• 0

De e-zone.. ja of nee?

Beste lezers,

 

Ik stel mijzelf de vraag of ik moet starten in de e-zone (Curacao), of niet.

 

Het zit namelijk zo: ik run al enige tijd een lucratieve advertising based website. In principe heb ik hier (nog) geen fysiek kantoor voor nodig om bedrijfsvoering uit te oefenen (ik kan het thuis onderhouden). Het is een online datingsite dat met name actief is in USA. Mijn plan is om op korte termijn te investeren in de dating site met eigen gespaarde centen. Het gaat hier om een relatief kleine investering, maar het gaat mij voornamelijk om de belasting. Momenteel is het nog geen officieel bedrijf en ik zou dit wel als bedrijf willen runnen en volgens de wet belasting betalen.

 

Ik heb zojuist research gedaan op deze forum naar de e-zone en via webhostingtalk.nl kwam ik ook een aantal topics tegen over het vestigen van een bedrijf in de e-zone. Eerlijk gezegd geloof ik er geen moer van, van wat er beweerd wordt. Anderzijds klopt het volgens de wet wel, dus ik ben een beetje verward. Zo kwam ik het volgende bedrijfje tegen die een vennootschap kan realiseren in Curacao tegen een vergoeding, zie: http://www.e-zone24.nl/ het is mij opgevallen dat de teksten op de website veel spel- en grammaticale fouten bevatten. Natuurlijk zegt dit niet veel over de bedrijfsvoering, maar natuurlijk ben ik bang om geld kwijt te raken.

 

Mijn vraag is dus of een bedrijf vestigen in de e-zone wel zo verstandig is, en welke partijen die dat regelen zijn nou betrouwbaar? Een website met onprofessionele teksten schrikt mij een beetje af en referenties zijn ook niet gemakkelijk te vinden.

 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

 

Alvast bedankt!

Op zoek naar een relatiegeschenk? babycadeau of kraamcadeau? Neem eens een kijkje bij Hippemamashop!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Kun je niet zoeken op een adres en kijken welke bedrijven zich al in zo'n pand bevinden.

 

Ziet er wel aantrekkelijk uit, maar zoals je zegt naar mate je leest krijg je kriebels in je onderbuik, sommige fotos lijken zelfs wel op een 3D wereld gemaakt:-) Misschien is dat het ook wel :-)

 

Waag er een vakantie aan zou ik zeggen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

 

Kun je niet zoeken op een adres en kijken welke bedrijven zich al in zo'n pand bevinden.

 

Ziet er wel aantrekkelijk uit, maar zoals je zegt naar mate je leest krijg je kriebels in je onderbuik, sommige fotos lijken zelfs wel op een 3D wereld gemaakt:-) Misschien is dat het ook wel :-)

 

Waag er een vakantie aan zou ik zeggen.

 

Perry

 

Het ziet er inderdaad erg aantrekkelijk uit. Nu je over vakantie begint, denk ik nu, waarom ook niet? Als het werkelijk maar 2% winstbelasting is, is een zakelijk bezoekje in combinatie met vakantie wel waard!

Op zoek naar een relatiegeschenk? babycadeau of kraamcadeau? Neem eens een kijkje bij Hippemamashop!

Link naar reactie
  • 0

 

Besef opeens dat de voetbal trainer van mijn zoontje bij de belastingdienst werkt en overweegt om op Curacao een functie aan te gaan, misschien wel hiermee te maken :-) Zal hem van het weekend eens langs de lijn aanspreken als daar een moment voor is, als ik wat weet vind je het hier.

 

Laat ons weten hoe je vakantie was. Willemstad is leuk en ook daar valt nog zoveel te doen.

 

Maar blijf het nog even een vaag verhaal vinden, pas dus goed op!

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

 

Besef opeens dat de voetbal trainer van mijn zoontje bij de belastingdienst werkt en overweegt om op Curacao een functie aan te gaan, misschien wel hiermee te maken :-) Zal hem van het weekend eens langs de lijn aanspreken als daar een moment voor is, als ik wat weet vind je het hier.

 

Laat ons weten hoe je vakantie was. Willemstad is leuk en ook daar valt nog zoveel te doen.

 

Maar blijf het nog even een vaag verhaal vinden, pas dus goed op!

 

Perry

 

Bedankt! Ik wacht eerst jouw reactie en reacties van anderen af en ik probeer nog contact te krijgen met een van die instanties. Vervolgens overweeg ik om die trip daarheen te maken :)

Op zoek naar een relatiegeschenk? babycadeau of kraamcadeau? Neem eens een kijkje bij Hippemamashop!

Link naar reactie
  • 0

Er is op zich geen probleem met de E-Zone hier te Curacao. Het is een fiscale constructie die de Nederlandse Antillen heeft ingevoerd om zo investeerders naar het land te trekken en (trust) werkgelegenheid te creeren. Niks mis mee dus. 2% winstbelasting (enkel in de Nederlandse Antillen, niet meer in NL) gegarandeerd tot 2026. Uiteraard moet je wel aan wat voorwaarden voldoen. De soort activiteiten van het bedrijf moet geschikt zijn. Een internet onderneming is dat vaak wel. Ook vereist de wet dat de bedrijfsvoering plaatsvindt in de e-zone. Domicilie moet dus in de e-zone zijn. Verder wordt meestal gewerkt met een SPF die de aandelen houdt in de N.V. die in de e-zone zit. Als je serieus bent en meer gedetailleerde informatie wilt kan je mij per email bereiken. Ik verleen zelf geen diensten in de e-zone, mag ook niet als advocaat, maar heb wel een samenwerkingsverband met een bedrijf in de e-zone die het hele traject faciliteert.

 

Misschien moet ik eens een algemeen verhaal over de e-zone op HL zetten, zodat het niet meer zo een luchtkasteel lijkt....

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.