• 0

eigen pand huren...

we gaan voor mijn bedrijf een magazijn/berging bouwen in onze tuin en nu vroeg ik me af of ik dat prive kan betalen (verhoging hypotheek) en dan verhuren aan mijn bedrijf (als aftrek post) of gaat dat niet op voor een eenmanszaak?!? of zijn er betere manieren om daar zo veel mogelijk profijt van te hebben....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

volgens mij kun je in een eenmanszaak niet als privepersoon aan je onderneming verhuren omdat je 1 en dezelfde rechtspersoon bent.

Zelf ga ik binnenkort een kantoorruimte aan huis bouwen en breng dit in in mijn ondernemingsvermogen. De bouwkosten, hypotheek e.d. komen dan ten laste van mijn eenmanszaak.

Ik zou je aanraden degelijk fiscaal advies in te winnen want er zitten nogal wat haken en ogen aan deze materie zoals bijvoorbeeld wanneer het pand wel of niet verplicht tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend en welke consequenties dit, ook op langere termijn, heeft.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wanneer de kantoorruimte/magazijn of loods een eigen ingang heeft dan is het verplicht bedrijfsvermogen.Is er voor de bedrijfsruimte geen aparte ingang, dus een gezamelijk ingang met de privé ruimte dan is het een keuze vermogen. Op zich is er niets mis mee om de ruimte tot het bedrijfsvermogen te rekenen, denk aan de teruggave van btw, investeringsaftrek etc. Wanneer de bouw of inrichting wordt gefinancierd met een hypotheek dan zet je de hypotheekschuld dat betrekking heeft op de ruimte op de balans. De rente is dan ook gewoon aftrekbaar. Nadeel zou kunnen zijn dat bij staking van de onderneming over de boekwinst moet worden afgerekend.

Link naar reactie
  • 0

Evelina,

 

Uit ervaring kan ik je melden dat de overwaarde ( verkoopwaarde-boekwaarde) na een lange periode 10-15 jaar een groot bedrag is waarbij je bij verkoop over de meerwaarde dient af te rekenen. In een mij bekend geval moest zelfs een geldlening worden overeengekomen om de belasting over de winst te kunnen betalen ( lekker geregeld he! )

M.a.w. denk goed na over de lange termijn gevolgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Evelina

Ik weet jou specifieke situatie niet en kan daar dus helaas geen antwoord op geven. Ik wil je adviseren naar een adviseur te gaan met kennis in het vastgoedwezen en deze inzage in jou prive en bedrijfssituatie te geven. Ik wilde je alleen waarschuwen voor de mogelijke ( en onbehoorlijke winstpercentage) op de overwaarde want dat is een niet te onderschatten bedrag.

 

Na deze geleerde les zijn door ons in het vervolg diverse (nieuwbouw) bedrijfspanden voor verhuur in box 3 aangeschaft en wordt het bestaande pand tijdelijk voor de eigenlijke onderneming gebruikt tot dat er eventueel via een sale-lease back constructie kan worden gehuurd. Dit bij een derde die niet in het bedrijf ( welke in het pand gevestigd is ) actief is.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Evelina, je moet eerst kijken naar de feitelijke situatie. Eigen ingang naar de garage/opslagruimte. Indien dat het geval is dan is het verplicht bedrijfsvermogen. Bovendien speelt de terbeschikkingstelling mee. Dus ook al "parkeer" je het pand in box 3, bij eventuele staking of verkoop wordt de gemaakte winst (boekwinst) t.z.t. belast in box 1.

Wanneer je het als bedrijfsvermogen beschouwd kun je trouwens ook nog investeringsaftrek claimen, tot een investeringsbedrag van € 35.000 geldt er een aftrek van 25%, dit los van de omzetbelasting die je op de verbouwingskosten mag terugvragen. Suc6

Link naar reactie
  • 0

maar, hoe kunnen ze het nou verplichten als bedrijfsvermogen?!?! Als ik prive een schuur bouw en daar dan spullen van mijn bedrijf in zet dan gaat toch niemand dat wat aan? voor het zelfde geld staan er meer prive dingen in als fietsen, tuinmeubels e.d?? dus dit snap ik niet helemaal.... :(

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel meer regels en wetten die ik niet snap. Maar neem de waarschuwingen hier ter harte. Feit is dat je achteraf een aardige zeperd kunt hebben als je onroerend goed niet correct hebt geetiketteerd (prive of onderneming). In de regel gaat de fiscus uit van het feitelijk gebruik. Als het pand overwegend voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt zal de fiscus dit (verplicht) aanmerken als ondernemingsvermogen. Of je het hiermee eens bent of niet is dan eigenlijk al niet meer relevant tenzij je oeverloos wilt procederen. Kijk maar eens op www.rechtspraak.nl onder Belastingen. Hier is de nodige jurisprudentie na te lezen over dit onderwerp.

En in geval van twijfel: overleg met de Belastingdienst en kijk of je kunt komen tot een vaststellingsovereenkomst, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.