• 0

draadloze electriciteit.

He he, eindelijk. draadloze energie. Maar hoe voorkom ik straks illegaal stroom aftappen?

 

Van synch.nl:

 

autuer: Derk

 

 

Het laatste snoer staat op het punt te verdwijnen. Elektriciteit kan sinds kort door de lucht: via radiogolven. Begin dit jaar kwam Powercast naar buiten met de technologie. Eind dit jaar zal Philips als eerste bedrijf ter wereld producten lanceren met draadloze elektriciteit.

 

Gigantische vervangingsmarkt

Jarenlang heeft Powercast er in het diepste geheim aan gewerkt. Meer dan honderd bedrijven zijn inmiddels gecontracteerd om deze techniek toe te passen in hun producten. De vervangingsmarkt van stekkers en batterijen lijkt gigantisch. John Shearer, oprichter van Powercast, denkt in 2008 “miljoenen zenders en ontvangers” te verkopen. Alleen apparaten met een beperkt voltage zullen van draadloze elektriciteit worden voorzien. “Alles wat werkt op een AA of AAA batterij”, volgens Shearer.

 

Energie uit radiogolven

Het idee is niet nieuw. Radiogolven worden gebruikt door bekende technieken als FM, GSM, WiFi en Bluetooth voor de overdracht van data. Al heel lang is bekend dat uit radiogolven ook energie te winnen moet zijn. Maar nog niet eerder waren wetenschappers in staat om een radiosignaal efficiënt om te zetten in bruikbare elektriciteit. Powercast is licentiehouder van een goedkoop klein ontvangertje dat radiogolven kan omzetten in stroom met een efficiëntie van 70% (zie kader).

 

Toepassingen eindeloos

De mogelijkheden zijn eindeloos. De zender kan worden ingebouwd in alles wat een aansluiting heeft op het vaste stroomnet, zoals bijvoorbeeld een lamp of een computer. De ontvanger is zo klein en goedkoop te maken, dat het in vrijwel elk apparaat toegepast kan worden. Zo kan een mobiele telefoon ’s nachts opladen in de buurt van een lamp met ingebouwde zender. En zo heeft een draadloos toetsenbord geen batterij meer nodig, omdat radiogolven uit de computer voor voldoende stroom zorgen. Verder kan elke zender meerdere ontvangers aan. Dat is erg handig voor bijvoorbeeld een kastlade met gadgets die altijd klaar zijn voor gebruik.

 

 

Nadelen

Maar er zitten ook nadelen aan draadloze elektriciteit. Zo is de techniek alleen beschikbaar voor apparaten die op een laag voltage werken. Een laptop heeft nu bijvoorbeeld tien keer meer energie nodig dan de ontvanger kan produceren. Een ander minpunt is de minimale afstand tot de zender die nodig is om voldoende stroom te genereren. Hoe verder weg van de zender hoe minder energie de ontvanger kan produceren. Powercast geeft aan dat zender en ontvanger binnen een meter van elkaar moeten staan.

 

Professor Mickle

Uitvinder van deze technologie is professor Marlin Mickle van de Pittsburgh University. Ongeveer tien jaar geleden werkten hij en zijn studenten aan een methode om gehoorapparaten te lokaliseren zonder dat daarvoor een batterij nodig was. Deze methode is nooit van de grond gekomen, maar was wel de aanleiding voor een zoektocht naar draadloze elektriciteit.

 

Professor Mickle en zijn team richtten zich al snel op radiofrequenties. Hierbij zet een zender elektriciteit om in radiogolven. Die radiogolven worden opgevangen door een ontvanger en omgezet in stroom. De ontvanger zet een breed spectrum aan frequenties om in een stabiele stroomvoorziening. Hierbij wordt maar liefst 70% van het opgevangen signaal omgezet in stroom.

Powercast heeft de techniek in licentie gekocht. CNET beoordeelde Powercast als Best Emerging Technology.

Hoog verbruik

Een ander nadeel is de gevolgen voor het milieu. De tijd dat een zender aanstaat en radiogolven uitzendt, verbruikt het energie. Lang niet altijd zal er een ontvanger in de buurt zijn om die golven weer om te zetten naar energie. En als er wel een ontvanger staat, dan zal slechts een klein deel van de uitgezonden radiogolven worden opgevangen. De efficiëntie van 70% slaat op de omzetting van de opgevangen golven in energie en gaat dus niet over de uitgezonden radiogolven. Kortom, draadloze energie zal in de praktijk waarschijnlijk voor een hogere stroomrekening zorgen. En dat is lastig in een tijd waarin Al Gore hoge ogen gooit met zijn documentaire An Inconvenient Truth over het broeikaseffect.

