• 0

Jaarrekening + IB aangifte

Hallo Allemaal,

 

ik heb een jaarrekening voor mijn eenmanszaak gemaakt en volgens mij klopt deze.

 

Maar voor de zekerheid wil ik dat er iemand anders die er meer affiniteit mee heeft er naar kijkt of dit wel juist is.

 

De balans is gelijk dus activa en passiva zijn gelijk aan elkaar wat betreft de totaal. En de resultatenrekening klopt ook volgens mij.

 

Kan iemand hier svp even naar kijken of dit juist is met name dan naar de prive vermogen op de balans aan de activa zijde en de ondernemingsvermogen aan de passiva zijde. Heb namelijk een probleem met het invullen van de aangifte voor ondernemers omdat deze aan het einde met een foutmelding komt van fiscale winstberekening is niet gelijk aan de winstaandeel op de W&V. En ik denk dat het met dit te maken heeft (prive + vermogen).

 

Nu ik de IB2006 voor ondernemers met behulp van deze jaarrekening wil doen krijg ik dus de fout omdat de fiscale winst en de W&V niet overeenstemmen. Heeft denk ik te maken met beginvermogen of prive stortingen. Maar heb aardig wat uitgeprobeerd maar krijg steeds een fout hiermee. En als ik mijn activa aanpas dan komt mijn activa en passiva niet overeen. Ik kan nergens op de activa kant in de belastingprogramma mijn prive vermogen neer zetten dus heb ik deze als prive storting opgegeven maar nu is dus de balans niet in evenwicht.

 

Wilt iemand mij even op weg helpen hiermee en kan ik dus de jaarrekening per email naar iemand die wilt meedenken en meehelpen sturen zodat ik zeker ben dat het klopt.

 

En uiteraard indien iemand een oplossing heeft voor de IB aangifte > heel graag !!!

 

Bedankt alvast.

 

M.vr.Gr.,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Net als zoveel collega kantoren kunnen dit voor jou doen natuurlijk. Voor een korte blik op jouw jaarrekening kun je altijd mij een email sturen.

 

Je hebt het over een prive vermogen. Volgens mij bedoel je hiermee de stand van de prive opnamen en stortingen, hetgeen een onderdeel is van het ondernemersvermogen. Ik ben bang dat ik nog meer van dat soort zaken zal tegenkomen bij de beoordeling van deze jaarrekening.

 

Veel ondernemers willen graag hun jaarrekening en fiscale aangiften zelf opstellen en invullen. Ik ben daar geen voorstander van. BTW aangiften lijkt mij geen probleem om zelf in te vullen, een jaarrekening zelfstandig opstellen in concept juich ik toe. Je begrijpt dan beter wat er in staat (hoop ik). Daarnaast ben namelijk van mening dat het voeren van een administratie altijd een samenwerking moet zijn.

 

Echter het zelfstandig indienden van de aangiften inkomstenbelasting zou ik altijd uitbesteden. De reden hiervoor is dat een belastingconsulent/acountant/boekhouder/adviseur beschikt over commerciele aangifte software. Hiervoor heeft hij een bedrag moeten betalen, maar krijgt daar in ruil zeer goede software voor terug. Deze software gaat verder dan de gratis tools die je krijgt van de belastingdienst. Middeling berekenen is voor zo'n externe kracht een makkie en jij gaat deze vergeten. Ook andere mogelijkheden zullen vaak onbenut worden als je het zelf invult.

 

Dat aan deze werkzaamheden kosten verbonden zijn, zul je wel begrijpen. Echter als het goed is verdient dit zich snel terug en geeft jou een goed gevoel over jouw jaarrekening, fiscale planning en de in te dienen aangiften.

 

Succes met invullen en anders zie ik je email graag tegemoet.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

@smart4u:

Ben het voor een groot deel met je eens maar heb persoonlijk een andere ervaring... in eerste instantie alles uitbesteed maar vervolgens gebeurde er....niets. Dan zelf de BTW aangifte gaan doen, vervolgens zelf bezwaarprocedure lopen omdat er niets gebeurde en uiteindelijk maar besloten dan de rest ook maar zelf te doen. Ben helemaal met je eens dat de IB aangifte als je hier niet in thuis bent veel tijd kost omdat er veel zaken zijn waar je je in moet verdiepen, diep in verdiepen, maar onmogelijk is het niet.

En... waar dit soort zaken vroeger een noodzakelijk kwaad waren merk je gaandeweg dat naarmate je er meer in thuis raakt, het steeds leuker wordt. Wellicht kunnen zij het niet leuker maken maar ik wel :-)

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.