• 0

Leverancier in China doet moeilijk met betaling

Hallo,

 

Ik heb in februari een partij besteld in China.

30% vooraf betaald, 70% na levering (FOB).

Na betaling van de 70% (goederen inmiddels aan boord) gaf de leverancier aan dat ik aan de verkeerde begunstigde had betaald. Dit klopte in zoverre dat ik inderdaad had betaald naar dezelfde ontvanger als de 30%. Volgens hem had de 70% naar een andere begunstigde gemoeten. Hij had namelijk een nieuwe export-agent zei 'ie...

Dit bleek inderdaad uit een mail die ik over het hoofd had gezien.

 

Daags na de betaling heb ik mijn bank opdracht gegeven om de betaling te wijzigen. Deze heeft zowel de nieuwe rekeninghouder als het nieuwe rekeningnummer doorgegeven aan de Bank of China.

Die gaf aan (na innen van $20 !) dat het rekeningnummer niet overeen kwam met de begunstigde. Ze hadden namelijk alleen het nieuwe rekeningnummer overgenomen.

 

Ik heb de 'foutieve' ontvanger (waar de 30% kennelijk WEL naartoe moest) gevraagd het geld (70%) door te sturen naar de nieuwe begunstigde.

Dat vonden ze geen probleem en zouden hun rekening in de gaten houden. CC 'tje naar mijn leverancier.

Die reageerde dat dat geen oplossing was omdat zijn geld vanuit het buitenland moet komen omdat hij anders zou worden beboet door de Chinese douane!

 

De 'foute' ontvanger laat even niks meer van zich horen, en de leverancier zegt de goederen niet te zullen vrijgeven als hij het geld niet heeft :-\

Ik heb wel een kopie van de B/L via mail, maar geen origineel.

 

 

Iemand een suggestie?

 

Alvast bedankt.

 

Marcel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Shit...

Die reageerde dat dat geen oplossing was omdat zijn geld vanuit het buitenland moet komen omdat hij anders zou worden beboet door de Chinese douane!

Dat klopt wel. Betalingsinstructies zijn vrij strict in China.

Je kan niet met de foutieve ontvanger een dealtje sluiten dat hij een ander product voor je op de boot zet? Of via je leverancier?

 

Sterkte,

Link naar reactie
  • 0

De spullen staan al op het schip,en ze zijn waarschijnlijk over een paar dagen hier. Moet de leverancier ze inderdaad vrijgeven of zijn ze al van mij?

 

Dealtje met de foute ontvanger zal wel niet gaan. Die levert niks interessants. Bovendien laat deze zoals gezegd ineens niks meer horen, ondanks toezegging het geld te zullen retourneren of doorsturen.

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn ze niet van jou. Je hebt ze niet betaald, tenminste niet aan het juiste bedrijf.

Je zou kunnen proberen om je leverancier wat te laten regelen. Stuur ze een mailtje met excusses dat het overboeken fout is gegaan en of ze met eerste export company een dealtje zouden willen sluiten...

Moeilijk probleem.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn leverancier heeft aangegeven dat ik vooral niet moet zeggen dat 't om HEM gaat, omdat 'ie (kennelijk na mijn eerste betaling) gezeur heeft gekregen met de andere firma. Ik moiest ze maar gewoon zeggen het geld terug te betalen en dat ik er anders 'werk' van zou maken...

 

De andere firma (die inderdaad het geld heeft) heeft vandaag gereageerd:

 

QUOTE:

 

Good day !

 

Yes , we have this two payment . but other factory which near our factory said this money is their .

 

So we cann't send the money back to you untill we can confirm this money is not the factory .

 

best regards !

 

END QUOTE

 

 

belachelijk....

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn leverancier heeft aangegeven dat ik vooral niet moet zeggen dat 't om HEM gaat, omdat 'ie (kennelijk na mijn eerste betaling) gezeur heeft gekregen met de andere firma.

Goed mogelijk. Je kent blijkbaar niet het hele verhaal.

 

Ik moiest ze maar gewoon zeggen het geld terug te betalen en dat ik er anders 'werk' van zou maken...

Tuurlijk

 

Yes , we have this two payment . but other factory which near our factory said this money is their .

 

So we cann't send the money back to you untill we can confirm this money is not the factory .

Blijkbaar gaan zij wel zorgvuldig met betalingen om.

 

belachelijk....

De enige die belachelijk handelt ben jij. Topic starten met als titel “:Leverancier in China doet moeilijk met betaling” terwijl de enige die hier blundert jezelf bent. Leest e-mail niet, krijgt geld retour en maakt het dan nogmaals over naar de verkeerde.

