• 0

Wanneer aangifte doen, en wat willen ze weten?

Ik heb een tijdje terug natuurlijk een aangifte start onderneming ingedient. Hierop heeft de belastingdienst bepaald dat ik ondernemer voor ze ben. Ik moet 1x per jaar aangifte doen.

 

Nu wilde ik weten; wanneer is dat? En ten tweede; wát willen ze precies weten? Omzet, uren, klanten?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals ik begrijp dien jij 1x per jaar de aangifte omzet(btw) belasting te doen. Hiervoor moet je opgeven wat je aan btw hebt ontvangen en wat je als voorbelasting hebt betaald.

Dit is aan het eind van het jaar en moet dan voor 31 maart ( bij een jaaraangifte) zijn ingediend en betaald te zijn.

De aangifte inkomstenbeasting is wel wat complexer. Deze moet altijd voor 1 april zijn ingediend over het volledige jaar ervoor. Hierin moet dan een balans en verlies/winst rekening worden gezet en alle andere (prive)zaken.

Wanneer je zelf niet boekhoudkundig bent onderlegt zou ik je aanraden om hiervoor een boekhouder in de arm te nemen die dit voor je kan doen. Het kan je namelijk een hoop tijd en geld schelen wanneer je dit goed en vakkundig laat doen.

 

Succes met je bedrijf!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, een boekhouder, dat is ook nog een kostenpost. Ik ben jong en ik heb weinig kapitaal. Wat zou zoiets kosten voor een mini bedrijfje denk je?

 

En nog iets; kijken ze naar m'n uren? En waarom is er een grens getrokken tussen <15 en >15 uur, is dit ivm. persoonlijke inkomsten/werk'gedrag'?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat een boekhouder kost hangt af van de complexiteit/omvang van je bedrijf en hoe je zelf e.e.a. aanlevert. Zou eens bij een kantoor bij je in de buurt rondvragen als ik jou was.

 

Uren zijn van belang om te bepalen of je voor zelfstandigenaftrek in aanmerking komt. Minimaal 1225 uur per jaar.

Weet je zeker dat je ook voor de inkomstenbelasting al als ondernemer bent aangemerkt? Of is het alleen de omzetbelasting (BTW) ?

 

Succes met je bedrijf!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat het nog wel weer een kostenpost is, maar het verdient zich als je een goede boekhoduer hebt weer terug. Wanneer je het zelf doet en je hebt er geen verstand van kan je dat flink veel geld gaan kosten en daarbij er zijn veel beginnende bedrijven die doordat ze de boekhouding niet op orde hebben grote problemen krijgen met o.a. de belastingdienst waardoor uiteindelijk het bedrijfje falliet gaat.

Wat een boekhouder vraagt per bedrijf kan heel erg verschillen. ik zou gewoon een aantal boekhouders opbellen/mailen voor een prijsopgaaf zodat je wat kan vergelijken want er zit enorm veel verschil in.

Ik denk dat je met een keer per jaar verwerking ongeveer op de 700 excl. btw zit. inclusief jaarrekening, alles verwerken en alle aangiften.

 

 

Met die 15 uur doel je denk ik op het urencriterium. Dit staat op 1225 uur per jaar en komt neer op een 24 uur per week. Ze moeten natuurlijk ergens een grens trekken vanaf wanneer de belastingdienst jou siet als ondernemer en hun vinden dat wanneer je minder dan 1225 uur aan de onderneming besteedt je in hun ogen geen ondernemer maar een resultaatgenieter bent en dan heb je geen recht op ondernemersaftrek.

 

 

Patricia Visser

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.