Jump to content
Klökske
Verberg

Presentatie eigen bedrijf bij een prospect

vraag

Op Zibb stond een artikel over junior verkopers. In dit artikel stond het volgende gedeelte:

 

De directeur zelf

 

Volgens De Haas moeten bedrijven bovendien veel actiever een strategie bepalen om nieuwe klanten binnen te slepen. 'Nu is het zo dat veel ervaren salesmensen veel koffie drinken met hun bestaande klanten. Dat is natuurlijk óók belangrijk om te doen, maar ze laten een een enorm potentieel liggen. Acquisitie vinden ze kennelijk eng, zo is mijn ervaring. En ik heb heel wat bedrijven van binnen gezien.'

Zijn eigen bedrijf richt zich vooral op grote ondernemingen met omvangrijke verkoopteams. 'Maar het principe geldt ook voor kleinere bedrijven. Als de directeur zelf naar nieuwe klanten gaat, maakt dat meer indruk dan als er een jong broekie verschijnt.'

 

Dit roept bij mij de volgende vraag op: Hoe presenteren jullie je bij de klant. Als directeur, als verkoper, als..........

 

Wat staat er bij jullie op het visitekaartje voor een titel? Ik persoonlijk vind "directeur" zo overdreven bij een eenmanszaak. Wat is jullie mening?

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik probeer het verkopen over te laten aan mijn team. Ik wil in de toekomst dat ze dat ook doen. Nu kost het dus veel energie om het te sturen maar ik hoop dat dit in de toekomst gaat werken.

 

Als ik zelf verkoop weten mensen wel wat mijn positie is. Geen directeur of andere poespas op een kaartje, wel mijn naam ;) Verder is het gewoon een verkoopgesprek, mijn functie is misschien wel van invloed maar daar ben ik me niet bewust van.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bij een ‘grote’ organisatie kan het inderdaad wel eens helpen tijdens een verkoopproces om de directeur mee te nemen. Gewoon omdat hij/zij de ‘baas’ is en zo meer gewicht in de schaal legt. Sommige klanten willen niet alleen met de verkoper praten maar willen op een bepaald moment ook de directeur/eigenaar/baas spreken.

 

Soms helpt het ook als je bij de directeur van je klant binnen wilt komen om je eigen directeur mee te nemen.

 

Dat heeft niets te maken dat die directeur per definitie beter kan verkopen, maar heeft puur te maken met zijn/haar titel.

 

Eenmanszaken met een directeur die CEO op het kaartje heeft staan roepen toch een beetje verbazing op (bij mij althans). Maar soms helpt het inderdaad als je jezelf introduceert als de directeur.

 

Ik heb zelf geen titel op mijn kaartje staan. Dan kun je alle kanten op. Soms introduceer ik me als verkoper en soms als ‘de baas’. Hangt veelal van de situatie af. Maar meestal blijkt gaandeweg toch wel wat je positie binnen je bedrijf is.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor een deel ligt het aan de business waar je in zit. Is die relatief eenvoudig, dan hoeft er niet altijd een directeur aan tafel te zitten, lijkt mij. Misschien alleen bij mega-orders.

 

In ons geval (Managizer) is het niet zo simpel allemaal. Ik moet al mijn tactische know how en charme in de strijd gooien om alleen al on speaking terms te komen met mijn prospects. Vervolgens is het gecompliceerde materie waar we over praten. En aan tafel kan een gesprek een wending nemen die een compleet andere insteek verlangt of waarbij je direct een beslissing moet nemen die grote gevolgen kan hebben. Dat zou ik niet snel aan een verkoper over kunnen laten.

 

 


http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Wat staat er bij jullie op het visitekaartje voor een titel? Ik persoonlijk vind "directeur" zo overdreven bij een eenmanszaak. Wat is jullie mening?

 

Ik had op de eerste druk van m'n kaartjes 'software developer' staan (dat is wat ik doe) Op de tweede druk heb ik dat weggelaten en staat er geen titel meer. Ben gewoon het hele pakket 'Willem' / 'bedrijf', geen directeur, CEO of alleen software ontwikkelaar.

 

Wat voor relatie zie je trouwens tussen de titel op je kaartje en de presentatie bij een introductie of gesprek? Ik zie bijna nooit iemand m'n kaartje bestuderen als ik het geef.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 155 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept