• 0

Eigendom van zelf-ontwikkelde software

Beste allemaal,

 

Een aantal jaren geleden heb ik zelf een softwarepakket ontwikkeld en op de markt gezet. Door priveomstandigheden was ik genoodzaakt te stoppen met het bedrijf en ben daarom in loondienst gegaan bij een bedrijf en heb mijn softwarepakket meegenomen. Dit bedrijf heeft de support en verkoop gedaan en ik de ontwikkeling.

 

Er is nooit iets op papier gezet in de vorm van een contract etc. Het bedrijf zet op de nieuwe licentiecontracten hun bedrijfsnaam en sturen de jaarlijkse onderhoudsfakturen.

 

Nu heb ik ontslag genomen bij dit bedrijf en vraag ik me af hoe dat dan moet met dit softwarepakket.

 

Wie is de juridisch eigenaar?

Wie is de economisch eigenaar?

De ontwikkellicenties staan op mijn naam. Zolang ik nog in dienst was, was er geen probleem. ZIjn de licenties nog steeds van mij of zijn ze door het loondienstverband in eigendom van het bedrijf gekomen?

 

Eigenlijk is het softwarepakket van mij of ben ik mijn rechten verloren op dit pakket?

 

 

Alvast bedankt voor jullie tijd

Groeten, Marc

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien je zegt geen rechten overgedragen te hebben ben jij nog steeds eigenaar van het pakket (o.a. auteursrecht). Ik kan me echter niet voorstellen dat het bedrijf hier mee accoord is gegaan?! Daarnaast verwacht ik wel dat er in je contract staat dat alle programmeerwerkzaamheden voor het bedrijf zijn, wat dus in het slechtste geval in kan houden dat het huidige pakket eigendom is van het bedrijf.

 

Om concreter te kunnen antwoorden hebben we echter stukjes uit je contracten nodig!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal met djluc eens. Als je in loondienst werkt dan komt het auteursrecht op je werk namelijk toe aan de werkgever, tenzij dit anders geregeld is in een contract.

 

Theoretisch ben jij auteursrechthouder van de software vóór je in loondienst ging en is het bedrijf auteursrechthouder van de software die je in loondienst hebt ontwikkeld. In de praktijk kun je het onderscheid waarschijnlijk niet meer maken en is de situatie onduidelijk.

 

Verder kunnen wij er inderdaad niet veel zinnigs over zeggen zonder de relevante stukken uit de contracten, met name de "ontwikkellicenties" (wat dat ook moge zijn).

Link naar reactie
  • 0

Beste onderstaand de bepaling

 

2.6 Bij het ontwikkelen van programmatuur ten behoeve van een opdrachtgever ********. is het uitgangspunt dat de volledige intellectuele eigendomsrechten op de programmatuur en -voor zover door de medewerker te ontwikkelen -documentatie, aan de opdrachtgever toekomen. Door middel van ondertekening van deze overeenkomst geeft medewerker een onherroepelijke volmacht om, voor zover dit al niet ingevolge de betreffende wettelijke bepalingen van rechtswege heeft plaatsgevonden of plaatsvindt, alle intellectuele eigendomsrechten op de ontwikkelde en te ontwikkelen programmatuur aan de opdrachtgever over te dragen. Voor zover dit niet het beoogde effect heeft, verbindt medewerker zich om alle terzake vereiste handelingen te verrichten, zodra dit mogelijk of gewenst is, ongeacht de toekomstige omstandigheden en verleent medewerker aan *********. een onherroepelijke volmacht om en (onder te bewerkstelligen zonder dat medewerking van de medewerker terzake vereist zaI zijn. Bij niet (tijdige) nakoming van deze bepaling verbeurt Medewerker een boete van euro 1.000,00 per dag dat medewerker in gebreke blijft deze bepaling na te komen. Medewerker garandeert voorts dat hij met zijn werkzaamheden geen intellectuele eigendo111srechten van derden schendt of zal schenden.

Link naar reactie
  • 0

De ontwikkelicenties zijn zeg maar de Hulpmiddelen om de software te ontwikkelen en het recht om de runtime versies mee te verspreiden met door jouw ontwikkelde software.

 

In dit geval betreft het software van microsoft Visual Studio en Microsoft Office Developer Edition om programmatuur te kunnen ontwikkelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Een aantal jaren geleden heb ik zelf een softwarepakket ontwikkeld en op de markt gezet. Door priveomstandigheden was ik genoodzaakt te stoppen met het bedrijf en ben daarom in loondienst gegaan bij een bedrijf en heb mijn softwarepakket meegenomen. Dit bedrijf heeft de support en verkoop gedaan en ik de ontwikkeling.

 

 

Ik lees "en heb mijn softwarepakket meegenomen".

Toen je bij dit bedrijf in dienst kwam kan het niet anders als dat dit pakket onderdeel was van je sollicitatieprocedure.

Er is vast en zeker gesproken over het inbrengen van deze software.

Ik heb het gevoel dat we nog een stukje van de puzzle missen.

Net als de reden waarom je nu bij dit bedrijf wegbent, heeft dat iets met deze software te maken ?

Link naar reactie
  • 0

In dit geval betreft het software van microsoft Visual Studio en Microsoft Office Developer Edition om programmatuur te kunnen ontwikkelen.

 

Ik neem niet aan dat jij de ontwikkelaar bent van Visual Studio, dus ik zie niet in wat dit met de kwestie te maken heeft. Hooguit betekent het dat je werkgever deze ontwikkelsoftware illegaal heeft gebruikt of laten gebruiken (omdat hij zelf geen licentie had). Maar voor het auteursrecht op de ermee ontwikkelde software is dit volgens mij niet relevant.