 

Zonnige toekomst

Maar nadelen voor het milieu wegen bij de consument vaak minder zwaar dan gemak. En dat is toch het belangrijkste voordeel van draadloze elektriciteit: niet meer prutsen met snoertjes of batterijen, maar meteen gebruiksklaar. Voorlopig zal Powercast zich vooral richten op mobieltjes en randapparatuur voor de computer. Maar met de trend dat elektrische apparaten steeds zuiniger worden, ziet John Shearer een zonnige toekomst: “Binnen vijf jaar zullen laptops een ééncijferig wattage hebben.”

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het zo even snel lees praten ze hier over conactloze energie overdracht. Niks nieuws onder de zon, oplaadbare tandenborstels maken al jaren gebruik van deze technologie.

Een technologie die niets meer als dan een spoel die je in een door wisselstroom gevoed magnetisch veld plaatst. Nadaal is dat er meer energie verloren gaat door deze technologie, direct contact is altijd beter.

Als dit grootschalig doorgevoerd wordt heeft de EU weer een extra kerncentrale erbij nodig.

En laten we maar zwijgen over de radiogolven die meer energie bevatten dan gsm/wifi enz signalen, is dat wat een mens anno 2007 echt in grote mate in huis wil hebben ?

Link naar reactie
  • 0

Wel draadlooos maar nog niet contactloos...

 

http://www.techjapan.com/Article1040.html

 

Beetje het verhaal van Technico zeg maar.

 

 

 

 

 

Ik heb inderdaad ook eens een oplaad-pad gezien: een platte plaat waar je mobile devices op kan leggen die dan geladen worden. De pad was groot genoeg voor 5 a 6 apraraten,dus groter dan die van de bovenstaande link. Of dit voor alle standaard accu's werkt weet ik niet, dat maakt natuurlijk wel een verschil

Link naar reactie
  • 0

Ooit eens lang geleden leefde er ene meneer Nikola Tesla.

 

Van Wikipedia:

Nikola Tesla (Smiljan, 9 juli 1856 – New York, 7 januari 1943) was een Servisch-Amerikaanse uitvinder, elektrotechnicus en natuurkundige.

 

Nikola Tesla staat vooral bekend als de uitvinder van de wisselstroomgenerator, de wisselstroomelektromotor en van alle andere belangrijke componenten van het huidige elektriciteitsnet. Naar hem is de eenheid van magnetische fluxdichtheid vernoemd, de tesla (symbool T).

 

Tesla's elektriciteitzender

 

In het verlengde van zijn hoogfrequente-spannings-experimenten probeerde Tesla elektriciteit door de lucht te zenden, en bouwde op Long Island een proefinstallatie met zendtoren, maar toen bleek dat dan niet te controleren was wat eventuele afnemers zouden verbruiken, trokken de meeste investeerders zich terug. Ook zou bij eventueel succes het reeds bestaande elektriciteitsnet met alle investeringen hierin in een klap overbodig en waardeloos zijn geworden. De toren werd dus nooit voltooid en Tesla heeft zijn idee dan ook nooit kunnen bewijzen met een demonstratie. In de Eerste Wereldoorlog werd de toren gesloopt en als schroot verkocht om gedeeltelijk zijn schulden te betalen.

 

tesla.jpg

 

Later zou blijken dat de foto's zoals hierboven trucage foto's zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad ook eens een oplaad-pad gezien: een platte plaat waar je mobile devices op kan leggen die dan geladen worden. De pad was groot genoeg voor 5 a 6 apraraten,dus groter dan die van de bovenstaande link. Of dit voor alle standaard accu's werkt weet ik niet, dat maakt natuurlijk wel een verschil

 

Het werkt wel voor standaard accu's, maar er dient wel een ontvanger + laadelectronica in het mobiele device te zitten... dus je bestaande gsm ermee opladen kan sowieso niet.

 

Qua techniek is het hetzelfde als wat er in een electrieke tandenborstel zit, alleen wat ruimter uitgevoerd.

