• 0

Presentatie eigen bedrijf bij een prospect

Op Zibb stond een artikel over junior verkopers. In dit artikel stond het volgende gedeelte:

 

De directeur zelf

 

Volgens De Haas moeten bedrijven bovendien veel actiever een strategie bepalen om nieuwe klanten binnen te slepen. 'Nu is het zo dat veel ervaren salesmensen veel koffie drinken met hun bestaande klanten. Dat is natuurlijk óók belangrijk om te doen, maar ze laten een een enorm potentieel liggen. Acquisitie vinden ze kennelijk eng, zo is mijn ervaring. En ik heb heel wat bedrijven van binnen gezien.'

Zijn eigen bedrijf richt zich vooral op grote ondernemingen met omvangrijke verkoopteams. 'Maar het principe geldt ook voor kleinere bedrijven. Als de directeur zelf naar nieuwe klanten gaat, maakt dat meer indruk dan als er een jong broekie verschijnt.'

 

Dit roept bij mij de volgende vraag op: Hoe presenteren jullie je bij de klant. Als directeur, als verkoper, als..........

 

Wat staat er bij jullie op het visitekaartje voor een titel? Ik persoonlijk vind "directeur" zo overdreven bij een eenmanszaak. Wat is jullie mening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik probeer het verkopen over te laten aan mijn team. Ik wil in de toekomst dat ze dat ook doen. Nu kost het dus veel energie om het te sturen maar ik hoop dat dit in de toekomst gaat werken.

 

Als ik zelf verkoop weten mensen wel wat mijn positie is. Geen directeur of andere poespas op een kaartje, wel mijn naam ;) Verder is het gewoon een verkoopgesprek, mijn functie is misschien wel van invloed maar daar ben ik me niet bewust van.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bij een ‘grote’ organisatie kan het inderdaad wel eens helpen tijdens een verkoopproces om de directeur mee te nemen. Gewoon omdat hij/zij de ‘baas’ is en zo meer gewicht in de schaal legt. Sommige klanten willen niet alleen met de verkoper praten maar willen op een bepaald moment ook de directeur/eigenaar/baas spreken.

 

Soms helpt het ook als je bij de directeur van je klant binnen wilt komen om je eigen directeur mee te nemen.

 

Dat heeft niets te maken dat die directeur per definitie beter kan verkopen, maar heeft puur te maken met zijn/haar titel.

 

Eenmanszaken met een directeur die CEO op het kaartje heeft staan roepen toch een beetje verbazing op (bij mij althans). Maar soms helpt het inderdaad als je jezelf introduceert als de directeur.

 

Ik heb zelf geen titel op mijn kaartje staan. Dan kun je alle kanten op. Soms introduceer ik me als verkoper en soms als ‘de baas’. Hangt veelal van de situatie af. Maar meestal blijkt gaandeweg toch wel wat je positie binnen je bedrijf is.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een deel ligt het aan de business waar je in zit. Is die relatief eenvoudig, dan hoeft er niet altijd een directeur aan tafel te zitten, lijkt mij. Misschien alleen bij mega-orders.

 

In ons geval (Managizer) is het niet zo simpel allemaal. Ik moet al mijn tactische know how en charme in de strijd gooien om alleen al on speaking terms te komen met mijn prospects. Vervolgens is het gecompliceerde materie waar we over praten. En aan tafel kan een gesprek een wending nemen die een compleet andere insteek verlangt of waarbij je direct een beslissing moet nemen die grote gevolgen kan hebben. Dat zou ik niet snel aan een verkoper over kunnen laten.

 

 

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
  • 0
Wat staat er bij jullie op het visitekaartje voor een titel? Ik persoonlijk vind "directeur" zo overdreven bij een eenmanszaak. Wat is jullie mening?

 

Ik had op de eerste druk van m'n kaartjes 'software developer' staan (dat is wat ik doe) Op de tweede druk heb ik dat weggelaten en staat er geen titel meer. Ben gewoon het hele pakket 'Willem' / 'bedrijf', geen directeur, CEO of alleen software ontwikkelaar.

 

Wat voor relatie zie je trouwens tussen de titel op je kaartje en de presentatie bij een introductie of gesprek? Ik zie bijna nooit iemand m'n kaartje bestuderen als ik het geef.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.