• 0

Plotseling DGA?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even snel wat indicaties van een niet-fiscalist:

 

DGA ben je als je meer dan vijf procent van de aandelen hebt en directeur bent.

 

Loon

  • Je betaalt vanaf nu Waz-premie over je loon (8,8%) in plaats van de WW en WAO premies enzo.
  • Je moet een minimum bedrag verdienen (40000 euro ongeveer) tenzij de dit in samenspraak met de belastingdienst met gegronde redenen kunt voorkomen

 

Verzekeringen

  • Je bent niet meer verzekerd voor arbeidsongeschiktheid tenzij je een dure verzekering afsluit (honderden euro per maand)

 

Als je gewoon verder in loondienst bent zijn er niet zoveel dingen onwijs anders. Zoek even verder op het forum, er zijn wel meer topics die dit bespreken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Doorgaans wordt onder een DGA (directeur-grootaandeelhouder) verstaan een directeur van een vennootschap - BV of NV - die 5% of meer van de aandelen in deze vennootschap bezit (voor de inkomstenbelasting wordt dit een aanmerkelijk belang genoemd).

 

Dit 5%-criterium is een fiscaal ijkpunt omdat je daardoor in de bereik valt van de specifieke wetgeving op het terrein van het aanmerkelijk belang.

 

Ik kan het mis hebben, maar ik denk uit jouw bericht op te kunnen maken dat je thans reeds meer dan 5% in de vennootschap houdt. Indien dit juist is, ben je nu reeds directeur-grootaandeelhouder, zodat onder andere diverse specifieke inkomsten- en loonbelastingaspecten op jou van toepassing zijn.

 

Groet,

 

TaxAdvisor

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie opmerkingen! Heb ik weer wat geleerd, want ik verkeerde in de veronderstelling dat ik meer dan 50% moest hebben om DGA te zijn. Zoveel heb ik dus nu niet, maar zodra m'n collega weg is, wel. Veranderen er dan dingen op het fiscaal/juridische vlak?

 

Groet,

Martijn

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Bij een aandelenpakket van meer dan 5% in een BV, heb je reeds een aanmerkelijk belang in de zin van de Wet op de inkomstenbelasting.

 

Als je reeds aanmerkelijk belanghouder WAS, en je aandelenpakket wordt vergroot, verandert er niet zoveel. Had je echter tot voor de overname van de aandelen van je (ex-)zakenpartner minder dan 5%, en na de overname meer dan 5%, dan verandert er heel wat. Je valt dan namelijk onder het aanmerkelijk belangregime. Dit betekent o.a.:

 

- de eventuele winst bij verkoop van je aandelenpakket is in prive

belast naar een tarief van 25%;

- hetzelfde geldt voor dividenden uit deze aandelen;

- rente op schulden ter zake van de overname van de aandelen van je

zakenpartner zijn aftrekbaar tegen 25% (en niet tegen het

progressieve tarief van maximaal 52%);

-

Link naar reactie
  • 0

(vervolg op bovenstaande mail)

 

- je dient als aanmerkelijk belanghouder een minimumsalaris te verdienen (het zogeheten fictieve loon) af € 38.117, tenzij er een uitzondering van toepassing is

- de zogenaamde terbeschikkingsregeling geldt: bij het ter beschikking stellen van vermogensbestanddelen aan je onderneming (denk aan het verhuren van een pand) wordt de door jou ontvangen vergoeding in principe in box 1 (maximaal 52%) in de heffing betrokken.

 

Mocht je als DGA nog niet exact in kaart hebben gebracht welke de fiscale consequenties zijn van het DGA-schap, dan zou ik dat als ik jou was zo snel mogelijk (laten) doen, om mogelijke niet-gewenste verrassingen te voorkomen.

 

Laat me maar weten of wij wellicht iets voor je kunnen betekenen.

 

Groet,

 

TaxAdvisor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.