo'n 15 personen.

 

Zijn er duidelijke boeken die over dit soort onderwerpen uitleg geven? Is er ook verschil tussen eigenvermogen verschaffen en vreemd vermogen aanbieden (dus publiekelijk mensen laten deelnemen in leningen van een bedrijf)?

 

mvg

 

Mike

 

Hear Hear!

Link naar reactie
  • 0

Het boek dat je zoekt is het wetboek. Het gaat om de "wet toezicht effectenverkeer van 1995" en de diverse aanvullingen daarop. De toezichthouder, Authoriteit Financiële Markten (AFM), heeft een website en een telefoonnummer. Je kan ze gewoon bellen. Het zijn vriendelijke lui die graag antwoord geven op je vragen.

 

Zoals ik het zie zijn er drie punten van discussie:

1: Wat is een effect? In principe zijn alle vormen van schuldbewijzen of waardepapieren feitelijke effecten. Dus ook leningsovereenkomsten en zelfs de koopzegels van de AH (toen die nog belegd werden in aandelen).

2: Wanneer is er sprake van een aanbieding? Op zijn minst moet de waarde van het effect genoemd worden of er moet een rendementsverwachting worden uitgesproken.

3: Wanneer is er sprake van publiek aanbieden? Momenteel houdt de AFM de grens aan van ca. 15 personen, die gevraagd mogen worden "deel te nemen" en ook de gelegenjeid krijgen de effecten te verwerven. Dus bij de Dragons Den worden wel effecten aangeboden op de TV, maar de kijkers kunnen niet kopen.

 

Uitzondering op de regels gelden bij aanbieders met een bankvergunning, aanbieders met een goedgekeurt prospectus of deelnames van minimaal 50.001,- euro

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@ Nils de Witte,

 

Ik heb inmiddels het een en het ander op internet gelezen, hierbij viel het mij op dat er sinds 01-01-2007 een groot aantal artiekelen van de wet effectenverkeer zijn vervallen. Weet u misschien waardoor dat komt?

 

Moet ik dit interpreteren als een versoepeling van de wet, of zijn hier elders andere regelingen voor in de plaats gekomen?

 

mvg

 

Mike

Hear Hear!

Link naar reactie
  • 0

Vandaag te lezen over Boober:

 

"Boober moet activiteiten staken

 

De rechtbank heeft bepaald dat Boober vanaf donderdag geen nieuwe klanten mag werven. Boober is een marktplaats waar particulieren elkaar geld kunnen lenen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt dat Boober voor die activiteit een vergunning moet hebben. Beide partijen troffen elkaar voor de rechter. Die besloot dat Boober alleen nog bestaande klanten mag bedienen."

 

Bron: zibb.nl

 

[link gecorrigeerd en ingebed - mod]

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De WTe is vervangen door de Wft. Het vergunningenstelsel blijft van toepassing. Ondernemers (of anderen) mogen niet zomaar effecten aanbieden aan het publiek. De nieuwe vrijstellingen zijn hieronder vernoemd.

 

Hoofdstuk 5. Vrijstelling van het Deel

Gedragstoezicht financiële markten

§ 5.1. Aanbieden van effecten

Vrijstelling als bedoeld in artikel 5:5

van de wet

Artikel 53

Van artikel 5:2 van de wet zijn vrijgesteld

degenen die effecten aanbieden

aan het publiek of toelaten tot de handel

op een in Nederland gelegen of functionerende

gereglementeerde markt, voorzover

het betreft:

effecten zonder aandelenkarakter die

worden uitgegeven door een lidstaat of

een decentraal overheidslichaam van

een lidstaat, een openbare internationale

instelling waarbij een of meer lidstaten

aangesloten zijn, de Europese Centrale

Bank of een centrale bank van een lidstaat;

aandelen in het kapitaal van een centrale

bank van een lidstaat;

effecten die onvoorwaardelijk en

onherroepelijk gegarandeerd zijn door

een lidstaat of door een van de decentrale

overheidslichamen van een lidstaat;

effecten die worden uitgegeven door

een vereniging of door een instelling

zonder winstoogmerk, met het oog op

het verwerven van de middelen die

nodig zijn om haar niet-commerciële

doelen te verwezenlijken;

effecten zonder aandelenkarakter die

worden uitgegeven door een bank, voorzover

deze effecten:

doorlopend worden aangeboden aan

het publiek of onderdeel uitmaken van

aanbiedingen aan het publiek of toelatingen

tot de handel op een gereglemen-

1.

a.

b.

c.

d.

e.

1°.

teerde markt waarbij over een periode

van twaalf maanden sprake is van ten

minste twee afzonderlijke aanbiedingen

of toelatingen van effecten van eenzelfde

categorie of klasse;

niet achtergesteld, converteerbaar of

omwisselbaar zijn;

geen recht geven tot het inschrijven

op of verwerven van andere categorieën

effecten en niet aan een derivaat gekoppeld

zijn;

de ontvangst van terugbetaalbare

deposito’s belichamen;

gedekt zijn door een depositogarantiestelsel

als bedoeld in richtlijn nr.

