• 0

VOF en emigratie naar de V.S. - fiscale aspecten

Ik ga dit jaar emigreren naar de V.S. (als alles volgens planning verloopt) en vroeg me af hoe ik het beste de volgende situatie kan regelen:

 

Ik zit in een VOF met 1 andere partner. In de V.S. zal ik op afstand nog steeds werkzaamheden verrichten voor de V.O.F. Ook mijn partner (in Nederland) zal nog werkzaam zijn in de V.O.F. Het is dus de bedoeling dat we gewoon op basis van gelijke inbreng door blijven gaan.

 

Is het mogelijk dat we de V.O.F. gewoon aanhouden ook al zit ik zometeen in het buitenland? Wat zijn de fiscale consequenties?

Ik neem aan dat daar ook aan vast zit dat ik hier in Nederland dan sowieso belasting moet blijven betalen.

Het is me ook niet helemaal duidelijk of ik het inkomen uit de VOF ook bij mijn inkomen in de V.S. moet optellen, waardoor ik er daar nogmaals belasting over moet betalen.

 

Is er misschien een andere constructie mogelijk? Ik zit bijvoorbeeld ook te denken aan het omzetten van de V.O.F. naar een eenmanszaak (op naam van mijn partner) en dat ik dan als 'freelancer' wordt ingehuurd door de eenmanszaak. Het is wel de bedoeling dat alles nog steeds gelijk verdeeld wordt, dus ieder 50% van de opbrengsten. Deze optie maakt het geheel nog ingewikkelder lijkt me. Ook omdat ik dan wettelijk gezien helemaal niet meer verbonden ben met de onderneming, wat eigenlijk ook weer niet de bedoeling is.

 

Om een lang verhaal kort te maken, mijn vraag komt dus eigenlijk neer op: Wat voor constructie is in ons geval aan te raden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 Fiscaal wordt met inkomen je wereldinkomen bedoeld, dus ook je inkomen uit de VS.

 

2 Met een BV kun je het makkelijkst je vestigingsplaats creeren als je je goed laat adviseren door een belastingadviseur.

 

3 Grootste risico is dat je dubbel belasting gaat betalen over beide inkomens, dus neem een goede accountant c.q. belastingadviseur in de arm.

 

Succes en vooral veel plezier in de VS

Link naar reactie
  • 0

3 Grootste risico is dat je dubbel belasting gaat betalen over beide inkomens

 

Ja, dat is dus niet de bedoeling :)

 

Als ik me uitschrijf uit de onderneming en me dan laat inhuren als freelancer door de onderneming, dan hoef ik hier (in NL) toch geen belasting te betalen?

 

Ik verricht namelijk alle werkzaamheden vanuit de V.S. en betaal dan ook alleen daar belasting (lijkt me).

 

Succes en vooral veel plezier in de VS

 

Dank je wel!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

FF benieuwd naar welke state wil je gaan emigreren en is dit tijdelijk of permanent??

Belangrijkste vraag is wat je daar gaat doen ( in loondienst of eigen onderneming ) Is ook van belang voor het soort visum dat je aan moet vragen. Is behoorlijke complexe situatie en je moet je keuze zeer goed doorwerken en dan heb je waarschijnlijk nog niet alles overzien.

Probleem is dat je in de US diverse soorten tax hebt (verschillen ook nog per state)

Vertrouwens persoon in de USA is zoiezo nodig anders wordt je geflest waar je bij staat.

Kijk ff hiero voor info http://amerika.discussiegroep.info/

Ik kijk ook met een scheef oog naar de overkant maar weet nog niet precies welke business ik wil gaan oppakken.

 

Ed

Link naar reactie
  • 0

Hmmm

Een VOF is toch min of meer een eenmanszaak? Die kun je niet eens aanhouden als je je uitschrijft uit Nederland. Opties zouden dan misschien zijn, eenmanszaak in de VOF omzetten naar BV of inderdaad VOF opheffen en vanuit een Amerikaans bedrijf facturen gaan sturen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hmmm

Een VOF is toch min of meer een eenmanszaak? Die kun je niet eens aanhouden als je je uitschrijft uit Nederland.

 

Dat wist ik niet. Ik dacht dat het wel mogelijk was om als vennoot in de V.O.F. te blijven, ook al woon je in het buitenland. Als dat niet mogelijk is dan vervalt die optie dus.

 

Omzetten in B.V. is ook geen optie, financieel zouden we slechter af zijn en aan extra administratieve rompslomp hebben we ook geen behoefte.

 

Blijft dus over, V.O.F. omzetten naar eensmanzaak op naam vd partner die in Nederland blijft. Ik zet een bedrijfje op in de V.S. en laat me 'inhuren' door de eenmanszaak in Nederland.

 

Bedankt voor de informatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even met de KVK gebeld. Vennoten kunnen gewoon in het buitenland wonen, zolang het vestigingsadres van de VOF maar in NL is. Wat er dus op neer komt dat minimaal 1 vennoot in Nederland moet wonen.

 

Nu weet ik dat er een belastingverdrag is gesloten tussen de V.S. en NL.