 

 

Of die Tesla-foto's trucages zijn weet ik niet, maar het ziet er niet heel ongebruikelijk uit voor dergelijke installaties. Relaxed ernaast een boekje gaan zitten lezen op een stoeltje getuigt trouwens op zn minst van lef ;)

Link naar reactie
  • 0

Leuk product alleen op dit moment voor de consument een te ver van je bed show. Erg grappig dat BCC op dit moment de spot drijft met deze vorm.

Om tegen alle gezondheids aspecten in te gaan. Alles wat nieuw is en draadloos kan invloed hebben op het menselijk lichaam. Ik denk echter dat het altijd pas achteraf komt.

De consument wordt pas actief op het moment dat het grote voordelen kan hebben voor bedrijven en ze zien dat het werkt. Op dit moment hebben bedrijven weinig baad bij deze vorm van stroom. Ook ben ik van mening dat door de hoge (investeringinskosten) en de rendabelheid van de geleverde energie hier te veel geld in verloren gaat.

Laat je hart spreken, zet je in voor die mensen die strijden voor hun leven!

 

Kijk op www.hetwielisrond.nl en steun ons!

Link naar reactie
  • 0

In dit topic worden twee zaken gesuggereerd die niet correct zijn.

 

Ten eerste merkt iemand op dat het om een 1-april-grap zou gaan. Dat is zeker niet het geval.

 

Enkele anderen speculeren op een inductie-achtige technologie (dezelfde die bijv. bij elektrische tandenborstels wordt gebruikt). Ook dit is niet juist. Het gaat om een compleet nieuwe techniek, die werkt met radiogolven. Op dit moment is een afstand van ca. 1 meter haalbaar bij een spanning van 6V.

 

Voor de geïnteresseerden: de website van Powercast (http://www.powercastco.com/) bevat veel informatie over deze door hen ontworpen techniek.

 

Persoonlijk denk ik dat deze techniek enorme veranderingen teweeg gaat brengen en vermoedelijk zelfs het einde zal betekenen van het 'stopcontact'.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een leuk draadje ;D , ik zwengel de discussie weer aan.

 

Wow, we hebben het over het kunnen laden van apparaten 'smaller than a mobile phone up to 1 meter away". Dat heeft toch weinig nut, en betekent zeker niet "het einde van het stopcontact".

Ik kan me voorstellen dat apparaten die zeer weinig energie verbruiken hier nog van kunnen profiteren, maar dan houdt het op.

 

Ten eerste is hier geen sprake van draadloze electriciteit. Er is hier sprake van draadloze overdacht van energie. En dat bestaat al een tijdje..., zonneschijn bijvoorbeeld. Of wat recenter: je magnetron. Er is echter een conversieproces aan de ontvangerkant nodig om de energie om te zetten in de gewenste vorm. Warmte in het geval van de magnetron, of electriciteit in het geval van energieoverdracht via RF golven. En een efficiëntie van 50% (in het beste geval) in het omzetten van RF golven naar electriciteit is nogal mager.

 

Vervolgens de hoeveelheid vermogen die overgebracht kan worden. Laten we er van uit gaan dat we ons happy voelen om ons continu te dompelen in radiogolven die vergelijkbaar zijn met de sterkte van een draadloos netwerk. -40 dBm is dan wel het maximum, dit is 100 nano watt, oftewel 0,000001 Watt. Mijn telefoon heeft een batterij van 3,7 volt en 1150 mah. Zonder de telefoon te gebruiken houdt deze het 4 dagen uit,= 96 uur. Er loopt dan een stroom van 1150/96=12 miliampere bij 3,7 volt = 0,044 Watt. Dat is 44400 maal meer dan het RF signaal mij zou kunnen leveren aan vermogen.....

Oké , dan durf ik het aan om continu in een UMTS/3G-telefoon veldsterkte te leven: +21 dBm, 125 miliwatt (0,025 Watt). Dat is bijna genoeg voor het vol houden van de batterij van mijn telefoon. Dan leef ik echter wel 24 uur per dag in een veldsterkte vergelijkbaar met een UMST/3G telefoon tegen je lijf aan (en oh ja, dan moeten de radiogolven ook nog eens met 100% efficiënte omgezet worden naar electriciteit).