Link naar reactie
  • 0

>>Ik lees "en heb mijn softwarepakket meegenomen". Toen je bij dit >>bedrijf in dienst kwam kan het niet anders als dat dit pakket onderdeel >>was van je sollicitatieprocedure.

 

Nee, ik ken het bedrijf al jaren. Er is bij de sollicitatieprocedure niet direct sprake geweest van dit pakket. Wel is toen gesproken dat we mijn oude bedrijfsactiviteiten in een aparte onderneming waarvan ik 50% eigenaar en het huidige bedrijf 50% eigenaar zou worden, zouden gaan onderbrengen. In de praktijk is hier niets van terecht gekomen en heb ik dit onder de vlag van mijn werkgever uitgevoerd om zo de continuiteit te borgen en klanten niet te laten vallen.

 

>>Ik heb het gevoel dat we nog een stukje van de puzzle missen.

Ik zou niet weten welke, maar vraag gerust??

 

>>Net als de reden waarom je nu bij dit bedrijf wegbent, heeft dat iets >>met >deze software te maken ?

De reden dat ik wegga heeft deels met de software te maken maar meer met verschillende inzichten. De samenwerking verloopt niet zoals ik zou willen, de verkoop loopt niet goed en over de support ben ik en de huidige klanten niet echt tevreden. Ik ben erachter gekomen dat ik niet iemand ben om in loondienst te werken. Ik moet de vrijheid en ruimte hebben om eigen initiatieven te ontplooien. Nu botst het regelmatig. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven om weer te gaan ondernemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal met djluc eens. Als je in loondienst werkt dan komt het auteursrecht op je werk namelijk toe aan de werkgever, tenzij dit anders geregeld is in een contract.[...]

Dat is toch hetzelfde als wat ik zeg? :)

 

Hoe is dat inbrengen van de software geregeld, heb je dat gewoon zomaar gedaan?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

We gaan het even bekijken vanuit de optiek van jouw vorige werkgever.

Die ziet waarschijnlijk als volgt.

 

Hij heeft jou een baan aangeboden op het moment dat je er niet zo florisant voor stond. Tevens heeft ie jou de mogelijkheid gegeven jouw softwarepakket verder uit te breiden.

Met als achterliggende gedachte dat hij er uiteindelijk ook een graantej van mee kon/kan pikken.

 

Nu ben jij bij dat bedrijf weg en je wilt graag de aoftwarerechten meenemen. Die werkgever denkt nu, ja wacht even, ik heb de ontwikkelkosten betaald door zijn salaris te betalen en nu denkt ie dat alles van hem is.

 

Als je het vanuit die optiek bekijkt dan ben ik bang dat deze werkgever het pakket liever in de kast legt en er helemaal niks meer mee doet.

 

JE zult met een oplossing moeten komen waar iedereen mee kan leven en dat is best ngewikkeld in dit geval.

Laat deze persoon inzien dat de software jouw kindje is, en dat het het beste af is bij jou. Laat hem ook inzien dat jouw werkgever ook heeft bijgedragen aan de opvoeding van het kind en dat hij daar natuurlijk iets van terug wil zien.

Bedenk een scenario waarbij jou voormalige werkgever alsnog een stukje ROI krijgt voor zijn deel aan de ontwikkeling.

Als stok achter de deur heb je de basis software waarvan jij de (auteurs)rechten bezit. Als je die opeist is het pakket ook onbruikbaar.

Maar daarmee jaag je iedereen tegen jou in het harnas en levert alleen maar verliezers op.

 

Misschien moet je op zoek gaan naar een mediator om dit geschil op een manier op t elossen waarbij niemand gezichtsverlies lijdt.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Nico,

 

De relatie is niet verstoord, althans nog niet. Natuurlijk veranderd de verhouding als je uitdienst gaat. Heel vreemd, maar wel een feit. Je bent de "goede" jongen in dienst, en de "slechte" jongen uit dienst.

 

Ik zie dit discussiepunt wel aankomen en wil daarom voorbereid zijn. De software is op zeker beter af bij mij. Echter ik vraag me af of klanten erbij gebaat zijn als ik de software (basis versie) opeis. Als eenmansbedrijf kun je niet een 80-100 klanten supporten en ondersteunen. De onderhoudsopbrengsten zijn tussen de 20.000-30000 euro per jaar. Hiervan kun je geen personeel aannemen of mijzelf voor 100% vrijspelen. Als ik de verkoop naast ontwikkeling/support moet doen gaat dat niet goedkomen (gebrek aan focus). Dit weet ik uit ervaring!!

 

Waar ik zeker niet op zit te wachten en absoluut wil voorkomen is een juridische strijd. Dat kost gewoon teveel geld en nog belangrijker teveel energie en tijd.

 

Mijn vraag komt voort uit het klantbelang. Ik wil gewoon dat klanten goed bediend blijven en een goede service krijgen voor hun geld. Dat is mijn inzet. Ik heb al van 40% van de klanten te horen gekregen dat ze met mij verder willen. Super!! maar wel erg lastig gezien de situatie.

 

Mischien is het idd handig om aan te sturen op een soort freelance samenwerking.

 

Ik ga nog even broeden.

 

Link naar reactie
  • 0
Hoe is dat inbrengen van de software geregeld, heb je dat gewoon zomaar gedaan?

 

Ja, zomaar. wel de intentie om dit in een apart bedrijf onder te brengen. maar idd zomaar. Klanten hebben alleen een ander telefoonnummer gekregen en krijgen de onderhoudsfaktuur van een ander bedrijf.

 

Ik zou het nooit meer doen op deze manier. Zaken zijn zaken. Het is een goede leerschool geweest en heeft mij veel zelfkennis opgeleverd over mijzelf.

 

Ik ben een "zakelijk watje" ofwel een "goedzak, te goed van vertrouwen" en dat is nu voorbij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.