• 0

Hoe haal je business uit trends?

Zelf was ik al ene tijd bezig met eco en eco-design. Nu het volop in de belangstelling staat haal ik hier op meerdere manieren business uit.

 

Ik ben goed vindbaar op de juiste keywords. Greentail is live (maar iets vertraagd door het vele werk rondom de ecodesignbeurs) De beurs voor ecodesign (zie signature) staat in de steigers. (De fair wordt hier ecodesignbeurs genoemd ivm Google)... Een meubellabel zit in de pen, en nog een ander initiatief is in idee-fase (dat hoort bij het label, maar is ook voor andere ontwerpers interessant).

 

Dit kan allemaal snel omdat ik er zelf al een tijd mee bezig was. Hoe springen jullie in op trends om business te genereren?

 

Ik vind Edo's ondernemersyoutube hier een voorbeeld van, maar er zijn er natuurlijk veel meer.

 

 

[taalkundig]Een trend is iets anders dan een hype: een hype gaat weer: een trend is een opkomende ontwikkeling die niet meer weggaat[/taalkundig]

 

trend (de ~ (m.), ~s)

1 richting waarin zich iets ontwikkelt => tendens

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn deviezen:

 

Houd je vakkennis op peil en zorg voor balans met marktkennis (aanbod en vraag) zodat je jezelf oefent in het herkennen van kansrijke trends. Toets ideeën en observaties altijd aan wat anderen doen, want je bent waarschijnlijk niet de enige die iets ziet.

 

Houd een oogje op het jargon (wat zijn de nieuwe buzzwords in het angelsaksische) en vergeet de ontwikkelingen in het oosten (Duitsland) en zuiden (Frankrijk, Spanje, Italië) niet, en speel met nieuwe begrippen.

 

Neem initiatieven. Praat met deskundigen, volg proefprojecten en experimenten, kijk kritisch naar de resultaten, deel kennis met andere belangstellenden, voeg wat nieuwe woorden aan het vocabulaire toe.

 

Claim die woorden als ze aanslaan. Pak nieuwe domeinnamen, gebruik ze in blogs, stimuleer het gebruik door derden, signaleer het werk van anderen zodat je een link legt.

 

Greentail is een goed voorbeeld, want je koppelt de eco-trend aan het commercieel relevante begrip van long tail waardoor het voor een aantal mensen duidelijk is dat er business in de staart zit. Een tail is echter iets wat achteraan komt, dus wellicht is er ook ruimte voor voelsprieten

 

Vergeet de downside niet. En hou de grote spelers in de gaten, want als die winst ruiken komen ze ineens je markt binnendonderen. ;)

 

Ik ben trouwens benieuwd wat productontwikkelaars doen en mensen die in de handel zitten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Vergeet de downside niet. En hou de grote spelers in de gaten, want als die winst ruiken komen ze ineens je markt binnendonderen. ;)

 

 

Dat klopt, en dat zal ook gebeuren. Nu zie je al dat meubelmerken spin-offs beginnen die een veel groenere propositie hebben. OOk de grote ontwerpbureuas zullen op een gegeven moment zeggen 'groen? Daar hoeven wij niet expliciet over te doen, dat doen wij in al onze projecten' . Maat gelukkig zit er nog een gat tussen 'doen' en 'pionier zijn'. Ik ga de vruchten te plukken van pionier zijn.

Link naar reactie
  • 0

maar, als een grote speler een markt betreed, is dat gewoon een bewijs dat die markt er is en dat er kansen liggen. Laat de grote spelers de markt maar ontwikkelen, er blijft genoeg speelruimte voor de kleine spelers over ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

http://truths.treehugger.com/

 

Treehuggers 'Truths' contest: 130 user generated ingezonden korte filmpjes over eco en groen. Hoe web 2.0, nieuwe economie en grioene economie kan het zijn....

 

En het is leuk om naar te kijken!

Treehugger is ook één van mijn favorieten. Heel slim hoe ze zoveel geld uit een trend halen. Groen is echt een trend, en ik merk dat veel bedrijven zich opeens als groen profileren. Dat is dan ook de richting die ik met mijn communicatie bedrijf op wil.

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie
  • 0

 

Treehugger is ook één van mijn favorieten. Heel slim hoe ze zoveel geld uit een trend halen. Groen is echt een trend, en ik merk dat veel bedrijven zich opeens als groen profileren. Dat is dan ook de richting die ik met mijn communicatie bedrijf op wil.

 

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article432485.ece/Coca-Cola_geeft_water_terug_aan_natuur: iedereen wil laten zien dat ze groen zijn...

 

 

Van het weekend stond een artikel in de Volksrant dit het bewust duurzaam denken een ontwikkeling is waarbij de publieke opinie sneller gaat dan de politieke wil en het politieke kunnen. Dit geld zelfs voor Amerika.

 

 

Over duurzame communicatie:

 

weet jij msischien welke fsc-gecertificeerde drukkerijen een huistijl kunnen drukken?

 

Ik ken drukkerij de toekomst: http://www.fscpapier.nl/, die zijn als het goed is een prijs aan het maken, maar ik heb ze al tweemaal gevraagd en krijg maar niets. Ik heb het overizcht wat hier staat ook al doorgekeken. Weet jij nog meer?