 

Als ik zometeen in de V.S. woon, maar een vennoot ben in een VOF met een nederlands vestigingsadres moet ik dan over de winst uit de VOF belasting betalen in NL of de V.S.?

 

Het belastingverdrag zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat ik niet in beide landen belasting hoef te betalen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even met de KVK gebeld. Vennoten kunnen gewoon in het buitenland wonen, zolang het vestigingsadres van de VOF maar in NL is. Wat er dus op neer komt dat minimaal 1 vennoot in Nederland moet wonen.

 

Nu weet ik dat er een belastingverdrag is gesloten tussen de V.S. en NL.

 

Als ik zometeen in de V.S. woon, maar een vennoot ben in een VOF met een nederlands vestigingsadres moet ik dan over de winst uit de VOF belasting betalen in NL of de V.S.?

 

Het belastingverdrag zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat ik niet in beide landen belasting hoef te betalen.

 

Je moet het belastingverdrag echter wel zelf toepassen om ervoor in aanmerking te komen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet het belastingverdrag echter wel zelf toepassen om ervoor in aanmerking te komen.

 

Wat bedoel je daar precies mee?

 

Ik heb gisteren de belastingtelefoon gebeld, maar niemand daar kon me helpen. Ze weten niet of een vennoot van een VOF die in het buitenland woont en werkt, in Nederland belasting over het inkomen uit de VOF moet betalen. Zo'n complexe situatie lijkt het me nu ook weer niet...

 

Link naar reactie
  • 0

Het verdrag met de VS is wat afwijkend van de standaard verdragen, niet iets waarmee ze bij de belastingtelefoon veel te maken hebben. Het merendeel van de vragen daar bestaat uit vragen als "hoe kan ik zorgtoeslag aanvragen" en "ik krijg een aanmaning, maar ik heb echt betaald hoor!"

 

Emigratie van een ondernemer is wel iets waarbij je begeleid wil worden door een deskundig adviseur, om onnodig afrekenen aan de grens te voorkomen. Met een VOF moet dat mogelijk zijn, maar het is wel even opletten.

 

Een Amerikaanse ondernemer die in Nederland onderneemt, is daarvoor in Amerika belast, tenzij het een vaste inrichting in Nederland betreft. In dat geval mag Nederland heffen. Amerika past in beginsel het verrekeningssysteem toe, wat ongeveer inhoud dat wat je in Nederland betaalt, je daar in mindering mag brengen op de belasting (tot 0).

 

De belangrijkste vraag is of je hier een vaste inrichting zal hebben en dat hangt af van de feiten en omstandigheden (hoe je het inkleedt: daar kun je best nog wat invloed op uitoefenen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
De belangrijkste vraag is of je hier een vaste inrichting zal hebben en dat hangt af van de feiten en omstandigheden (hoe je het inkleedt: daar kun je best nog wat invloed op uitoefenen).

 

Dank voor je uitgebreide antwoord, ronaldinho. Wanneer je het hebt over 'vaste inrichting' heb je het dan over de VOF of mij persoonlijk?

 

De VOF heeft hier (in Nederland) sowieso een vaste inrichting en alle kernactiviteiten vinden plaats in Nederland. Ik verricht vanuit de VS alleen ondersteunende activiteiten.

 

Dat ik (als 1 vd vennoten) dan in de VS zit is dan in dit geval toch niet relevant? Dat is tenminste wat ik uit deze link op maak: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-78.html

 

Wanneer de tijd daar is zal ik waarschijnlijk wel een belastingadviseur in de arm nemen, maar ik wil eerst zelf begrijpen hoe het één en ander in elkaar steekt.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is een goeie vraag. Veiligheidshalve zou ik dan uitgaan van een vaste inrichting in Nederland en dit tegen de tijd dat de verhuizing werkelijkheid wordt afstemmen met de Belastingdienst (briefje sturen naar je lokale kantoor, dat je dit wil bespreken en hier afspraken over wil maken.

 

Daarbij kun je dan gelijk meenemen hoe je moet vaststellen welke winst dan eventueel aan de vaste inrichting moet worden toegerekend. Alleen dat deel mag namelijk in Nederland worden belast, de rest in Amerika.

 

Ik vind er wel wat voor te zeggen dat de inkomsten uit de vaste inrichting beperkt zouden moeten zijn. Je doet het werk immers vanuit Amerika. Wellicht zou je in de winstverdeling dan een splitsing moeten maken tussen 'arbeidsbeloning' (US, want daar gewerkt) en 'overwinst' (NL, want die is het gevolg van de Nederlandse onderneming). Maar zo zijn er nog veel meer toerekeningen mogelijk. Je moet er ook even op letten dat de verdeling in beide landen wordt geaccepteerd, dus wellicht ook met de Amerikaanse belastingdienst bespreken. Ik heb alleen geen idee in hoeverre ze daar aan mee willen werken...

 

Helaas geen kant en klaar antwoord dus. Maar het geeft wel aan hoe gecompliceerd dit in elkaar zit. Voordeel daarvan is dat het voor de belastingdienst net zo gecompliceerd is. Dan is het vaak makkelijker goede afspraken maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.