 

Over apparaten aan 220 Volt, die zo maar enkele honderden Watts kunnen zijn, hoeven we het denk ik niet te hebben (middenin je magnetron haal je 1000 watt, maar ik steek m'n hoofd er niet in :P )

 

De enige manier die ik zie waarop deze techniek op redelijke schaal toegepast kan worden is als je de RF straling sterk concentreert en bundelt, zodat deze op één specifieke plaats samenvalt en omgezet kan worden in electriciteit. Een soort oplaad-magnetron dus.

 

En deze techniek is al langer daadwerkelijk in gebruik voor draadloze sensoren. Er zijn plaatsen waar het bedraden van sensoren (temperatuurmeters o.i.d.) niet mogelijk is. Alleen dan is toepassing van power harvesting via RF signalen nuttig, en alleen als het verbruik minimaal is.

 

Ik heb eerder geroepen dat ik dit een 1-april grap vond. In werkelijkheid lopen er al vele discussies in vele fora. en zijn de eerste berichten over deze techniek al van veel eerder dan 1 april. Een 100% grap is het dan ook niet. Maar toch: wel eens van die 1-april grap gehoord die in de 60'er of 70'er jaren uitgehaald is met tv-kijkend nederland? Inspecteurs van de kijk- en luisterdienst konden voortaan vanuit de voortuin meten of je je kijk- en luistergeld had betaald door een soort schotelantenne op je tv te richten. Aan de uitgezonden straling kon men dan meten of je betaald had. Zilverpapier om je tv hield dit echter tegen, waarop op 1 april al het zilverpapier in Nederland was uitverkocht. De grap werkte zo goed omdat

- men zich sterk kon vereenzelvigen met de gedachte geen kijk en luistergeld te betalen

- tv's inderdaad straling uitzenden.

- deze straling in principe ontvangen kan worden.

- zilverpapier inderdaad straling tegenhoudt.

Dus de juiste mix van waarheden en hoge verwachtingen of angsten zorgde er voor dat veel mensen het geloofden.

 

 

Dit is hoe ik er tegenaan kijk met mijn middelbare school natuurkunde kennis. Ik hoor echter graag andere ideeën, want je bent nooit te oud om te leren (of het mis te hebben :-) )

 

 

 

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het eerlijkgezegd ook niet zo 123 heel praktisch worden, 1 april grap of niet.

 

RF power is best interessant voor toepassingen in het miliwatt gebied, maar daarboven wordt het denk ik toch erg lastig. De rendementen van koppeling op enige afstand zijn meestal laag, misschien maar 1% of nog minder. 1 watt uitzenden om een (paar) mW te oogsten is geen enkel probleem, maar 100 W uitzenden om 1 watt te leveren voor het opladen van een gsm wordt al een aardige kostenpost.

 

Nu heb ik absoluut geen angst voor radiofrequente velden, maar als het met honderden watts tegelijk door je huiskamer gaat denk ik dat er toch wel een grens overschreden wordt. Dan loop je door de bundel heen en brand je letterlijk je billen...

Link naar reactie
  • 1

Geweldig ,alles draadloos.Heeft iemand weleens gedacht aan de negatieve effecten daarvan zoals hoofdpijnklachten rondom hoogspanningslijnen ,impotentieklachten bij radarinstallaties.Ik ben een voorstander van draadloze energie en dit is ook mogelijk ,wat dacht u van spanningsverdubbelaars.Wel is er een hulpspanningsbron nodig ,maar bijv.met een Mosfet wordt de versterking ook teruggekoppeld met resultaat een nog grotere versterking!!Als basis de dioderadio-ontvanger,die we allemaal wel kennen.

Link naar reactie
  • 0

Vooral dat onderzoek over de straling van de zendmasten voor mobiele telefonie is mij nog bijgebleven.

 

Mensen klaagden steen en been van hoofdpijn en allerhande andere klachten. De veroorzaker zouden de zendmasten zijn. De zendmasten werden uitgezet en er werd nogmaals gevraagd aan de mensen of de klachten die dag ook aanwezig waren. En ja hoor, "die kl*te zendmasten, ik word er ziek van!" was de reactie van menig ondervraagde... Terwijl die dingen gewoon uitstonden.

 

Tsjah en aan de andere kant zijn er onderzoeken geweest (wetenschappelijk onderbouwt) die zeggen dat de straling wel slecht is. Zo zal het balletje altijd blijven rond getikt worden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.