Belachelijk dat ze zo moeilijk doen over 1500 dollar? Iets waar de verzender van dat e-mailtje zo’n beetje 4 maanden voor moet werken? Denk eerst een beetje na en zorg dat je voortaan een beetje oplet.

 

Simpel, beken schuld, laat laat de im- en export company leker uitzoeken wat er met de betaling moet gebeuren en probeer wat te regelen. Misschien krijg je dan je spulletjes nog, maar dat zal nog wel even duren.

Link naar reactie
  • 0

Hold your horses...

Lees mijn bericht nog eens voor je zo hoog van de toren blaast.

 

1e betaling was correct. Dit was een aanbetaling.

Toen ik de rest wilde overmaken waren ze ineens van agent veranderd.

Als JIJ iemand in 2x moet betalen doe je dat toch doorgaans ook aan dezelfde persoon?

Nogmaals: er is GEEN geld retour gekomen. De eerste betaling moet daar ook gewoon blijven.

 

Het lijkt er zelfs op dat het bedrijf waar het geld nu ligt niets met mijn goederen te maken heeft. Ze produceren iets totaal anders. Misschien heb ik wel gewoon een openstaande rekening van mijn leverancier rechtstreeks aan zijn schuldeiser betaald :-)

De rest wilde hij ineens op z'n eigen rekening. Dat is het enige wat MIJ is ontgaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

Ik werd misschien op het verkeerde been gezet door de USD 20 die je als kosten aangaf. Dat zijn normaal gesproken zo’n beetje de kosten als je het geld weer retour krijgt.

 

De export company kan je het niet echt kwalijk nemen. Die willen eerst absolute zekerheid over wat er met het geld moet gebeuren. Inderdaad is het wijzigen van agent en rekeningnummer niet echt een teken dat het perfect gaat met jou leverancier. 1500 dollar is een flink bedrag in China, dus er zullen wel aardig wat stempeltjes gezet moeten worden voordat er geld retour komt.

 

Wacht even af wat de export company gaat doen. Mail ze, bel ze en probeer er een beetje snelheid in te krijgen. Spoor je leverancier aan om vaart te zetten achter de export company en leg hem uit dat je niet nogmaals het bedrag overmaakt. Probeer hem zover te krijgen dat hij er werk van maakt.

 

Sowieso zou ik je aanraden om voortaan heel duidelijk te controleren naar welk bedrijf je geld overmaakt. Een export company is niet ongebruikelijk, maar je leverancier heeft dan wel wat uit te leggen. Doorvragen en eventueel de export company bellen/mailen. Oppassen als er iets niet helemaal in de haak lijkt. Een mailtje dat de agent veranderd is moet direct een aantal alarmbellen laten afgaan.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tonino,

 

Blij dat je nu de situatie begrijpt :-)

Het bedrijf dat het geld nu heeft laat al dagen niks meer horen, en degene met wie ik zaken doe zegt dat 'ie nu wel snel z'n geld wil, omdat er anders opslagkosten in Rotterdam bij gaan komen zolang hij de goederen niet heeft vrijgegeven. Klinkt logisch.

 

Ik heb echter het contract er nog eens bijgehaald en daar staat duidelijk het bedrijf in aan wie ik de aanbetaling heb gedaan. Lijkt me dat ZIJ dan ook mijn partij zijn, en niet degene die nu om z'n geld vraagt (ondanks dat hij wel het contract heeft getekend).

In het contract staan ook de betalingsgegevens. Daarin staat niets over een nieuwe begunstigde.

Vreemde gang van zaken. Medewerker tekent een contract met afnemer (ik dus), verlaat het bedrijf, en neemt kennlijk de handel mee, inclusief de papieren om ze vrij te geven.

 

Ik vraag me ook af of dat andere bedrijf (Longfa geheten) eigenlijk wel een export agent is. Ze produceren zelf iets lijkt het (alleen niet datgene wat ik heb gekocht)

 

Zucht...

 

Marcel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Op dit moment is de Canton Fair aan de gang. Het lijkt me niet uitgesloten dat je contactpersoon daar nu staat....

Stuur maar een mailtje naar je leverancier dat je je contract verplichtingen bent nagekomen en hij in gebreke is.

Als je wilt mag je me wel een mailtje/pm sturen, dan kan ik een medewerker (chinees) even laten bellen.

 

Groetjes

Mark

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.