 

Link naar reactie
  • 0

weet jij msischien welke fsc-gecertificeerde drukkerijen een huistijl kunnen drukken?

 

 

 

In Diemen zit http://www.drukpartners.nl/

Verder levert googlen op drukkerij fsc en plaatsnaam heel wat op. De drukkers hebben het groene imago ook ontdekt ;)

 

De lijst van fsc heb ik ook gevonden, daar staan ze allemaal op. Ik ben alleen op zoek naar iemand die een kwalitatieve aanbeveling kan doen: alle die ik nu bel doen langer dan 3 dagen over een offerte, en sturen geen voorbeeld van het papier op.

Link naar reactie
  • 0

De lijst van fsc heb ik ook gevonden, daar staan ze allemaal op. Ik ben alleen op zoek naar iemand die een kwalitatieve aanbeveling kan doen: alle die ik nu bel doen langer dan 3 dagen over een offerte, en sturen geen voorbeeld van het papier op.

Helaas, ik kan je daar niet aan helpen. Die kennis moet ik zelf nog opbouwen. Op deze site http://www.papierpraat.nl/forum/index.php?subaction=showfull&id=1161894966&archive=&start_from=&ucat=& kun je wel een en ander vinden over papier en papierproductie, waardoor je wellicht kritischer kunt kiezen. Kijk maar of je er iets aan hebt.

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie
  • 0

 

Ze lopen een beetje achter:

Januari 2007 zal uitgebreid worden teruggekomen op het symposium met een verdere toelichting op de uitwerking van vragen, conclusies en de manier waarop papier praat wordt vervolgd.

 

Een deel wat er staat over milieuvriendelijk papier wordt allemaal heel luchtig gesteld: 'krijgen we nooit vragen over' , 'we moeten maar aannemen dat het milieuvriendelijk is' , 'Gevoel bij FSC is vooral verkooppraatje'.

 

Andere stukjes lijken serieuzer:

 

Ja, natúúrlijk drukken we op milieuvriendelijk papier. Wil je recycling papier, of wil je papier met een keurmerk; moet dat dan FSC, of PEFC, of een van de vele andere keurmerken zijn? Wil je papier van een fabriek waarvan we zeker weten dat de pulp niet gemaakt is van gen-gemodificeerde bomen of vind je transportbeperking belangrijk en wil je daarom alleen papier uit Europa? En dan heb ik nog niet verteld dat ongecoat papier misschien wel iets vriendelijker is dan gecoat papier.'

 

 

Ik ben benieuwd hoe ze er nu tegenaan kijken. In heel veel takken merk ik dat er omslag heeft plaatsgevonden in de periode dat 'an inconvient truth' uit kwam, Al Gore in Nederland is geweest en het klimaatrapport van de VN is verschenen. Wel interessant link, bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf was ik al ene tijd bezig met eco en eco-design. Nu het volop in de belangstelling staat haal ik hier op meerdere manieren business uit.

 

Maar het nadeel van trends is ook dat ze zich kunnen keren:

 

Van Elsevier.nl:

 

Duurzaamheidsgekte: om gek van te worden

Duurzaamheid. Iedereen bauwt elkaar na, maar niemand weet wat er met duurzaamheid wordt bedoeld

 

Simon Rozendaal

 

De nieuwe milieuminister, Jacqueline Cramer (PvdA) was hoogleraar duurzaam ondernemen, adviseerde bedrijven hoe ze duurzaam moesten ondernemen en gaat nu als minister het duurzaam ondernemen stimuleren.

 

Shell, DSM en Philips beconcurreren elkaar in duurzaam ondernemen. Adviesbureau Berenschot heeft een afdeling duurzaam ondernemen. Voormalig astronaut Wubbo Ockels is hoogleraar duurzaam in Delft, heeft eerst een duurzaam zonnevehikel ontworpen en is nu bezig met een duurzame Superbus. En ook de AutoRAI staat vol met duurzame auto's.

 

Duurzaam, duurzaam, duurzaam.

 

De Amerikaanse psycholoog Daniel Goleman heeft eens geschreven: gekte is een uitzondering onder individuen maar regel bij groepen. De duurzaamheidspsychose is er een treffende illustratie van. Iedereen bauwt elkaar na maar niemand weet wat er met duurzaamheid wordt bedoeld.

 

De nieuwe milieuminister werd gisteren ondervraagd door de milieujournalist van NRC Handelsblad. De journalist, die in zijn stukken om de drie regels het woord duurzaam vermeldt, vroeg aan de minister wat dat woord 'duurzaam' dat iedereen in de mond neemt, nu toch eigenlijk betekent.

 

In haar antwoord lanceerde de minister de 384ste definitie van duurzaamheid: 'Het in balans brengen van sociale, ecologische aspecten van groei. People, planet, profit.'

 

Oh, dat is het dus, duurzaamheid: people, planet, profit! Tuurlijk

 

PPP? De minister loopt blijkbaar nog niet zo lang mee in het groene werledje. Die term is zoooooo 2005. [cyische mode]Gelukkig heb ik het niet over duurzaam. Eco. Het nieuwe toverwoord...[/cynisch]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.