• 0

Kabinet teleurgesteld in universiteiten

Naar aanleiding van de Innovationlecture 2002 en de reacties van de universiteiten daarop, haalt Wijn fijn uit ;D

 

Op zich ben ik het wel eens met de visie van Wijn, maar ik vraag me af of één feestje in de Ridderzaal genoeg is om de universiteiten "het licht" te doen zien. Misschien een beetje kort door de bocht?

 

Groeten,

Nils


Kabinet teleurgesteld in universiteiten

 

10 januari 2003 - De houding van de universiteiten is "te defensief" en hun reactie op de voorstellen tot een krachtiger innovatiebeleid "afhoudend en daarom teleurstellend." Joop Wijn, staatssecretaris van EZ, bracht dit naar voren in zijn rede op de jaarvergadering van de stichting Nederland Kennisland van donderdag 9 januari. Hij zei teleurgesteld te zijn dat vanuit de universiteiten nauwelijks of slechts verdedigend gereageerd is op het debat rondom de versterking van de innovatie in ons land en de voorstellen die hij terzake in zijn recente Innovation Lecture heeft gedaan. Hij onder streept daarom dat de overheid "een punt gaat zetten achter een subsidiebeleid van verdelende rechtvaardigheid, van iedereen een beetje. De overheid gaat kiezen en dat geldt ook voor de universiteiten. Niet elke universiteit kan alles doen. De technische universiteiten gaan samenwerken in telecom en micro-elektronica. De bètafaculteiten van de algemene universiteiten zullen dit moeten navolgen. Het woord fusie moet daarbij uit de taboesfeer."

De Innovation Lecture van Wijn en andere bijdragen aan de discussie hierover vindt u ook de pagina R&D.

 

bron: http://www.scienceguide.org/

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
De overheid gaat kiezen en dat geldt ook voor de universiteiten. Niet elke universiteit kan alles doen. De technische universiteiten gaan samenwerken in telecom en micro-elektronica. De bètafaculteiten van de algemene universiteiten zullen dit moeten navolgen. Het woord fusie moet daarbij uit de taboesfeer."

 

>:(

Ik heb de originele innovation lecture ook maar gedownload en dat is al een stuk genuanceerder. Deze samenvatting ervan is een regelrechte kontstuk. Een ieder wordt dan ook door mij aangeraden om de originele lecture te downloaden.

 

"De overheid gaat kiezen"

Leuk dat Wijn nog even zijn visie spuit, maar de overheid is demissionair en heeft er domweg een potje van gemaakt!

 

Toch even wat kritiek op de lecture

De fusie: is dat nou daadwerkelijk DE voorwaarde om een betere kenniseconomie en betere kennisoverdracht van universiteit naar bedrijf te krijgen??? Waarom precies? Ik zie de link niet.

 

De voorwaarde om het de starten eenvoudiger te maken klinkt al beter.

 

Moet er echt gefocust worden op slechts een paar terreinen? (Nee, niet in telecom en micro-elektronica zoals de samenvatting doet geloven maar in 'IT, Biotechnology, Nano-technology or Catálysis Technology' zoals Wijn zegt en daar kan ik me al meer in vinden. )

Of is er eerder wat mis in de overgang van kennis naar bedrijf dan dat het aan de focus ligt? Doen de universiteiten te weinig hieraan of de bedrijven, en kun je dat verbeteren? Zo ja, hoe?? Daar gaat Wijn verder niet op in.

 

Wat mij betreft komt er een goed geintegreerd plan van de toekomstige minister van Onderwis én de toekomstige minister van EZ. En die gaan eens gewoon goed kijken naar de universiteiten en naar de kennisintensieve bedrijven en de starters en kijken wat er allemaal goed en wat er mis gaat.

 

Niet meteen over fusies gaan praten waar jaren over heen gaan en waar vele ambtenaren, rapporten en geld overheen gaan.

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.