• 0

Klantencontact

Hallo mensen,

 

Op tv had ik een manager aan het woord gehoord.

Ze had het over klantencontacten. Dus als je op pad gaat naar klanten toe, of nieuwe klanten wil inlijven gaf ze als tip mee dat je die klanten moet voorverwarmen. Voor jouw bezoek moeten ze dus notie hebben dat je bestaat.

 

Maar dat lijkt me nu delicaat. Welke middelen zou je kunnen hanteren ?

 

(1) Want mails sturen met verwijzing naar een site lijkt tricky omdat dit gevoelig ligt en men snel dit kan bestempelen als spam.

(2) Bellen lijkt te intensief omdat je te weinig ja's zou kunnen oogsten.

(3) Snailmail lijkt dan weer té duur, want dat zien we enkel als optie naar bestaande klanten toe.

 

Maar het idee om "klanten voor te verwarmen" prikkelde wel.

Zien jullie alternatieven ?

Of kunnen jullie me overtuigen dat ik in voorgaande hét toch iets anders moet bekijken ?

 

Thx,

hupe.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie was die manager? Misschien dat je door te Google'en erachter komt, wellicht zijn er diepergaande interviews online te vinden.

 

Maar in het algemeen denk ik dat gedoeld wordt op bijvoorbeeld het schrijven voor vooraanstaande weblogs in die branche (is een enorme ijsbreker als men je daar al van kent), het hebben van klanten in hun segment (ook dat zorgt ervoor dat je naam je vooruitsnelt) en dergelijke. Algemene bekendheid dus.

 

Wil je het specifieker doen, dan zou je al een artikel kunnen toezenden aan iemand, wat in de lijn is van het gesprek dat je wilt gaan hebben. Niet te lang maar wel informatief, dat werkt goed om alvast het ijs te breken en jezelf neer te zetten als partij die meedenkt en als partij die snapt waar het over gaat.

Link naar reactie
  • 0

Wel, die manager was Martine Reynaers, Belgische manager van het jaar (2003).

Het was een programma waarin ze starters evalueren en tips geven. Altijd voor iedereen nuttig natuurlijk dergelijke televisie. We kunnen altijd bijleren nietwaar. :)

 

Ik begrijp je Jeroen. Het is een manier die je kan doen. Catchy doch net te sloganesk zodat interesse toch opgewekt wordt ja...

Link naar reactie
  • 0
Voor jouw bezoek moeten ze dus notie hebben dat je bestaat.

 

Als je een potentiële klant gaat bezoeken dan heb je een afspraak, of je gaat onaangekondigd langs. Meer opties zijn er toch niet?

 

Als je een afspraak hebt, dan ga ik er maar even vanuit dat je die persoon al (telefonisch) hebt gesproken. En dus zou die persoon moeten weten dat je bestaat. Sterker nog, in de meeste gevallen zal die persoon niet voor niets die afspraak met je hebben gemaakt. Dus is er een (concrete) aanleiding voor dat gesprek. In die situatie kun je makkelijk voorafgaand aan het gesprek wat extra informatie of documentatie toezenden, hetzij per post hetzij per email.

Die klant is dan redelijk ‘voorverwarmd’.

 

Als je op de bonnefooi ergens binnenstapt (canvassing) dan zou je doel niet meer moeten zijn om te achterhalen wie je contactpersoon is en indien mogelijk hem/haar kort te spreken te krijgen. Veelal zul je dan moeten proberen een korte pitch te doen die leidt tot een (vervolg)afspraak. Tenzij je ‘snelle’ producten verkoopt. Die zou je direct kunnen verkopen.

Ook hier geldt dan weer dat indien het je gelukt is een afspraak te verkrijgen dat je die per email zou kunnen bevestigen en wat extra informatie mee kunt zenden.

 

Los van het feit dat naamsbekendheid, media aandacht, blogging etc. natuurlijk bijdragen aan het feit dat ‘men’ je kent en dus al ietswat is opgewarmd.

 

Zoals Jeroen al aangeeft helpt het wel als je informatie toezendt die zo veel mogelijk is toegesneden op de persoon in kwestie. Dus voorkom zo mogelijk algemene informatie. Artikelen die betrekking hebben op vergelijkbare situaties of die branche gericht zijn bijvoorbeeld zullen effect resulteren dan een algemene bedrijfsfolder.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag hoe je moet verkopen hangt sterk samen met wat je verkoopt en - meer in het bijzonder - de marge die je per product of dienst kan realiseren.

 

Lagere marge vraagt om hogere omloopsnelheid > je verkoopmethode is dan gebaseerd op een massamediale benadering (radio, tv, grotere oplage mailings enz.) en weinig persoonlijke aandacht (behalve een nette afhandeling van orders natuurlijk)

 

Hogere marge vraagt om meer persoonlijke benadering, hoe hoger de marge hoe persoonlijker (telefonische benadering, bezoek, gratis quickscan, gratis pitchen zoals reclamebureaus regelmatig doen)

 

 

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.