• 0

Inbreng eenmanszaak in BV

Ik wil mijn eenmanszaak omzetten naar BV.

 

Om de relatief hoge kosten van een accountant (inbrengverklaring) uit te sparen wil ik het volgende:

 

Ik stort bij aanvang minimaal 18000 om de BV op te starten en vervolgens neemt de BV de eenmanszaak voor datzelfde bedrag over.

 

De waardering 18000 euro voor de eenmanszaak is reeel.

 

Volgens mij is deze opzet goed mogelijk, maar zie ik hierbij iets over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst wil ik jouw vraag beantwoorden met een wedervraag. Wat vind je relatief duur? Wanneer de onderneming wordt omgezet op een goed moment (denk aan per einde balansdatum) ben je toch al verplicht op een jaarverslag op te stellen (de basis voor de winstaangifte). Aan de hand hiervan is het dus gemakkelijk (mits er wel voldoende onderbouwingen van de verschillende posten aanwezig zijn) om een verklaring op te stellen en de kosten zullen aanzienlijk lager zijn dan wanneer je besluit om tussentijds de omzetting te laten plaatsvinden.

 

Een goed antwoord geven op jouw vraag kan ik niet, omdat er te weinig informatie wordt gegeven. Jij vind namelijk de waardering van de eenmanszaak reeel, maar waarop is dat gebaseerd? Daarnaast moet de eenmanszaak beeindigd worden en ik kan niet overzien welke consequenties dit gaat hebben voor jouw fiscale planning (zit er bijvoorbeeld een oudedagsreserve in).

 

Het lijkt mij handig dat jij je goed laat informeren over de omzetting en de daaraan verbonden consequenties voor de verschillende belastingen. Met andere woorden schakel de hulp in van een boekhouder/adviseur/accountant voordat je verrast wordt met narigheden achteraf (wordt hier in mijn praktijk helaas elk jaar een aantal keren voor benaderd).

 

Succes met de omzetting.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dit heeft inderdaad nog wel wat haken en ogen. Je zult moeten voldoen aan de 18k inbreng in de BV. Je kunt dat doen door inbreng in natura. Dat kan door de eenmanszaak (lees: de afzonderlijke assets van de eenmanszaak, want de eenmanszaak zelf is geen goed, heeft niet een in aandelen verdeeld kapitaal) in te brengen in de BV. Dat jij vindt dat al die assets samen 18k is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat dat ook zo is. Je zult die waarde op de een of andere manier door een deskundige moeten laten bevestigen. Bovendien moeten al die assets op de door de wet geregelde wijze overdragen. Je zult ook een akte van inbreng moeten laten opstellen. Maw. het kan wel, maar het moet wel goed geregeld worden. Ook zitten er inderdaad fiscale kanten aan. Goed laten informeren inderdaad.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.