• 0

vof ketting

beste allemaal,

momenteel ben ik vennoot in een VOF. Ik wil echter samen met een andere partner een andere VOF starten. Is dit af te raden?

 

vanwege het persoonlijkaansprakelijk zijn van de personen op zich vraag ik me namelijk af of er een 'kettingreactie' kan optreden bij mogelijk faillissement.

 

A-B (vof 1)

B-C (vof2)

 

situatie:

A gaat persoonlijk failliet, daardoor vof1, daardoor persoon B, daardoor vof2 en dus persoon C.

 

Persoon C zou dan dus ernstig in de problemen kunnen komen vanwege persoonlijke schulden van iemand die hij/zij helemaal niet kent.

 

indien ik naar de bekende weg vraag, mijn excuses.

bij voorbaat dank voor een reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Persoon A gaat persoonlijk failliet. Echter kunnen schuldeisers niet zomaar het gedeelte van B afpakken. Ik weet nartuurlijk niet wat voor contract er vast zit aan deze VOF. Wel zal B het aandeel van A geldelijk moeten maken, en vraag is nartuurlijk of dit financieel mogelijk is.

Maar goed, Je omschrijving is denk ik te kort om dit goed te beantwoorden.

 

Maar waarom een VOF als je een andere mogelijkheid kent betreffende aansprakelijkheid.

 

Ik heb samen met 4 mensen een BV, ik zit samen met iemand in een eigen BV (holding, en twee anderen zitten ook een eigen BV). deze twee bv's zijn aandeelhouders van de werkmaatschappij.

De vijfde persoon hebben we aangesteld als directeur (bestuur).

 

Aan de ene kant heb je een BV structuur en daarnaast wil je een persoonlijke VOF beginnen. ???

 

Waarom niet vanuit je holding in de VOF stappen?

 

Kunnen jullie A niet afkopen, weer een bedrijf erbij.

 

Link naar reactie
  • 0

Persoon A gaat persoonlijk failliet. Echter kunnen schuldeisers niet zomaar het gedeelte van B afpakken. Ik weet nartuurlijk niet wat voor contract er vast zit aan deze VOF. Wel zal B het aandeel van A geldelijk moeten maken, en vraag is nartuurlijk of dit financieel mogelijk is.

Maar goed, Je omschrijving is denk ik te kort om dit goed te beantwoorden.

 

Maar waarom een VOF als je een andere mogelijkheid kent betreffende aansprakelijkheid.

 

Ik heb samen met 4 mensen een BV, ik zit samen met iemand in een eigen BV (holding, en twee anderen zitten ook een eigen BV). deze twee bv's zijn aandeelhouders van de werkmaatschappij.

De vijfde persoon hebben we aangesteld als directeur (bestuur).

 

Aan de ene kant heb je een BV structuur en daarnaast wil je een persoonlijke VOF beginnen. ???

 

Waarom niet vanuit je holding in de VOF stappen?

 

Kunnen jullie A niet afkopen, weer een bedrijf erbij.

 

 

beste 'verwijderd account', bedankt voor je reactie, helaas kan ik er weinig mee. Je vertelt dat het 'niet zomaar kan', maar niet waarom niet.

 

De genoemde situatie is hypothetisch en daarom valt er verder weinig te vertellen, het speelt nu vanwege het feit dat ik aan een tweede vof wil beginnen en ik me afvraag of dit wel verstandig is/kan.

 

je hebt het over vof contract, het lijkt mij echter bijzonder vreemd(onmogelijk) als je in een dergelijk contract de persoonlijke aansprakelijkheid kan afdekken. de inhoud lijkt me dan dus ook verder irrelevant.

 

Aan de ene kant heb je een BV structuur en daarnaast wil je een persoonlijke VOF beginnen.

sterker nog: ik heb er al een vof naast. en dat is een bewuste keuze.

 

waarom ik niet vanuit mijn holding in de nieuwe vof stap is vanwege het feit dat de holding 'slechts' 50% van mij is.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het om deze reden dus niet mogelijk om deel te nemen in twee venootschappen onder firma.

 

Misschien heb je hier iets aan?

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=12957

 

perfect, bedankt. R.J.(Rob) Sloep heeft het in dat draadje exact over dezelfde kettingreactie. Ervanuitgaande dat hij correct is dan is het dus inderdaad een groot risico.

Link naar reactie
  • 0

situatie:

A gaat persoonlijk failliet, daardoor vof1, daardoor persoon B, daardoor vof2 en dus persoon C.

 

Persoon C zou dan dus ernstig in de problemen kunnen komen vanwege persoonlijke schulden van iemand die hij/zij helemaal niet kent.

 

Ik ga hierbij uit van het gegeven dat vennoot A door persoonlijke schuldeisers in de problemen is gekomen. Door het feit dat er bij een Vof sprake is van een afgescheiden vermogen kan het, in beginsel, niet doorwerken naar de andere vennoten. De prive-aansprakelijkheid zul je, in de regel, moeten bezien vanuit de zijde van crediteuren van de vennootschap. Deze kunnen uiteindelijk het privevermogen aanspreken voor de schulden van de vennootschap. De crediteuren in prive kunnen niet zomaar het afgescheiden vermogen aanspeken!

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.