• 0

idee voor aanpassing theezakje

Hallo,

 

Een vriend van mij sprak me overlaatst aan en zei me dat hij een leuke uitvinding had voor het theezakje, een kleinigheidje. Hij weet niet wat hij ermee moet doen, hij werkt in ICT sector en heeft daar geen tijd voor om zich daarmee bezig te houden. Maar ik vond het een leuk idee en ik wil hem wel helpen om bedrijven (pickwick, enz) te contacteren en het idee voor te leggen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het is maar een kleinigheidje dat moet worden verandert aan de theezak, kan je zoiets wel beschermen? Ik denk vb. aan het klontje suiker, waar ze enkele jaren geleden een gleufje in het midden hebben gemaakt om het klontje gemakkelijker in twee te laten breken. Is zo een idee ook beschermd? Wat raden jullie me aan?

 

Alvast bedankt.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is maar een kleinigheidje dat moet worden verandert aan de theezak, kan je zoiets wel beschermen?

 

Nee, je kunt ideeën niet beschermen. Zie deze en vele andere draadjes op dit forum.

 

Je kunt hooguit proberen zo'n bedrijf een geheimhoudings- en non-gebruikverklaring te laten tekenen. Maar ik denk niet dat ze erop zitten te wachten. Ze hebben zelf waarschijnlijk al 1.000 goede ideeën.

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen, lees de FAQ eens door.

 

En dan sla ik in een keer een heleboel stukkenover omdat ik eerst wil het volgende wil weten.

1 Is dit de oplossing waar alle theerinkers op zitten te wachten, denk eraan dat een mens een gewoontedier is.

2 Hoe ingewikkeld is het voor de fabrikant om dit in te voeren

3 wat gaat het uiteindelijk allemaal opleveren.

 

Voordat ik een heel verhaal ga schrijven over het hoe en wat wil ik niet al op deze drie simpele vragen stuklopen.

 

Overigens , als iemand een leuk ideetje heeft maar daarvoor als icter niet eens de tijd kan vinden omdat op een forum is dit te posten gaat het sowieso niks worden.

Je zult met hart en nieren aan de slag moeten zijn om mensen ervan te overtuigen dat jouw idee de oplossing is waar zelfs koffiedrinkers op zitten te wachten bij wijze van spreken.

Is dat enthousiasme er niet dan is het verhaal nu al dood.

Link naar reactie
  • 0

1 Is dit de oplossing waar alle theerinkers op zitten te wachten, denk eraan dat een mens een gewoontedier is.

2 Hoe ingewikkeld is het voor de fabrikant om dit in te voeren

3 wat gaat het uiteindelijk allemaal opleveren.

 

Eén aanvulling:

 

4. Wat wil je er precies mee?

 

- een bedankje van de theezakjemaker in de vorm van een groot theepakket met een flesje wijn?

- royalties wanneer ze jouw idee gebruiken, maar zelf ga je er niets mee doen?

- een bedrijf omheen bouwen wat betere theezakjes maakt, en die aan de theemakers verkopen zodat zij hun thee erin kunnen verpakken.

 

Je keuze uit één van deze drie is nogal van invloed op het beste antwoord wat je met je idee aanmoet :)

Link naar reactie
  • 0

Het is kort door de bocht om te stellen dat het niet kan worden beschermd als we niet weten wat de uitvinding inhoudt. De kleine uitsparing in een beschuit waardoor je deze eenvoudig uit de rol kan halen, is volgens mij ook beschermd door Bolletje via een octrooi.

 

Nou, niet zozeer door Bolletje. Het octrooi staat op naam van Tempels, zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;action=display;threadid=961;start=0#msg6596

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bolletje heeft later octrooi aangevraagd op de werkwijze en inrichting om beschuit met een uitsparing te produceren.

 

Een octrooi betreft toch altijd (als het goed is) een technisch product of proces. Een technische bijzonderheid aan het beschuitje, of het productieproces. En niet slechts het idee "gat in beschuit"?

 

De vinding mag voor de vakman niet voor de hand liggen.

[...]

De uitvinding moet gaan over een technisch aantoonbaar functionerend product of productieproces.

Bron: Octrooicentrum.

 

Als ik nu gewone beschuiten inkoop, daar met een of andere vijl een gat in maak en ze weer verkoop, dan zal dat toch geen inbreuk op het octrooi zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bolletje heeft later octrooi aangevraagd op de werkwijze en inrichting om beschuit met een uitsparing te produceren.

 

Een octrooi betreft toch altijd (als het goed is) een technisch product of proces. Een technische bijzonderheid aan het beschuitje, of het productieproces. En niet slechts het idee "gat in beschuit"?

 

De vinding mag voor de vakman niet voor de hand liggen.

[...]

De uitvinding moet gaan over een technisch aantoonbaar functionerend product of productieproces.

Bron: Octrooicentrum.

 

Als ik nu gewone beschuiten inkoop, daar met een of andere vijl een gat in maak en ze weer verkoop, dan zal dat toch geen inbreuk op het octrooi zijn?

 

 

 

Ik ben van mening, t.a.v. van je antwoord op qoute 2, dat je heel veel problemen krijgt. hHt gaat hierbij om het beschuitje en niet op de manier van het vervaardigen van het gaatje c.q. inkepinkje.

 

Echter je dwaalt af van de oorspronkelijke vraag.

Als de aanpassing op het theezakje vernuftig genoeg is en een nieuwe techniek behelst dan zou je er octrooi op aan kunnen vragen. Of dit verstandig is kan ik nu niet zeggen ???. Let bij je keuze m.n. op het advies van Nico, bekijk het proces van het koffiepadje van Sara Lee eens goed (dit is n.l. voor hen fout afgelopen) en laat je goed voorlichten.

Voor dit laatste kan je op diverse plaatsen terecht.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.