94/19/EG van het Europees Parlement

en de Raad van de Europese Unie van

30 mei 1994 inzake de depositogarantiestelsels

(PbEG L 135);

effecten zonder aandelenkarakter die

worden uitgegeven door een bank waarbij

de totale tegenwaarde van de aanbieding

minder dan € 50 miljoen bedraagt,

welk grensbedrag wordt berekend over

een periode van twaalf maanden, indien

deze effecten:

doorlopend worden aangeboden aan

het publiek of onderdeel uitmaken van

aanbiedingen aan het publiek of toelatingen

tot de handel op een gereglementeerde

markt waarbij over een periode

van twaalf maanden sprake is van ten

minste twee afzonderlijke aanbiedingen

of toelatingen van effecten van eenzelfde

categorie of klasse;

niet achtergesteld, converteerbaar of

omwisselbaar zijn; en

geen recht geven tot het inschrijven

op of verwerven van andere categorieën

effecten en niet aan een derivaat gekoppeld

zijn; of

Het aanbieden van effecten aan het

publiek en toelaten van effecten tot de

handel op een in Nederland gelegen of

functionerende gereglementeerde markt

zijn vrijgesteld van hetgeen ingevolge

hoofdstuk 5.1 van het Deel Gedragstoezicht

financiële markten van de wet is

bepaald, voorzover het betreft effecten

die deel uitmaken van een aanbieding

waarbij de totale tegenwaarde van de

aanbieding, berekend over een periode

van twaalf maanden, minder dan € 2,5

miljoen bedraagt.

Het tweede lid is slechts van toepassing

voorzover de aanbieders in reclameuitingen

en documenten waarin de

aanbieding of de toelating in het vooruitzicht

wordt gesteld, vermelden dat zij

voor het aanbieden van effecten aan het

publiek of het toelaten van effecten tot

de handel op een in Nederland gelegen

of functionerende gereglementeerde

markt niet vergunningplichtig zijn ingevolge

de wet en niet onder toezicht staan

van de Autoriteit Financiële Markten.

Degenen die, onverminderd het eerste

lid, aanhef en onderdeel a, c, f, en het

tweede lid, een prospectus opstellen

overeenkomstig hoofdstuk 5.1 van de

wet, kunnen de Autoriteit Financiële

Markten verzoeken om dit prospectus

2°.

3°.

4°.

5°.

f.

1°.

2°.

3°.

2.

3.

4.

Uit: Staatscourant 23 november 2006, nr. 229 / pag. 20 8

goed te keuren. In dat geval zijn de artikelen

5:9, eerste lid, 5:9a en 5:10 van de

wet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 54

Van artikel 5:2 van de wet zijn vrijgesteld

degenen die effecten aanbieden

aan het publiek, voorover:

ter zake van een eerdere aanbieding

van dezelfde effecten aan het publiek

artikel 5:3, tweede lid, van de wet, artikel

53, of 55, van toepassing was;

ter zake van een eerdere toelating van

dezelfde effecten tot de handel op een

gereglementeerde markt artikel 5:4 van

de wet of artikel 53, eerste lid, van toepassing

was; of

ter zake van een eerdere aanbieding

van dezelfde effecten aan het publiek in

Nederland of ter zake van een eerdere

toelating van dezelfde effecten tot de

handel op een in Nederland gelegen of

functionerende gereglementeerde markt

een prospectus algemeen verkrijgbaar is

gesteld dat is goedgekeurd door de Autoriteit

Financiële Markten of een toezichthoudende

instantie van een andere

lidstaat.

Het aanbieden van aandelen, of certificaten

daarvan, aan het publiek is

vrijgesteld van hetgeen ingevolge hoofdstuk

5.1 van het Deel Gedragstoezicht

financiële markten van de wet is

bepaald, voorzover op de toelating daarvan

tot de handel op de gereglementeerde

markt artikel 5:4, aanhef en onderdeel

a, van de wet van toepassing is en

ter zake van een eerdere toelating tot de

handel op dezelfde gereglementeerde

markt van dezelfde aandelen, of certificaten

daarvan, van dezelfde categorie of

klasse, een prospectus algemeen verkrijgbaar

is gesteld dat is goedgekeurd

door de Autoriteit Financiële Markten of

een toezichthoudende instantie van een

andere lidstaat.

Het aanbieden van aandelen, of certificaten

daarvan, aan het publiek die

voortkomen uit de conversie of omruiling

van andere effecten of uit de uitoefening

van rechten verbonden aan andere

effecten is vrijgesteld van hetgeen

ingevolge hoofdstuk 5.1 van het Deel

Gedragstoezicht financiële markten van

de wet is bepaald, voorzover:

ter zake van de aanbieding van die

andere effecten aan het publiek een

prospectus algemeen verkrijgbaar is

gesteld dat is goedgekeurd door de Autoriteit

Financiële Markten of een toezichthoudende

instantie van een andere

lidstaat; en

de aan te bieden aandelen, of certificaten

daarvan, van dezelfde categorie of

klasse zijn als de reeds aangeboden

effecten.

1.

a.

b.

c.

2.

3.

a.

b.

Artikel 55

Van artikel 5:2 van de wet zijn vrijgesteld

degenen die effecten aanbieden

aan het publiek, voorzover de effecten

worden aangeboden aan personen, niet

zijnde gekwalificeerde beleggers, die

een schriftelijke overeenkomst van lastgeving

hebben afgesloten met een

vermogensbeheerder die op grond van

de wet in Nederland beleggingsdiensten

mag verlenen en die op grond van die

overeenkomst zonder last of ruggespraak

met de volmachtgever naar eigen

inzicht transacties kan verrichten of

bewerkstelligen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.